Followers

nuffnang

Friday, April 13, 2012

Memaafkan n meminta maaf!!!!

Jumaat 13 April 2012

Salam Jumaat untuk semua...moga kedatangan Jumaat ini menjanjikan sesuatu yang membahagiakan dalam hidup kita samada tersirat dan tersurat...jua terima kasih bebanyak pada kekawan yang cukup memahami dan mengerti gelodak hati serta mampu meredakan suasana dengan menyatakan "tak apalah Kak Tie, kalau kita dipihak yang benar,Insyaallah suatu hari nanti kebenaran itu akan terserlah Jua" cepat dengan lambat je....hati tenang n tenang...

Ok posting pada petang Jumaat setelah duk godek blog Dieyna (nama ni kena bookmark betul2)kan kena saman oleh tuan tanah neh...terjumpa entry tajuk dia Memaafkan n meminta maaf....apalah nama siblogger n blognya..lost contactlah pulaknya...tapi dah minta izin untuk share tajuknya tadi...silap tidak bookmark...cari dlm history....malasnya...tak apa kita bincang aje topik ni...tajuk yang cukup menggetar jiwa n payah untuk dilaksanakan oleh sesiapa yang terperangkap dalam situasi ini...sebab masa marah kita akan luah segala-galanya apa yang terbuku kepada sesiapa yang berada berdekatan dengan kita.....

So...bila keadaan kembali cool n normal kita cuba berfikir balik....mencari titik mula situasi marah dan mula muasabah diri dan berjanji pada diri sendiri akan maaf dan memaafkan tetapi bila detik-detik itu berlalu kita alpa n alpa sehingga terjumpa hadis ni ...."Hendaklah mereka memberi maaf dan melapangkan dada Tidakkah kamu ingin diampuni oleh Allah?" (QS Al-Nur [24): 22).

Kesan yang disampaikan oleh ayat-ayat ini adalah anjuran untuk tidak menanti permohonan maaf dari orang yang bersalah, melainkan hendaknya memberi maaf sebelum diminta. Mereka yang enggan memberi maaf pada hakikatnya enggan memperoleh pengampunan dan Allah Swt. Tidak ada alasan untuk berkata, "Tiada maaf bagimu", kerana segalanya telah dijamin dan ditanggung oleh Allah Swt.

Perkataan maaf dan memaafkan amat payah untuk diucapkan..tetapi bila diucapkan merupakan kenikmatan yang berpanjangan.....Dengan lafaz yang mulia bismilahirohmanirom..hamba maafkan segala kesalahan yang hamba telah lakukan samada disedari atau tidak!!!!!!!!!!!

2 comments:

Mohamadazhan.com said...

salam alaika kak fatma...

harap sihat2 =)

Rasulullah contoh pemberi maaf yang terbaik, kisah baginda ke Taif dilemparkan najis tidak sedikit meninggalkan dendam buat penduduk Taif...akhirnya barakah Islam seluruh penduduk Taif memeluk agama Islam...hebat kuasa kemaafan ini...tetapi kdg2 nak amal berat =)

fatmasha said...

baik sebaiknya dgn qadar Allah berikan setakat ni...selamat berkunjung ke sini...maaf di mulut senang diucapkan tapi hati sebaliknya..tu lah manusia tidak sehebat dan sesabar junjungan kita...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...