Renungan...

Followers

nuffnang

Thursday, December 31, 2009

Mesyuarat oh Mesyuarat

31 Disember 2009

Masih terasa bahang panas pada muka pabila aku kena mengajar tahun 2 pada tahun depan....selama 20 tahun memegang title cikgu aku ditugaskan mengajar Bahasa Melayu UPSR...tup...tup diturun pangkat....rasa bengang, keliru, sebak...terasa macam kita dipermain-mainkan....apa rasionalnya....bukan aku menolak tetapi terasa ilmu yang dijana ini ingin sekali diturunkan pada budak-budak yang tidak mengarang....sememangnya bidang penulisan itu major aku dari dulu..kini dan selama-lamanya...

Jika ada org yg menidakkan keupayaan ilmuku dalam bidang penulisan...terasa ada sifat curigai...iri hati...entah apa2 yg negatif menghantui jiwa ini....alasan yg diberikan terlalu dangkal dan jawapannya tidak mendasarkan apa tersirat di hati ini......setiap pertanyaan itu memerlukan kepastian...dan kepastian itu biar jitu, telus dan lurus supaya kita dianggap seorang pemimpin yg dapat menyelesaikan masalah orang bawahan jika ada perkara berbangkit.....

Berilah apa saja....aku pasti akan melaksanakan tugasan dengan komited tanpa ragu2....gunakanlah kepakaran aku untuk melatih murid-murid supaya gemar menulis.....dan aku akan ajar mereka sebagaimana aku mengajar zuriatku menjadi seorg berguna...keseronokkan bekerja dan kepuasan dalam menjalankan tugas adalah kunci segala-galanya...tanpa rasa terbeban dan dlm paksaan.....mengapa pendapatku tidak diambilkira sebagai idea dalam menentukan visi dan misi tanpa berbelah bagi.....

Jatuh ke maruah kita atau tergugat ke ego kita jika kita menerima cadangan dan buah fikiran orang lain dlm menyelesaikan sesuatu masalah berbangkit...jika itu kehendaknya tanpa melibatkan orang lain.....atau apa saja yang memudahkan kita selesaikan bagi meredakan keadaan....atau memang sifat kita tidak boleh menerima sesuatu yg lebih baik dari apa yg kita fikirkan terbaik bagi pihak kita....fikir fikirkanlah kerana kita tahu apa yg terbaik pada kita....

Monday, November 30, 2009

UPSR...Tahniah pada yang berjaya

Isnin 30 November 2009

Lama tidak berposting.......Walaupun agak lewat untuk mengucapkan tahniah pd yg berjaya mendapat 5A dalam UPSR.....anda semua kebanggaan kami di sekolah....pada yg tidak mendapat 5A usah gusar kerana perjalanan itu masih jauh lagi.....tidak semestinya anda tidak memperolehi 5A bermakna anda tidak cemelang...tetapi nasib tidak bersama kita kali ini....tanamkan tekad...naik tingkatan 1 study betul2 untuk PMR..bukannya lama 3 tahun aje berbanding UPSR anda terpaksa belajar selama 6 tahun.

Pada yg berjaya...teruskan usaha....ini baru tangga pertama anda berjaya....mane2 yg dpt masuk SBP tu andalah seorang yg hebat pd keluarga dan sekolah.....tapi jangan lupa jasa guru di sekolah rendah kerana bila di sek. menengah nanti byk ilmu terpaksa dicari sendiri.....kita malas kita akan ketinggalan.....

Pada guru dan rakan-rakan tahniah juga kerana kita mampu mengubah keadaan jika kita bersatu, berbaik sangka dan tidak dengki mendengki antara satu sama lain...Kita melakar sejarah kerana menambah bilangan 5A 100% dari keputusan tahun lepas....banyak perkara yang tersurat dan tersirat setelah mendapat kepimpinan baru yg mempunyai byk idea dan tidak mengongkong segala tindak tanduk kita....





Friday, November 06, 2009

Sahabat sejati

Jumaat 6 Nov.2009

Melewati facebook ramainya sahabat2 yg ingin berkenalan dan berchat sambil bersapa-sapaan..sesuatu yg positf rasanya....ada baik dan buruknya...terkadang kita terlalu byk membuang masa bersiber di alam maya tanpa tujuan just sekadar melepas boring yg menerjah dlm sanubari dan kita lepaskan kebosanan itu di facebook....memberi pendapat dan semangat untuk menyukai sekeping hati.....tak gitu atau sekadar suka-suka supaya org menyatakan bahawa kita tidak ketinggalan dlm mengiklankan diri sendiri...yalah akulah org yg serba tahu dalam alam siber ini...

Anyway kalau sekadar melengkapkan situasi semasa yang meruntun ke arah itu apa salahnya.....pada kita bercakap sesuatu yg memualkan......sesuatu yg menyakiti diri orang lain.....dan setidak-tidaknya kita mengasah minda ke arah perkara yg positif kerana aura positif yg ada dalam jiwa kita patut diketengahkan supaya diri kita sentiasa segar.berfikiran jauh,kuat semangat,peka pada perubahan dan sekali sekala membuang aura negatif yg menjadikan kita nampak tua dari usia,muka sentiasa berkerut, cepat marah,serba tidak kena.....dan yg paling ditakuti tidak boleh nampak orang lebih dari kita.....mulalah bercakap lebih kurang.....tidak bertegur sapa.....yg paling menyakitkan hati bila ditanya mulalah memberi jawapan secara sindir-sindiran.......kalu begini sikap seorang sahabat baik kita menjauhkan diri dari cuba mengambil hatinya supaya menerima kita seada-adanya.....org begini biarlah dia dgn alamnya dan kaum spesisnya saja....

Payah untuk kita mencari sahabat yg betul2 sehati sejiwa dengan kita....pandai bergaul,pandai mengambil hati....faham perasaan kita...cuba berbaik sangka....menerima kita seada-adanya dalam apa jua situasi....cukup disenangi dan yg paling penting tidak menjaja cerita kita pada org ketiga.......apa salahnya kita menerimanya jika dia byk kelebihan dari kita.....belajar apa yg baik...berkongsi idea, pendapat, serta mencungkil kehebatannya supaya kita setanding dgnnya dalam apa jua keadaan....sikap merendah diri tidak merugikan sesiapa....kerna kita inginkan ilmu darinya supaya kita sehebat dia dalam erti kata sebenar.....buang jauh2 sifat berdengki, iri hati kerna sifat2 inilah yg menjadikan kita tewas dalam segala hal....malas bertanya sesat jalan....

Pada aku.....berkawan biar seribu berkasih pada yg satu.....semoga apa yg didam-idamkan menjadi kenyataan......aku berharap sangat2 jujurlah dlm bersahabat kerana sahabat sejati akan bersama kita dalam situasi susah dan senang dan sama2 menokah arus jika ke situ pilihan kita...


More BESTFRIEND graphics


Thursday, October 29, 2009

Program sekolah

Khamis 29 Oktober 2009

Lama jari jemari ini tidak mencoretkan sesuatu di laman ni.....no idea...buntu seketika...bertapa tuhan membekukan inspirasiku untuk meluahkan sesuatu dipersada waktu ini.....yalah dengan sibuknya program sekolah yang bertali arus.....perkhemahan baru melabuhkan tirainya.....rasa penat masih terasanya.....dgn pipi kemerah-merahan menahan sang mentari.....pengorbanan yg tiada hentinya sehingga akhir hayat dan selagi dipanggil guru...maaf ya gambar tak dapat dipostkan di sini......bukannya apa kamera tak dibawa handset tak secanggih mane....tulah semua kerja rasanya tak menjadi....nanti...ada rezeki murah sikit dapatlah h/set yang 3D tu....

Alahai.....pada 18 Nov ni nak diadakan program sukaneka melibatkan PIBG dgn ibu bapa sekali....siap diadakan pameran dan gerai jualan lagi.....kerja yang nampak senang di atas kertas tapi susah untuk dilaksanakan jika kurang perancangan yang baik.....yang runsingnya aku kena bahagian gerai dan jualan....ni kena buka tender awal-awal.....lot2 kedai ni kena promot pada sesiapa yang berminat dengan kadar bayaran yang belum difikirkan lagi.....yg kurang enak didengar unit beruniform juga kena menjual sesuatu pada hari tersebut.....apa aku nok jual ni.......bila diajukan pada sesorang yg paling rapat disuggestnya kita menjual baju terpakai...ok ke tidak ni...bila difikir2kan bagus juga....bolehlah lepas ni cari baju lama2 dan jual tak gitu

Dan.....pada 1 hingga 5 Nov periksa akhir tahun pada murid2 tahun 1 hingga 5...tahun 6 tunggu result UPSR yg dijangka pada 18 Nov.....harap2 betul tekaan aku ni..... Pahtu barulah cikgu2 dok kenal orang sbb dok tanda kertas jawapan sbb pada 19 Nov akan berlangsuung majlis anugerah kecemerlangan ...kata org majlis klimaklah dlm sekolah utk tahun ni......nilah masa cikgu paling sibuk dalam kerjaya mereka........anyway udah rutin hidup tiap2 tahun.....acara yg sama di mana jua anda berada......

Seketika.....muridku bertanya.....bila kelas kita nok buat jamuan akhir tahun.....eh...eh budak2 ni macam tahu2 aje acara tahunan mereka....kita tengah pening lalat dgn program sekolah...dia org sibuk acara kelas pulok....ok...aku sebenarnya paling suka waktu jamuan dgn murid kelasku sendiri.....masa melihat mereka paling seronok kerana setiap permintaan mereka dituruti.....bila ku hitung cuma ada 11 Nov aje yg free....ok kita adakan jamuan pada tarikh tu......oh lupa pada 12 Nov jamuan akhir guru-guru di uitm Dungun...selepas berhempas pulas mencari tarikh keramat....itu aje tarikh yang ada.....Selamat menjamu selera...gambarnya akanku postkan kemudian....insyaallah.

Ada lagi program sekolah yg tertinggal ni......pada 15 Nov majlis peristiharan nama sekolah baru menggantikan nama asal....Sk Rasau Kerteh bandar B1 akan ditukar nama SK Felda Seri Rasau nama yg paling sedap didengar.....pada aku.....Thanks guru besar yg peka pasal nama ni...apa tidaknya duk di felda tapi nama sekolah bandar b1...mane ambik nama ni sampai skrg jawapan tepat dok tahu.....

Tulah.....program yg dirancang dan terancang oleh guru besar.....sama-sama kita berdoa semoga segala perancangan itu berjalan seperti yg dijadualkan.....apa tidaknya prestasi kali ini dinilai berdasarkan berjaya ke tidak setiap program yg dirancang olehnya....pendek kata cikgu dok masuk kelas tak apa janji apa yang tersurat itu menepati sasaran dan objektifnya.......kerana di situlah keupayaan seseorang guru itu akan diadili.....give n take.....katanya.....betulke....kalu gitu cikgu2 kena perihatin selera guru besar.....bagi aku....aku akan buat ikut kata hatiku...kalu perkara itu terang2 menyalahi prinsip aku.....aku anggap segala-galanya bagai angin lalu aje......

More GOODLUCK graphics

Dapatkan Testi GoodDay Di Sini

Thursday, October 15, 2009

Pengorbanan Isteri....

Khamis 15 Oktober 2009

Seketika menghirup secangkir kopi di kantin sekolah...kedengaran suara guru besar meminta pekerja kantin yg cun melecun mencedok makanan untuknya dengan alasan ingin bermanja kerana di rumah terpaksa melakukan sendiri....tanpa dilayan....aduh.....tersentak aku...respond ke tidak ini semacam ingin meminta aku respond aje....ya ke cikgu.....malang sungguh nasib kalu gitu....kataku dalam nada suka-suka....memanglah....nak dipanjangkan atau aku diamkan saje.....guru besar semacam ingin berdebat dgn aku.....dan memang sifat aku suka meluahkan idea dan pendapat jika kena pada gayanya....dan aku akan menegak pendapatku dan dia akan mempertahankan ideanya begitulah selalu jika kami berdebat....

Kata Pk ko kita suami ni kena bayar segala susu yg dihisap oleh si anak dari ibunya.....dan. janganlah ambil hati sangat jika isteri melakukan kesalahan kecil kerana ingatlah segala kebaikan yang isteri kita lakukan pada kita.....segalanya dibuat dengan rela hati..tanpa diberi gaji yang setimpal dengan usahanya.....waduh seorang suami yang mempertahankan pengorbanan isterinya.....kalaulah dapat seorang suami yg macam ni tentu aman dunia....aku tabik pada pk ko aku jika apa diluahkan dipraktiknya.....atau sekadar melengkapkan keegoaannya semata-mata...

Berbicara pula seorang ibu, guru....perempuan ni seribu satu macam dia kena buat dari sekecil-kecilnya sampai sebesar2nya nok kena laksana kalau boleh sehari tu biar ada 36 jam bukan 24 jam banyaknya kerja yang terpaksa dibuatnya......mane nak layan karenah suami, anak-anak lagi semuanya kena settle dalam saat itu juga....kata orang penat ni tidak lekat di tubuh aje...jadi tak nampak betapa letihnya seorang perempuan melayari kehidupannya demi seorang suami yang tercinta... apa salahlah sekali sekala kita mencedok nasi ke pinggan isteri kita...begitu panjang lebar dia meluahkan isi hatinya....

Dan aku.....masih terdiam mencari kepastian dalam perbincangan di atas....malas nak ungkit2 tugas2 wanita dah menjadi rutin dari dulu hingga sekarang....masalah serupa yg tiada titik noktahnya.....bila diungkit2 dikatakan membelebe tak habis2....di katakan syurga itu terletak di telapak kaki suami...noktah...Cuma harapan dan impian aku...jadilah seorang suami yang komited pada keluarga..tahu tanggungjawab, ketua keluarga yang disegani dan disenangi oleh ahli keluarganya...buang jauh2 sifat ego yang melambak2 tu...takan jatuh maruah kita jika ringan tulang membantu isteri....apa yg isteri redha ialah seorang suami yg prihatin, pandai mengambil hatinya...kerana pendapatan keluarga kita sama2 kongsi...jauhi sifat marah yang berpanjangan...apa salahnya minta maaf sekali sekala jika terlebih egonya....isteri yang baik hasil didikan suami yang sempurna akhlaknya...bawa bahtera kita ke haluan yg beriman....kerna di sana sudah disediakan ganjaran pahala yang berlipat ganda kerana kita mampu memimpin keluarga kita ke arah yang diredhai....Insyaallah

More RELIGIOUS & ADVICE graphics

Wednesday, October 14, 2009

Sayang Tapi Benci.....

Rabu 14 Oktober 2009

Posting kali ini berkisar pada ungkapan sayang tapi benci.....terdetik perkataan ni bila terbaca posting dari seorang teman yang membicarakan isu di atas....sempat memberikan komen apa itu sayang dan benci....sebenarnya perkataan sayang ni terlalu subjektif untuk ditafsirkan secara ilmiah dan terperinci.....kerana sayang lahir dari hati nurani yg betul2 ikhlas,suci. bersih dan terlalu indah bagi orang yg menuturnya.....tidak semua orang mampu menungkapkan perkataaan ini melalui tutur kata walaupun suami sendiri....

Dan....ada di antara kita mempamerkan sayangnya hanya melalui perbuatan tidak kata-kata...payah ke untuk mengucapkan sayang kepada orang yang sememangnya kita sayang....atau perkataan sayang itu terlalu peribadi dan abadi dan tidak boleh sewenang-wenangnya diucapkan......sayanglah kepada orang yang memberi sepenuh kasih sayang kepada kita tanpa berbelah bagi....tak gitu....atau melalui lirikkan mata kita tahu kita disayangi ......

Benci......perkataan yang paling ditakuti dan sepatutnya dihindari dari hati nurani kita....tapi bila udah benci...tiada kata-kata yang mampu mencairkan perkataan tersebut dari bersarang di hati.....tanya pada sesiapa pun jika perkataan itu udah sebati payah untuk dibersihkan tetapi terpulanglah pada ampunya diri dalam konteks apa perkataan itu tersemat di jiwanya.....bagi aku wajar kita membenci seseorang jika itu yang terbaik untuknya.....kerana perkataan itu lahir setelah jiwa kita disakiti..melalui tutur kata dan perbuatan....bermakna sudah tiada sayang di hatinya....janganlah berpura-pura menyayangi dirinya andaikata berlawanan dengan hati kita....
ikutlah kata hati sendiri kerna kita tahu apa yang terbaik pada diri kita sendiri......
More I-Love-You graphics

Monday, October 12, 2009

Rupa-rupanya inilah prestasiku....

Isnin 12 Oktober 2009

Terkedu, terharu,sedu, ragu-ragu bila melihat markah prestasi kerjaku tiga tahun kebelakangan ini. Itupun diketahui bila mengisi borang kenaikan pangkat ke DG34....kalau beginilah prestasi kerjaku bagaimana aku ingin menjawat jawatan yang paling tinggi dalam kareirku....Paling memeranjatkan bila aku berkhidmat di SJKC Kwang Hwa aku hanya mendapat 71.0 .......Aduhai macam aku tak mengajar, tak buat lesson plan, dok masuk kelas, tidur dalam kelas.....inilah bangsa cina bila dengan orang melayu....tapi bila bangsanya ada di sekolah melayu kita tatangnya bagai minyak yang penuh....kita julang dia kerana kesanggupan dia mengajar di sekolah melayu dan kita beri prestasi tinggi2.....sebab memang budaya dan pemikiran kita terlalu mengagungkan orang luar dari bangsa sendiri.....aku bukannya ingin mencetuskan sifat perkauman tetapi itulah realiti dalam kehidupan kita pada hari ini......

Mana mungkin aku ingin memasulkan pretasi ini dalam mengisi borang.......tidak sama sekali...berpijaklah di bumi nyata wahai fatimahwati bahawa rezeki kita bukan terletak pada prestasi...tetapi Allah swt yang akan menentukan nasib kita......berserahlah kerana janji Allah kurniakan kepada orang menjalankan amanah dengan jujur,itu semua daki dunia semata-mata...kerana kita tahu kemampuan kita dalam mengendalikan perjalanan hidup kita.....tanya pada kata hati kita...dan kita tahu itulah yang terbaik untuk kita....ni sekadar kata-kata mengharmonikan perasaan......supaya aku tidak mengesali apa yang berlaku....kerana di situ terletak kekuatan kita....belajar mengenali perasaan dan jiwa sendiri....bermuasabah diri, cuba berbaik sangka, anggap apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya kerana kita yang merancang tetapi Allah yang menentukan.......

Ingin sekali aku berpesan pada diriku jadilah pemimpin yang disegani, lembut tapi tegas, tahu hala tuju, mempunyai visi dan misi, ada objektif yang jitu, berbincang dengan rakan sekerja. sentiasa komited pada tugas, jadilah seorang pendengar yang setia, sebaiknya cuba menyelesaikan perkara berbangkit dengan bijaksana, sentiasa peka dengan perubahan di sekeliling, belajar menghormati orang lain, sentiasa merendah diri, jauhi sifat dendam dan amarah, jadikan orang bawahan sebagai rakan sekerja...tanpa mereka siapalah kita....inilah ciri-ciri yang sentiasa aku segarkan dalam diriku dan paling aku sukai jadilah bos yang paling disayangi dan disegani oleh anak buah kita...bekerjalah bersama mereka..kerana di situ ada kekuatannya.....InsyaAllah akan menjadi pegangan dan amalanku....kerana Allah SWT lebih mengetahui apa yang tersurat dan tersirat di hati kita......

More RELIGIOUS & ADVICE graphics

Sunday, September 27, 2009

Renungan dan Ingatan....

Ahad 27 september 2009


R E N U N G A N:


1) Dari bujang-kahwin No 1 ---- no.2 ----- DLL.

2) Dari pakai moto kap --- kancil-wira --- Honda ---- seterusnye..

3) Badminton ----- Golf ----

4) Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow....

5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...

6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theather...

7) Sg Danga --- Tanjung Leman --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok ..

8) Dalam semua segi kita mau kan perubahan kearah yang lebih baik dan
glamour...

9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)----
laut dalam (sewa bot mewah)...... Kalong


.....
T E T A P I....



KITA JUGA LUPA....
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN
KITA....

DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT
ADALAH
PEMBERIAN TUHAN....'ON LOAN'...

SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAKKAH
KITA MASUKKAN ITEM-ITEM YANG MEMBAWA KEARAH 'PERSEDIAAN UNTUK MATI'


Umpamanya:


1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang-- -jadikan amalan.....

2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan...

3) Bangi ---- madinah ---- mekah---

4) sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100..00/

5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/masjid. ...

6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU.....

7) 3 jam baca suratkabar/majalah /internet ----- 2 jam majalah/surat
khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.

8) Apa-apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.

Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL
improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan
AKHIRAT slowly di ketepikan... . ..


Contohnya:


Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur. ........

Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE. .. bila tuhan beri kenaikan pangkat &

gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita
pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita,
jiran, rakan-rakan, DLL. Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN,
BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.

Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun
yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun... Tuhan juga memberi
kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan. ..

dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih
kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya...


......infiniti. ........


Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya
di dunia dan akhirat.
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus ..

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut
kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi
dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak
misik..

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka
diseksa beserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'


Telah bersabda Rasullullah S.A.W:

'Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat
pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2.. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah..'

Sekian untuk ingatan kita bersama.

Wassalam.

More RELIGIOUS & ADVICE graphics


Thursday, September 24, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Khamis 24 September 2009


More AIDILFITRI graphics

Agak lewat inginku ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin kepada rakan taulan,sedara-mara, kaum family dan yang sekutunya dengannya....sibuk begitulah perkataan yang mampu terucap ketika ini...apa tidaknya cuti bermula hari Jumaat...masa tulah semuanya hendak dibuat dari yang sekecik-keciknya hinggalah sebesar-besarnya.....semua hendak dicapai dalam sekelumit waktu yang terbatas....tapi alhamdulilah semuanya dapat disiapkan ala kadar demi menyambut hari yang mulia.hari yang seluruh umat Islam bergumbira hampir seluruh pelusuk dunia.....Raya ini hanya untuk bebudak saje....anak-anak. remaja...dan yang baru meningkat dewasa....kita yang hampir senja ni sekadar pelengkap serinya aje...yang pasti sambutan setiap tahun sangat meriah.....pendek kata tiga hari raya dok menang tangan melayan tetamu yang datang.....setiap tetamu yang bertandang ke rumah kita tu membawa rahmat....dan macam-macam juadah yang aku sediakan...rasa tak berbaloi kalau tidak dihidangkan makanan berat.....mereka lebih meraikan jika ada jaudah yang berat-berat sebagai pembuka selera.....

Sunday, September 13, 2009

Ibu...ibu kaulah ratu hatiku...

Ahad 13 september 2009


Pagi ini…, marilah kita berkongsi kisah antara diri kita dengan insan yang bergelar Ibu.

Orang kata aku lahir dari perut ibu. Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu,
Bila lapar, yang suapkan aku.. ibu, Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu, Kata ibu perkataan pertama yang aku sebut.. Bu! Bila bangun tidur, aku cari ibu, Bila nangis, orang pertama yang datang.. ibu, Bila nak bermanja… aku dekati ibu.

Bila nak bergesel aku duduk sebelah ibu, Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu, Bila nakal, yang memarahi aku… ibu, Bila merajuk… yang memujukku cuma.. ibu, Bila melakukan kesalahan yang paling cepat marah.. ibu, Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu, Bila nak peluk… yang aku suka peluk.. ibu.

Aku selalu teringatkan.. Ibu, Bila sedih, aku mesti telefon… Ibu, Bila seronok orang pertama aku nak beritahu Ibu, Bila bengang aku suka luah pada Ibu, Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuu!” Bila sakit, orang paling risau adalah Ibu, Bila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu, Bila buat hal, yang marah aku dulu.. Ibu…

Bila ada masalah, yang paling risau Ibu, Yang masih peluk cium aku sampai hari ni Ibu, Yang selalu masak makanan kegemaranku Ibu, Yang selalu simpan kemaskan barang-barang aku, Ibu, Yang selalu berleter kat aku Ibu, Yang selalu puji aku Ibu, Yang selalu nasihat aku Ibu, Bila nak kahwin.., Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri,
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu, Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu, Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku, Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu.

Bila sambut birthday, Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku, Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila.. bila.. aku akan talipon pasanganku, Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku,
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”.

Berderai air mata ini,tak terungkap dek kata-kata,sebak dan pilu menguasai jiwa dan betapa selama ini terlalu banyak kata-kataku yang mencuit sanubarinya.Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh berikan asalkan ibu menyenangi diriku dan menganggap aku pemata hatinya.......

Tapi.... bila Ibu sudah tiada…. ingatlah pengorbanan ibuuuuu….

Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan. Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan. Kita tidak tahu. Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,mungkin kita akan tahu.Sesungguhnya betapa besar pengorbanannya mendidik dan membesarkan kita menjadi seorang insan yang cukup sempurna.Hargai usia senjanya kerana kita akan berdepan dengan kemelut yang sama suatu hari nanti....

Masih ada seminggu lagi bagi sesiapa di luar sana yang pernah melukai hati Ibu anda, masih ada lagi kesempatan bagi anda menunasabah diri sendiri,menghayati erti pengorbanannya membuat persiapan dan memikirkan perkara yang paling terbaik bagi diri anda dan Ibu anda sempena Syawal yang bakal menjelma.

“Syurga itu di bawah telapak kaki Ibu"

More I-Love-You graphics





Tuesday, September 08, 2009

UPSR.....bertandang lagi

Selasa 8 September 2009


salam untuk semua....posting kali ini berkisar pd UPSR yang bermula pada hari ini....Setelah 9 bulan mengasah minda, menjana idea, memintal pelangi di mata, menganyam keletihan dan sesekali meneguk peritnya komen dari bos bila keputusan tidak memihak kepada kejayaan pada oti dan percubaan yang lepas....terasa segunung beban itu dapat didaki dengan kesabaran tanpa mengorbankan sekumit rasa bersalah kepada murid-murid.....dan hari ini segala-galanya terungkap sudah,terlerai segala kekusutan yang bersarang...terkadang itu keboringan itu terawan-awangan di serta pelusuk hati....wajarkah hati mempersoalkan segala-gala demi melihat sekuntum kejayaan itu mekar di taman atau dibiarkan terpendam begitu saja.....segala-galanya terjawap pada hari ini hanya dengan 1 jam mereka cuba mengingati kembali pelajaran yang diajar selama 9 bulan..begitu kejamnya dunia peperiksaan hari ini semata-mata mengharumkan nama segelintir manusia yang mempunyai agenda tersendiri....sampai bila proses kemantangan ini akan berhenti....dan murid-murid diberi kebebasan meluahkan apa yang tersurat dan tersirat di jiwa mereka dengan meluahkannya tanpa sekatan..wajarkah begitu.....dan cikgu-cikgu tidak dibelenggu dengan sukatan yang perlu dihabiskan dalam masa terdekat...wajarkah begitu atau kita biarkan masalah ini berlarutan sampai bila-bila kerana kita tidak mempunyai kekuatan untuk memprotes........paling membingungkan pabila soalan yang ditanya diluar kemampuan minda murid untuk menganalisanya....sehinggakan terpaksa merujuk pada kamus untuk mendapat kejituan jawapannya...wajarkah begitu....

More GOODLUCK graphics


More GOODLUCK graphics

More GOODLUCK graphics

Monday, August 31, 2009

SMS Ramadhan.....

Isnin 31 Ogos 2009

Bulan Ramadhan bulan keberkatan....bulan keampunan....bulan yang banyak kita mengumpul pahala...bulan meditasi diri sendri...dan banyakle kelebihan dan keistemewaannya....pendek kata beramallah nescaya ganjaran yang berlipat ganda menjadi milik kita yang peribadi dan abadi..InsyaAllah....sebenarnya posting kali ni saje hendak pamerkan begitu ghairahnya kita mencipta kata-kata hikmah pasal Ramadhan ni.....aku tabik spring kepada kauorg krn kreatif, inovatif,interraktif....dan tif2 yang lain dalam berkarya.....begitu hebat kata-kata yang dilontar dan digarap sebagai menunjukkan keagungunan bulan yang mulia ini.....kau org baca lepas tu bolehlah cut dan paste mana yang berkenan....

sms 1
Account notice: Your pahala balance is not sufficent to maintain your AKHIRAT account....plase TOPUP you AMALAN to reload your SYURGA credit line......HAPPY RAMADHAN

sms2
sentiasalah setting niat,Upgrade Iman,Download sabar,Upload usaha, Delete dosa, Update doa,and topup ilmu supaya dapatlah pahala banyak2......

sms 3
Ahad cari Isnin....Nak tanya nampak tak Selasa. agar ingatkan Rabu.....bagi tahu khamis supaya..jangan lupa Jumaat....sabtu tu dah puasa.....hehe....

sms 4
Jika semua harta adalah racun maka zakatlah penawarnya.Jika seluruh umur adalah dosa maka takwa dan taubatlah ubatnya, Jika semua bulan adalah noda maka Ramadhanlah pemutihnya..selamat menyambut Ramadhan..

Tulah sms yang diterima...byk lagi tak kuasa nok menaip di sini...sekadar pembuka minda bahawa kita sememangnya menunggu bulan yang mulia ni....jangan harap kemuliaan bulan ni saje tanpa ada pengisian....rebutlah sebanyak mana pahala dan ganjarannya kerana janji Allah SWT melangkaui pemikiran kita....salam Ramadhan.
More RAMADHAN graphics

Saturday, August 29, 2009

Ramadhan Untukku



Aku merinduimu
Kini kau kembali
Betapa girangnya hatiku
Menyambut kedatanganmu
Masih ku ingat tragedi lepas
Pemergianmu mengundang seribu kepiluan
Sebaknya dada melihat kau pergi
Aku menangis
Aku merintih
Tidak terdaya ku menghentikanmu
Dari pergi dariku
Andai diberi pilihan
Akanku mohon keberadaanmu di sisiku selamanya

Kini kau kembali
Membawa sejuta harapan
Menyinari diriku
Menerangi hatiku
Dengan keteguhan iman
Yang tiada bandingan
Kaulah harapanku
Kaulah peneguh imanku
Kaulah pengubat luka
Semoga diriku
Akan lebih berbahagia di bulanmu, RAMADHAN.........

Adakah H1N1 Merupakan Konspirasi Kapitalis?

Assalamualaikum.....

mengulas tentang wabak ciptaan manusia ataupn 'bioterrorism', sy ingin mengmbil contoh penciptaan virus komputer.. kita sedia maklum bahawa virus komputer adalah hasil ciptaan manusia semata-mata tanpa ada kena mengena dengan kuasa Allah dan ianya tidak terjadi dengan sendiri kerana belum wujud mana-mana Artificial Intelligence(AI) yang mampu berfikir dan bertindak sendiri. dan tentunya hasil ciptaan ini (virus komputer) dicipta untuk keuntungan semata-mata. sama ada dicipta oleh para hacker untuk mencuri maklumat-maklumat peribadi ataupun untuk merosakkan sistem perkomputeran mana-mana sasaran dan mungkin juga dicipta oleh syarikat-syarikat antivirus agar mendapat lebih ramai pelanggan atas keberkesanan antivirus mereka menghadapi virus hasil ciptaan mereka sendiri.

namun jika dibandingkan dengan apa yang disaksikan dunia sekarang, ia melibatkan virus yang mana hidup dan bernyawa. menggunakan fakta ini sebagai asas pendapat saya, saya tidak mampu bersetuju dengan pendapat bahawa ianya dicipta manusia kerana takut ia akan menjadi suatu fitnah yang adalah salah di sisi Islam hatta jika sasarannya adalah orang kafir yang membenci Islam. namun saya tidak menyatakan yang saya tidak punya gerak hati sebegitu. sesuatu yang melibatkan benda hidup, dalam kes ini virus Influenza A Strain H1N1, terlalu banyak yang tersembunyi dari pandangan kita.

tidak dapat dinafikan wujudnya 'BIOTERRORISM' seprti mana diamalkan oleh golongan2 kapitalis seperti penggunaan bom fosforus putih atau nama lainnya white phosphorus atau white pete (WP). penggunaan bom ini mengakibatkan kesan lecur yang lebih teruk terhadap mangsa walaupun hanya melibatkan kuantiti yang kecil. ini tidak termasuk penggunaan cecair mudah bakar seperti 'napalm' dan sebagainya. dalam kebanyakan perang di era ini, penggunaan bahan seperti ini semakin menjadi-jadi.

jika kita ingat suatu ketika dahulu tatkala dunia dikejutkan dengan kemunculan virus Anthrax yang mampu membawa maut, kecoh setiap kerajaan di dunia sekiranya ada bungkusan kecil yang tidak dikenali sampai ke pintu mereka. tidak dapat dinafikan bahawa virus Anthrax adalah hasil ciptaan manusia dengan kepakaran dalam bidang biosains yang mengubah maklumat genetik sesuatu organisme halus seperti virus agar mengeluarkan kesan yang merbahaya kepada manusia. perkara sebegini dilakukan dengan tujuan untuk membunuh ataupun mencari keuntungan dgn mengugut mana2 pihak.

Virus H1N1(selesema babi) dan H5N1(selesema burung) adalah virus bawaan dari haiwan. ia dikatakan telah bergabung dan berkongsi maklumat DNA dengan virus selesema yang biasa dialami manusia menyebabkan munculnya sejenis virus baru yang lebih tahan kepada ubat-ubatan yang sedia ada. disini kita hanya boleh merumuskan beberapa perkara:
1- Allah telah menciptakan virus2 ini dengan kuasanya untuk menyedarkan manusia betapa lemahnya mereka dan sentiasa beringat bahawa hidup ini hanyalah sementara. mungkin ini juga peringatan bahawa dunia semakin menghampiri penamatnya dengan penularan pelbagai wabak di seluruh dunia.
2. virus2 ini diciptakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab untuk mengaut keuntungan hasil keuntungan penjualan vaksin mahupun melalui pembunuhan besar-besaran untuk mengurangkan jumlah manusia bagi mengurangkan beban kerajaan, yang mana hanya dapat berlaku dengan izin Allah.

sekiranya benar virus ini adalah hasil ciptaan manusia2 yang tidak bertanggungjawab, marilah kita sama-sama berdoa agar umat islam di seluruh dunia terhindar dari perkara2 sebegini. dan semestinya perkara ini terjadi dengan izin Nya, maka berdoalah juga agar Tuhan mengampunkan dosa-dosa kita sebelum kita dijemput menghadapiNya.

salam ilmiah...

Saturday, August 22, 2009

Selamat Datang Ramadhan......

Sabtu 22 Ogos 2009

"Apabila tiba bulan Ramadhan,dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu"
Hadis riwayat Bukhari & Muslim

Rasanya baru semalam kita menyambut ketibaan bulan Ramadhan tahun lepas, dan..kita sambut lagi Ramadhan pada tahun ini....Begitu cepat masa berlalu....dan umur kita semakin senja..meniti usia....membilang hari....sesekali menganyam pelangi di mata.....tatkala menghitung banyak dosa dan noda yang tercalit pada dairi kehidupan....tetapi kealpaan itu sering mengukir senyuman dan kita masih sama seperti dulu..dulunya memintal angan-angan dan impian yang tiada kesudahannya...sebenarnya banyak kelebihan dan keistemewaannya kehadiran Ramadhan yang Allah SWT turunkan....
  • Bulan agung yang dipenuhi dengan pelbagai jenis amal ibadah(puasa,tarawih,sedekah,iktikaf,doa,munajat,tadarrus dan sebagainya.
  • Bulan Keampunan,rahmat,keberkatan dan janji pelepasan dari api neraka.
  • Bulan pembersihan jiwa melalui munajat,taubat,doa dan sebagainya dari serta dapat meningkatkan sifat sabar,tabah,belas kasihan.
  • Bulan di dalamnya ada Lailatul Qadar yang lebih baik dari 1000 bulan.
  • Bulan permulaan Al-Quran diturunkan.
  • Bulan pintu Syurga dibuka dan pintu Neraka ditutup.
  • Bulan syaitan diikat dan dibelenggu.
  • Bulan Pahala dan ibadah dilipatgandakan.Amalan sunat dikira sebagai pahala amalan fardu dan amalan fardu pahalanya digandakan sehingga 700 kali ganda.
Senarai semak amalan pada bulan Ramadhan
*Iftar bersama
* Tilawah
* Tadarrus
* Solat tarawih
* Qiamullail
* Iktikaf
* Bersedekah
* Menambah Ilmu
* Eratkan silaturrahim
* Menghayati perjuangan Rasullah SAW dan para sahabat

More RAMADHAN
graphics

More RAMADHAN graphics







Sunday, August 16, 2009

Sukaneka di sekolahku.....

Isnin 17 Ogos 2009



Aduhai.....penat melayan kerenah bebudak ni...apa tidaknya kita ditugaskan sebagai pengurus pasukan rumah kuning......menguruslah aku jawabnya......punyalah bebudak ni terlampau excitednya dengan bermain......dok dengar apa yang kita cakap...naik pening aku....rupa-rupanya bertanggungjawab jugaklah si pengurus pasukan ni....mana tidaknya semua budak2 ni takut semacam aje pada aku.....apa yang penting mesti ikut peratuan, berdisiplin,dengar arahan aku, mesti ikut acara...kalu aku kata A semua mesti ikut.....anyway sukaneka ni saje untuk suka2 dan menghiburkan...di samping semangat bersukan itu tetap ada....dan kita dapat melihat perangai murid2 dan cikgu2 sekali...ada yang ambil kesempatan dan ada yang menjalankan tugas dengan rasa tanggungjawab.....pada yang komited pada tugas berilah apa2 tugasan mereka akan buat tanpa banyak bicara.....


H1N1-selsema babi

Ahad 16 Ogos 2009


Terasa kita di ambang maut tatkala melihat dan mendengar puluhan yang menjadi mangsa virus yang dikatakan berasal dari khinzir ini....yang menjadi perdebatan dan persoalan di sini kenapa puluhan kematian itu melibatkan golongan melayu tidak melibatkan golongan lain...adakah bangsa cina contohnya sudah ada imunisasi sendiri akibat sering memakan babi dan virus ini seakan alah kepada spesisnya sendiri....atau adakah ini bala dan balasan dari Allah SWT sendiri yang merasakan bahawa sudah sampai masanya umatku patut menerima musibahnya sendiri kerna manusia merosakkan segala kebaikan yang aku perintahkan supaya dibuatnya......atau manusia itu sendiri merencanakan wabak ini semata-mata mengharap keuntungan hasil dari ketamakan dan kepentingan peribadi sendiri semata-mata suvival hidup di masa akan datang.....di peringkat kerajaan masih di awang-awangan yang menguntarakan persaolan mencegah demi mencegah tanpa ada penyelesaian bagaiman untuk merawat dan mencari altenatif agar penyakit ini dapat disembuh dengan kaedah kita sendiri...walhal kita ramai saintis yang berkemampuan yang boleh menjana idea mereka mengawal wabak ini dari mengancam rakyat di negara ini.....saya tidak nampak ada usaha untuk menjemput dan berdiskusi dengan golongan ini bagi mendapatkan gambaran yang sebenarnya dari kaca mata mereka sendiri...tetapi kita lebih banyak bertanya pada orang2 politik yang bercakap tidak berpijak di bumi nyata......Ini persoalan2 yang menghantui diri kita sendiri......dan masing2 membuat andian dan tafsiran sendiri dengan mengemukkan pelbagai teori dan imunisasi sendiri yang dipraktik dari hasil kajian yang tidak ilmiah.....INDAHNYA MALAYSIAKU.....

Thursday, August 06, 2009

Bannerlah pulok.......

khamis 6 ogos 2009

Berjumpa dengan guru besar mesti ada sesuatu yang akan disuruhnya.... boleh cikgu jadi bos

minta murid2 tahun 6 buat kata-kata perangsang untuk diri sendiri sebelum UPSR segala perbelanjaan beritahu kepada saya.....janji dpt disiapkan sebelum UPSR dan ditayangkan di koridor kelas......begitulah bait-bait ayat puitis yang lunak menusuk ke telingaku.....aku jawab ke tidak ni...lalu terjawab oleh mulut kuini...kalu kita tempah aje lagi cantik dengan kata-kata yang menarik...tentu menarik...semacam cadangan aku tidak didengari....tapi masih menguatkan kata-katanya sebentar tadi......aduhai...ok cikgu saya buat...selepas aku mengiakan cadangannya dia berlalu dengan seribu kelegaan....dan aku tercari-cari apa yang perlu aku buat sebenarnya....bukan aku tidak setuju cadangannya...tetapi udah 4 waktu masa BM aku digunakan untuk membuat banner tersebut......tapi....terkedu aku bilaku cerita kepada bebudak itu 100% bersedia untuk membuatnya......dan hasilnya amat menarik sekali...rupa-rupanya budak2 ini mmg kreatif dan inovatif.....tekaanku meleset sama sekali.....meletakkan seribu halangan di depan tanpa memberi peluang dan ruang untuk mereka meluahkan idea dalam berkarya......terasa beban yang tergalas di bahuku ringan kembali....tapi dengan satu syarat diadakan pertandingan antara kumpulan.....hasilnya amat membanggakan...tahniah dan terima kasih moga usaha kalian diberkati...InsyaAllah 5A pasti dalam genggaman.......
















Pyzam Glitter Text Maker

Glitter Graphics Maker & MySpace Layouts





Tuesday, August 04, 2009

Surat Layang-layang....

4 Ogos 2009

surat layang.......heboh satu sekolah adanya surat yang dilayangkan oleh seseorang kepada guru
di sekolah ni......ada yang pro dan ada yang kontra tentang surat layang ni.....tapi bila isu ini ternyata benar maka sewajarnya surat layang ni ada kesahihan ni tanpa prasangka.....sebabnya yang terlibat mengaku bahawa apa yang tercatat itu benar......dan yang disoal untuk mengesahkannya menyatakan apa yang dilayangkan itu benar, soheh, tepat dan jitu...pendek kata tanpa diragu-ragu lagi...takkan pokok bergoyang tanpa angin.....muasabah diri....baiki diri sendiri macamana seorang pendidik yang tinggi akhlaknya.....seorang yang tahu tentang hukum hakamnya melupakan tanggungjawabnya......yang engkau terima gaji bulan-bulan itu untuk apa.....dan yang paling menyedihkan ada di kalangan kita semacam merestui tindakan yang dibuatnya dengan alasan surat layang tidak ada kesahihannya dan sepatutnya tidak dilayan.....duhai dunia....kabarkan kepada mereka itu kalau udah sipembuat itu mengaku bermakna apa yang tersurat dan tersirat itu betul.....


siapalah kita untuk menidakkan apa yang benar.....ada orang mempunyai kekuatan untuk menyatakan kekesalan mereka secara langsung dan ramai di kalangan kita tidak mampu berbuat demikian kerana sememangnya kita tidak pandai berhujah secara spontan.....ada perkara yang paling berkesan diluahkan sebegitu.....apa yang penting kewajaran orang yang menjadi ketua menangani masalah ini secara berhemah....kerana ingat mata yang memandang itu lebih ramai....bagi aku didiklah mereka sebaik-baiknya seperti kita inginkan orang mendidik anak anak kita supaya lebih pandai daripada kita....ingat kita didik anak orang pandai..insyaallah Allah akan menjadi anak-anak kita lebih pandai kerana rahmat Allah itu adil kepada sesiapa yang berlaku adil kepadaNya.....


Pyzam Glitter Text Maker

Glitter Graphics Maker & MySpace Layouts






Thursday, July 30, 2009

Kisah Anak Derhaka

30 Julai 2009

Teladan: Kisah Anak Derhaka



" Hairan saya melihat beberapa orang kampung berkumpul di kedai pada tengah hari itu. 1 September 1994. Serius mereka berbual hingga dahi berkerut-kerut. Lepas seorang bercerita yang lain menggeleng-gelengka n kepala.

Pasti ada sesuatu yang 'besar' sedang mereka bincangkan, kata saya di dalam hati. Setelah enjin motosikal dimatikan, saya berjalan ke arah mereka.

" Bincang apa tu? Serius aku tengok," saya menyapa.
" Haaa...Din, kau tak pergi tengok budak perempuan tak boleh keluar dari kubur emak dia? " kata Jaimi, kawan saya.
" Budak perempuan? Tak boleh keluar dari kubur? Aku tak faham bah," jawab saya. Memang saya tak faham kerana lain benar apa yang mereka katakan itu.

" Macam ni," kata Jaimi, lalu menyambung, " di kubur kat kampung Batu 10 tu, ada seorang budak perempuan tolong kebumikan emak dia, tapi lepas itu dia pula yang tak boleh keluar dari kubur tu. Sekarang ni orang tengah nak keluarkan dia... tapi belum boleh lagi ".

" Kenapa jadi macam tu? " saya bertanya supaya Jaimi bercerita lebih mendalam. Patutlah serius sangat mereka berbual..

Jaimi memulakan ceritanya. Kata beliau, memandangkan semalam adalah hari kelepasan semperna Hari Kebangsaan, budak perempaun berumur belasan tahun itu meminta wang daripada ibunya untuk keluar bersama kawan-kawan ke Bandar Sandakan. Bagaimana pun, ibunya yang sudah berusia dan sakit pula enggan memberikannya wang.

" Bukannya banyak, RM 20 aja mak! " gadis itu membentak.
" Mana emak ada duit. Mintak dengan bapa kamu," jawab ibunya perlahan. Sambil itu dia mengurut kakinya yang sengal. Sudah bertahun-tahun dia mengidap darah tinggi,lemah jantung dan kencing manis.

" Maaak... kawan-kawan semuanya keluar. Saya pun nak jalan jugak," kata gadis itu.
" Yalah, mak tau... tapi mak tak ada duit," balas ibunya.
" RM 20 aja! " si gadis berkata.
" Tak ada," jawab ibunya.
" Emak memang kedekut! " si gadis mula mengeluarkan kata-kata keras.

" Bukan macam tu ta..." belum pun habis ibunya menerangkan, gadis tersebut menyanggah, katanya,
" Ahhh...sudahlah emak! Saya tak mau dengar! "
" Kalau emak ada du... " ibunya menyambung , tapi belum pun habis kata-katanya, si gadis memintas lagi, katanya ;
" kalau abang, boleh, tapi kalau saya minta duit, mesti tak ada! "

Serentak dengan itu, gadis tersebut menyepak ibunya dan menolaknya ke pintu. Si ibu jatuh ke lantai.
" Saida.. Sai.. dddaaa.." katanya perlahan sambil mengurut dada. Wajahnya berkerut menahan sakit.

Gadis tersebut tidak menghiraukan ibunya yang terkulai di lantai. Dia sebaliknya masuk ke bilik dan berkurung tanda protes. Di dalam bilik, dibalingnya bantal dan selimut ke dinding. Dan sementara di luar, suasana sunyi sepi.

Hampir sejam kemudian, barulah gadis tersebut keluar. Alangkah terkejutnya dia kerana ibunya tidak bergerak lagi. Bila dipegang ke pergelangan tangan dan bawah leher, tidak ada lagi nadi berdenyut.

Si gadis panik. Dia meraung dan menangis memanggil ibunya, tapi tidak bersahut. Meraung si gadis melihat mayat ibunya itu. Melalui jiran-jiran, kematian wanita itu diberitahu kepada bapa gadis yang bekerja di luar.

Jaimi menyambung ceritanya; " Mak cik tu dibawa ke kubur pukul 12.30 tadi. Pada mulanya tak ada apa-apa yang pelik, tapi bila mayatnya nak dimasukkan ke dalam kubur, ia jadi berat sampai dekat 10 orang pun tak terdaya nak masukkannya ke dalam kubur. Suaminya sendiri pun tak dapat bantu."

" Tapi bila budak perempuan tu tolong, mayat ibunya serta-merta jadi ringan. Dia seorang pun boleh angkat dan letak mayat ibunya di tepi kubur."

Kemudian gadis berkenaan masuk ke dalam kubur untuk menyambut jenazah ibunya. Sekali lagi beramai-ramai penduduk kampung mengangkat mayat tersebut dan menyerahkannya kepada gadis berkenaan.

Tanpa bersusah payah, gadis itu memasukkan mayat ibunya ke dalam lahad. Namun apabila dia hendak memanjat keluar dari kubur tersebut, tiba-tiba kakinya tidak boleh diangkat. Ia seperti dipaku ke tanah. Si gadis mula cemas.

" Kenapa ni ayah? " kata si gadis. Wajahnya serta-merta pucat lesi.
" Apa pasal," Si ayah bertanya.
" Kaki Saida ni.. tak boleh angkat! " balas si gadis yang kian cemas.

Orang ramai yang berada di sekeliling kubur mula riuh. Seorang demi seorang menjenguk untuk melihat apa yang sedang berlaku.

" Ayah, tarik tangan saya ni. Kaki saya terlekat.... ... tak boleh nak naik," gadis tersebut menghulurkan tangan ke arah bapanya.

Si bapa menarik tangan anaknya itu, tetapi gagal. Kaki gadis tersebut melekat kuat ke tanah. Beberapa orang lagi dipanggil untuk menariknya keluar, juga tidak berhasil.

" Ayah...kenapa ni??!! Tolonglah Saida, ayah.." si gadis menangis memandang ayah dan adik-beradiknya yang bertinggung di pinggir kubur.

Semakin ramai orang berpusu ke pinggir kubur. Mereka cuba menariknya beramai-ramai namun sudah ketentuan Allah, kaki si gadis tetap terpasak di tanah. Tangisannya bertambah kuat.

" Tolong saya ayah, tolong saya.......kenapa jadi macam ni ayah? " kata si gadis sambil meratap.
" Itulah, kamu yang buat emak sampai dia meninggal. Sekarang, ayah pun tak tau nak buat macam mana," jawab si ayah selepas gagal mengeluarkan anaknya itu.

Dia menarik lagi tangan gadis yang berada di dalam kubur tapi tidak berganjak walau seinci pun. Kakinya tetap terpahat ke tanah.

" Emak...ampunkan Saida emak, ampunkan Saida..." gadis itu menangis. Sambil itu dipeluk dan dicium jenazah kiblat. Air matanya sudah tidak boleh diempang lagi.
" Maafkan Saida emak, maafkan , Saida bersalah, Saida menyesal... Saida menyesal.... .. Ampunkan Saida emak," dia menangis lagi sambil memeluk jenazah ibunya yang telah kaku.

Kemudian gadis itu menghulurkan lagi tangannya supaya boleh di tarik keluar. Beramai-ramai orang cuba mengeluarkannya namun kecewa. Apabila terlalu lama mencuba tetapi gagal, imam membuat keputusan bahawa kubur tersebut perlu dikambus.

" Kita kambus sedikit saja, sampai mayat ibunya tak dapat dilihat lagi. Kita tak boleh biarkan mayatnya macam tu aja... kalau hujan macam mana? " kata imam kepada bapa gadis berkenaan.

" Habis anak saya ?" tanya si bapa.
" Kita akan terus cuba tarik dia keluar. Kita buat dua-dua sekali, mayat isteri awak disempurnakan, anak awak kita selamatkan," balas imam.

Lelaki berkenaan bersetuju. Lalu seperti yang diputuskan, upacara pengebumian terpaksa diteruskan sehingga selesai, termasuk talkinnya. Bagaimana pun kubur dikambus separas lutut gadis saja, cukup untuk menimbus keseluruhan jenazah ibunya.

Yang menyedihkan, ketika itu si gadis masih di dalam kubur. Bila talkin dibaca, dia menangis dan meraung kesedihan. Sambil itu dia meminta ampun kepada ibunya dengan linangan air mata. Selesai upacara itu, orang ramai berusaha lagi menariknya keluar. Tapi tidak berhasil.

" Bila dah lama sangat, aku balik kejap untuk makan. Dah lapar sangat. Lepas itulah aku singgah ke kedai ni. Lepas ni aku nak ke kubur lagi. Nak tengok apa yang terjadi," kata Jaimi.

" Aku pun nak pergilah," kata saya. Lalu kami semua menunggang motosikal masing-masing menuju ke kubur.

Kami lihat orang ramai sudah berpusu-pusu di sana . Beberapa buah kereta polis juga kelihatan di situ. Saya terus berjalan pantas menuju kubur yang dimaksudkan dan berusaha menyusup ke celah-celah orang ramai yang sedang bersesak-sesak.

Setelah penat berusaha, akhirnya saya berjaya sampai kebarisan paling hadapan. Malangnya saya tidak dapat melihat gadis tersebut kerana di depan kami telah dibuat kepungan tali. Kubur itu pula beberapa puluh meter daripada kami dan terlindung oleh kubur serta pokok-pokok rimbun. Di dalam
kepungan itu, anggota-anggota polis berkawal dengan senjata
masing-masing.

Nasib saya memang baik hari itu. Dua tiga orang daripada polis berkenaan adalah kenalan saya.

" Pssstt...Raie. ...Raie..Psstt, " saya memanggil, Raie yang perasan saya memanggilnya mengangkat tangan.
" Boleh aku tengok budak tu? " saya bertanya sebaik saja diadatang ke arah saya.

" Mana boleh. Keluarga dia aja yang boleh," jawabnya perlahan-lahan seperti berbisik. Sambil itu dia menjeling ke kiri dan kanan, khuatir ada orang yang tahu.
" Sekejap aja. Bolehlah..." saya memujuk.....

Alhamdulillah, setelah puas dipujuk dia mengalah. Tanpa berlengah, saya menyusup perlahan-lahan dan berjalan beriringan dengan Raie, seolah-olah tidak melakukan apa-apa kesalahan. Namun demikian dada saya berdebar kencang. Pertama, risau & takut dihalau keluar. Kedua, tidak sabar
hendak melihat apa yang sedang berlaku kepada gadis berkenaan.

Selepas meredah kubur-kubur yang bertebaran, akhirnya saya sampai ke pusara yang dimaksudkan. Di pinggir kubur itu berdiri dua tiga orang polis memerhatikan kedatangan saya.

Raie mendekati mereka dan berbisik-bisik. Mungkin dia merayu supaya saya tidak dihalau. Alhamdulillah, saya lihat seorang polis yang berpangkat mengangguk-angguk. Raie terus memanggil saya lalu memuncungkan bibirnya ke arah sebuah kubur.

Bila dijenguk kedalam, dada saya serta-merta terasa sebak. Saya lihat gadis berkenaan sedang duduk di atas tanah kubur sambil menangis teresak-esak. Sebentar kemudian dia memegang tanah berhampiran lahad dan merintih;
"Emak... ampunkanlah Saida, Saida sedar, saida derhaka pada emak, Saida menyesal, Saida menyesal.... .."

Selepas mengesat air jernih yang terus berjejeran daripada mata yang bengkak, gadis tersebut menangis lagi memohon keampunan daripada arwah ibunya. " Emak...lepaskanlah kaki saya ni. Ampunkan saya, lepaskan saya,"
Ditarik-tariknya kaki yang melekat di tanah namun tidak berhasil juga.

Saya lihat bapa dan adik-beradiknya menangis, di pinggir kubur. Nyata mereka sendiri tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat untuk menyelamatkan gadis berkenaan.

" Sudahlah tu Saida...makanlah sikit nak ," rayu bapanya sambil menghulurkan sepinggan nasi juga segelas air. Si gadis tersebut langsung tidak mengendahkan. Malah memandang ke atas pun tidak. Dia sebaliknya terus meratap meminta ampun daripada arwah ibunya.

Hampir menitis air mata saya melihat Saida. Tidak saya sangka, cerita datuk dan nenek tentang anak derhaka kini berlaku di depan mata.

Begitu besar kekuasaan Allah. Memang betullah kata para alim ulama, dosa menderhakai ibu bapa akan di balas 'tunai'.

Malangnya saya tidak dapat lama di sana . *****a 10 - 15 minit saja kerana Raie memberitahu, pegawainya mahu saya berbuat demikian. Mahu tidak mahu, terpaksalah saya meninggalkan kubur tersebut. Sambil berjalan kedengaran lagi Saida menangis dan meratap " Ampunkan saya emak,
ampunkan saya, Ya Allah, lepaskanlah kakiku ini, aku bertaubat, aku insaf..."

Lantas saya menoleh buat kali terakhir. Saya lihat bapa Saida dan adik beradiknya sedang menarik tangan gadis itu untuk dibawa keluar, tapi seperti tadi, tidak berhasil. Saya lihat seorang polis mengesatkan air matanya.

Semakin lama semakin ramai orang berhimpun mengelilingi perkuburan itu. Beberapa kereta polis datang dan anggotanya berkawal di dalam kepungan lengkap dengan senjata masing-masing. Wartawan dan jurugambar berkerumun datang untuk membuat liputan tetapi tidak dibenarkan.

Mereka merayu bermacam-macam cara, namun demi kebaikan keluarga gadis, permintaan itu terpaksa ditolak.

Matahari kian terbenam, akhirnya tenggelam dan malam merangkak tiba. Saida masih begitu. Kaki terlekat di dalam kubur ibunya sementara dia tidak henti-henti meratap meminta keampunan. Saya pulang ke rumah dan malam itu tidak dapat melelapkan mata. Suara tangisannya terngiang-ngiang di telinga saya.

Saya diberitahu, sejak siang, tidak ada secebis makanan mahupun minuman masuk ke tekaknya. Seleranya sudah mati. Bapa dan adik beradiknya masih tetap di sisi kubur membaca al-Quran, Yassin dan berdoa. Namun telah disebutkan Allah, menderhaka terhadap ibu bapa adalah dosa yang sangat besar. Saida tetap tidak dapat dikeluarkan.

Embun mula menitis. Saida kesejukan pula. Dengan selimut yang diberi oleh bapanya dia berkelubung. Namun dia tidak dapat tidur. Saida menangis dan merayu kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.

Begitulah yang berlaku keesokannya. Orang ramai pula tidak susut mengerumuni perkuburan itu. Walaupun tidak dapat melihat gadis berkenaan tapi mereka puas jika dapat bersesak-sesak dan mendengar orang-orang bercerita.

Setelah empat atau lima hari terperangkap, akhirnya Saida meninggal dunia. Mungkin kerana terlalu lemah dan tidak tahan di bakar kepanasan matahari pada waktu siang dan kesejukan di malam hari. Mungkin juga kerana tidak makan dan minum. Atau mungkin juga kerana terlalu sedih sangat dengan apa yang dilakukannya.

Allah Maha Agung...sebaik Saida menghembuskan nafas terakhir, barulah tubuhnya dapat di keluarkan. Mayat gadis itu kemudian disempurnakan seperti mayat-mayat lain.

Kuburnya kini di penuhi lalang. Di bawah redup daun kelapa yang melambai-lambai, tiada siapa tahu di situ bersemadi seorang gadis yang derhaka.

Monday, July 27, 2009

Jadual anjal punya cerita.....

27 July 2009

Lama tidak berposting...sibuk memanjang dengan kerja.....kerja yang terkadang direka
sendiri...tapi bila orang lain cuba mencipta kerja kita ni yang buat kita terlebih terbeban dengan kerja yang ada....kerja yang sememangnya dah menimbun.....lalu ditimbun lagi dengan jadual anjal yang dok masuk akal....lain yang kita cadang lain yang jadinya....nok cakap banyak2 dikatakan kita suka melawan cakap.....pahtu kena tukar sekolah dengan alasan lawan guru besar.....boleh dilaksanakan jadual anjal tapi perlu perancangan teliti semua kena main peranan dan komited pada tugas...

Jangan menindakkan keupayaan seseorang kerana kita tidak mampu memenuhi segala perkara dalam satu masa.......yang dikandung tak dapat yang dukung berciciran jatuh....nilah...bila kita tension dengan suasana kerja yang memaksa kita jadi naik darah.....pening dan keseronokan bekerja hilang begitu sahaja.....aku paling tidak suka guru besar memaksa guru-guru membuat kerja di luar kemampuan mereka.....kerja yang dipaksa tidak berkat....banyaklah suara-suara sumbang berdendang...timbul salah menyalah....tidak bertegur sapa....kecil hati...panas hati...

Yalah semua benda2 negatif keluar dalam jiwa.....mulalah menyalahkan situasi....masing2 cuba menegakkan benang basah .....payah kalau kita tidak sekepala dalam segala hal....last sekali aku kata pada guru besar...jadual anjal bukan jalan penyelesaian untuk meningkatkan prestasi murid2.....apa yang penting....keikhlasan, kesungguhan guru itu mengajar...walaupun diberi masa setengah jam tapi murid2 dapat menerimanya dengan baik.....walhal 2jam yang diberi gagal dimanfaat sebaik mungkin kerana jiwa kita memberontak kerana bekerja dalam paksa.....begitulah sebaliknya....tepuk dada tanya iman....nak seribu daya tak nak seribu cara....jadilah diri kita seadanya...kerana kita tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri......


More RELIGIOUS & ADVICE graphics

Sunday, July 12, 2009

Bahasa Melayu kini dan selama-lamanya.....

Masih tersasau, termangu, dungu,kelu. tersedu dan layu pabila melihat keputusan Pra Percubaan UPSR Bahasa Melayu pemahaman.......seramai tu murid-murid yang menjawab soalan hanya 3 orang yang mendapat A....Punyailah tensionnya aku.....tak ngajorke....tidur ke cikgu....murid tak faham soalan ke.....last-last sekali Bahasa melayu menjadi killer subjek....ni yang pening...aku bermonolog sendirian...menyalahkan diri sendiri....nok kata soalan yang susah....memang susah pun bagi aku soalan ni bukan menguji kebolehan murid-murid tetapi menguji guru yang mengajar...alahai pembuat soalan tahulah aku kau orang sememangnya pakar....tetapi kepakaran kau orang sememangnya menindakkan keupayaan murid....siapalah dia orang untuk memerah otak....mengkaji,menyelidiki bentuk soalan.....tahap pemikiran mereka sekadar tu aje....tidak mendalami maksud yang tersurat dan tersirat....maka nilah jadinya....yang jadi mangsa aku terpaksa menjawab segala kemuskilan dan sebab musabatnya dari bos....Nilah jadahnya menidakkan keupayaan bahasa melayu....budak2 tu lebih mahir BI dari BM...guru BM sekarang menjadi anak emas di sekolah sbb ramai guru BM tukar opsyen disebabkan inginkan BISP 10% mengajar math dan SN ikut Inggeris......Apa aku akan jawab jika sepuluh jari menunding ke arahku....
More SORRY graphics

Friday, July 10, 2009

PPSMI DIMANSUH BETUL KE...

Teruja aku bila mendengar ppsmi dimansuhkan pada 2012....sepatutnya pada tahun depan dilaksanakan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu. Masa dilaksanakan dulu tiada perancangan terus laksana tanpa mengambilkira pandangan sesiapa pun...atas alasan supaya semua murid mampu menerokai bidang sains dan matematik dalam arus globa dan mampu bersaing di peringkat antarabangsa...dia ingat semua budak2 mempunyai pemikiran yang sama dilahirkan dalam linkungan yang sama....bayi tabung uji bolehlah kita mencorakkan pemikiran mereka...cari intelegent...jadi hasilnya inteleklah.....ni ada anak orang asli...orang kampung pedalaman....anak-anak yang dilahirkan tanpa mendapat makanan yang seimbang...kais pagi makan pagi kais petang makan petang....apa yang ada itulah yang di makan....macamana nok lahirkan genarasi yang excelent....cakap tak serupa bikin...yang jadi mangsa anak-anak kita...anak-anak orang melayu...yang menjadi percaturan politik golongan tertentu...menjadi bahan experiment....selama 6 tahun anak-anak kita disuap dengan bahasa penjajah untuk mendapatkan ilmu yang paling senang dan mudah diajar dalam bahasa ibunda.....tapi golongan ini menidakkan keupayaan mereka....begitu ampuh senjata orang melayu membunuh orang melayu melalui pendidikan...
More SMILE graphics

Thursday, July 09, 2009

Lelaki oh lelaki

Semacam sedap aje bunyinya...tapi berhati-hatilah pada sang isteri jika terlihat tanda-tanda begini.....bukannya apa dah memang tabiat semulajadi lelaki......kalau ada orang perempuan yang hulur tali....cepat2lah dia menarik tali itu...nasib dok ok tali itu sendiri yang akan membelit dirinya sendiri....baru padan dengan mukanya.....aku awal-awal dah bagi signal tak mahu berkongsi kasih sayang.....kalau diteruskan juga aku orang pertama yang akan menarik diri dari hatinya....bunyinya keras sikit...tapi kita tahu hati budi suami kita.....mampu ke tak mampu...mengapa perlu mengheret seekor buaya dalam hidup sendiri....biar dia dengan alam dia....kita dengan kewajaran kita sendiri...kerana kita tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri....tak gitu......kau orang bacalah posting di bawah ini dan buat tafsiran sendiri jika tanda2 itu sudah ada padanya...More RELIGIOUS & ADVICE graphics



Sedikit tip untuk wanita mana tahu rupanya anda 'ter'bercinta dengan suami orang.

1. Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia khuatir terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara mara.

3. Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi.

4. Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card) dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal.

5. Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

6. Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen kereta.


7. Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luarbiasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

8. Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di kongkong oleh ieterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan (tafsir sampai ke dalam kata orang tua).

9. Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya.

Thursday, July 02, 2009

e book oh e book



More CONGRATS graphics



Tahniah dan syabas pada bebudak tahun 5 kerana dapat e book dari kerajaan negeri terengganu....punyailah bangganya diorg merata tempat duk kelek e book masing-masing hingga masuk tandas pun dgn e book....zaman ICTlah katakan....yang melopong cikgu cikgi lah punya kedekutnya diaorg siap ugut cikgu kalu nok pinjam boleh rosak tanggung sendiri.....hisss.....budak-budak ni....udah naik tocang sekrg......aku bukan dok sokong pemberiaan ini bagai bulan jatuh ke ribalah......tetapi belum sampai masanya lagi....kalau diberi pada pelajar tingkatan 5 lagi baik......dia dapat menggunakan sukatan sepenuhnya hanya di hujung jari.....tak gitu.....ni dapat ascess intenet lagi.....yang kurang sedap didengar boleh pulok si abang bawak e book kat siber cafe semata-mata nok acess intenet...bab ni paling aku dok suka.....apa yang pasti pada pendapat aku lepas ni ramai pulok ibu bapa yang terlebih pandai dari anak-anak mereka kerana tumpang sekaki belajar semua subjek dlm e book ini tanpa disedari......

Friday, June 26, 2009

Renung dan ambil iktibar.....

10 Laluan menuju ke akhirat..


10 laluan yg dilalui oleh manusia sehingga akhirat

Hisablah diri kita sama ada kita dapat melepasi 10 imigresen untuk
bertemu Allah...

10 Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh
Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat:

Bagaimana memudahkannya?


LALUAN MENUJU KE KUBUR
a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air
kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL
a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu'min
c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala

LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR
a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati

LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN
a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanafaat
b. Sucikan perkataan dan pakaian
c. Bersyukur dengan yang sedikit
d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN
a. Jauhkan perkataan yang sia-sia
b. Pendekkan cita-cita dunia
c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH
d. Banyakkan sedekah dan khairat

LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM
a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala
b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa
c. Berpegang teguh dengan hukum syara'
d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk

LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA
a. Banyakkan membaca al-Quran
b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu
c. Tinggalkan perkara yang maksiat
d. Jauhkan segala yang haram

LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA
a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh
b. Kasihi orang yang soleh
c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH
d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD
a. Kasihilah Nabi ALLAH
b. Kasihilah Rasulluah
c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH
d. Banyakkan selawat Nabi S.a.w.

LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH
a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH
b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH
c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH
d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...