Followers

nuffnang

Saturday, August 17, 2013

warna-warna Aidilfitri...dalam kenangan!

batch spm 1982...dalam kenangan

shamsiah

shaifuddin dan azizi

shamsi

roslina n zailida...kalau bercakap dok tahu sape dulu hehehe...

kamarbanu...

pahlova sebagai dessert yang paling femes...

antara kek yang sempat diberikan kepada mereka yang.......

masih seperti dulu...20 tahun kemudian...montel

kunjungan yang tidak pernah jemu bertandang...

Saturday, August 10, 2013

Selamat Hari Raya...maaf zahir batin!

Sabtu 10 Ogos 2013

Salam Syawal untuk semua...moga keringan menyambut bulan kemenangan ini di sambut dengan kesederhanan dan kesyukuran bahawa bulan Ramadhan yang berlalu pergi banyak memberi keinsafan dan kita beroleh keberkatan yang tak hingga nilainya...berharap dapat bertemu lagi  dengan Ramadhan pada tahun hadapan dengan semangat dan iltizam yang baru...Insyaallah..

Rasanya masih dalam aura raya walaupun hari ini kita menyambut raya ke 3....masih berbaki untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kepada rakan taulan,sahabat FB, kerabat blogger,sanak saudara..anak-anak dan hubby semoga ikatan ukhuwah yang terjalin berpanjangan dan redha Allah sentiasa berdenyut dalam ruang nafas kita...dilimpahi dengan keamanan dan semangat kunjung mengunjung serta tangan dihulur salam bersambut kita lupakan sekejap sengketa yang masih segar itu...agar kemaafan itu menjadi titik tolak dalam meneruskan perhubungan....

Kepada mereka yang berkunjung tu...alhamudulliah kedatangan kalian semua di teratak ini membawa kerahmatan kepada kami sekeluarga....meski hidangan tidak menepati selera..tetapi kita mampu tersenyum menghirup syahdunya Syawal dalam ingatan kita kepada yang telah tiada...terutamanya pada ayah dan kedua-dua adik yang terlebih dahulu menyahut seruan ilahi...dalam usia yang muda...Alfatihah untuk mereka bertiga...iringan doa dan yassin mengiringi kalian tika sempat...menyentuh lembutnya pepasir di pusara mereka...foto-foto yang sempat dirakamkan akan menyusul kemudian...Insyaallah!


Tuesday, August 06, 2013

Biskut Mazola...

Selasa 6 Ogos 2013

Salam Ramadhan untuk semua moga ibadat puasa kita kali ini mendapat keberkatan sepanjang Ramadhan ...dua hari lagi kita akan menyambut 1 Syawal...ari yang ditunggu oleh semua orang...meski rasa terkilan kerana sekejap aje rasanya bersama Ramadhan...bulan madrasah yan dihimpunkan segala rahmat dan keberkatan....InsyaAllah dipanjangkan usia kita akan bertemu lagi Ramadhan untuk tahun depan...

Entry pepagi ni setelah siap duk buat tat gulung nanas...sebelum tu..nak promote biskut mazola resepi turun temurun dari dulu...rasanya resepi lama tentu  ada ummmp tersendiri...dan soheh bila kita buatnya memang menjadi...tak adalah yang kembang2 biskutnya..gerenti cantik,sedap dan mendapat tempat di hati penggemarnya...sebenarnya kita boleh pelbagai bentuknya...supaya nampak cantik dan membuka selera bila melihatnya...tambah assesori skit cantiknya akan terserlah....yang penting mesti rajin dan adun biskut tu mesti dengan kasih sayang...berkat!

So untuk tidak menghampakan peminta biskut ni...disertakan resepimya...kita ni main campak2 je...sukatan pun main cawan lagi...apa-apa pun cuba lah..

Biskut Mazola Cantik

1 cawan marjerin
3/4 cawan minyak jagung
2 biji kuning telur
3 cawan gandum
1 cawan tepung jagung
1st esen vanila
pewarna-jika suka
kacang untuk diletakkan...jika suka

Cara
1. Pukul telur dan marjerin hingga sekata.
2.Masukkan telur pukul lagi.
3. Masukkan esen vanila.kacau lagi
4. Masukkan tepung kastad,tepung gandum adun sekata.
5. Jika masih lembik masukkan sedikit gandum lagi jgn terlalu banyak...biskut ni tektur dia memang lembik skit.
6. Bentuklah dengan pelbagai acuan yang disukai.

So...dah siap..senang je..makan pun senang hehehe..cuba n error biskut ni memang menjadi punya bukan macam kek yang banyak sangat songehnya..

lebihan putih telur bolehlah dibuat pahlova......sedap!

kita warnakan adunan ni ...tak lah warna marjerin je setiap biskut...








Saturday, August 03, 2013

Biskut Badam Rangup...

Sabtu 3 Ogos 2013

Salam Ramadhan untuk semua....moga ibadah puasa kita kali ini mendapat ganjaran dan pahala yang berlipat kali ganda dengan amalan sunat yang tidak terbatas dilakukan...kejap je masa berlalu kita menghampiri penghujung Ramadhan....sayu aje hati sebab belum tentu Ramadhan tahun depan kita dapat bersama lagi.....aura raya di sana sini...sepanjang jalan deretan kereta yang awal-awal lagi memenuhi jalan raya....bersesuaian dengan cuti sekolah dan cuti raya...bermakna raya tahun ini dapat menikmatinya sepuas-puasnya...

Seperti tajuk entry di atas...kesempatan yang digunakan sepenuhnya utk menyiapkan biskut badam rangup yg menjadi biskut fevberet seisi keluarga....tahun ni tukar resepi cuba buat resepi dari intenet... rasa sedap...tapi yang kurang cantiknya biskut menjadi kembang dan tidak cantik...tapi rasa sedap dan rangup....hishishis...bila diletakkaan dalam balang nampak kembangnye...memang tidak puas hati....so semak resepi di bawah ini....resepi ini sebenarnya sudah dimodify ..... ikut selera sipembuatnya....

Biskut Badam Rangup

150gm mentega
120gm gula aising
100gm serbuk badam
100gm tepung gandum
50gm tepung kastad
100gm tepung jagung
1 biji kuning telur
1 st esen vanila
sedikit badam slice untuk hiasan
kuning telur sebagai glace

cara
1. Pukul mentega dan gula hingga sebati.
2. Masukan kuning telur
3. kemudian masukkan esen vanila dan serbuk badam.kacau rata.
4. Masukkan kesemua tepung di atas. sebatikan
5. Tekat dengan acuan yang menjadi pilihan...

Selamat mencuba.... resepi yang senang dan rasa yang  sedap...sekurang-kurang boleh jimatkan kos berbelanja membeli kuih tunjuk...hasilnya homemade yang pasti kita dapat makan sepuas-puasnya....

sebelum diovenkan..cantik je...bila masak kembangnya kalahkan bunga ros pulak dah!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...