Renungan...

Followers

nuffnang

Thursday, December 30, 2010

Meeting vs Kerja

Khamis 30 Dis.2010

Salam Khamis untuk semua pembaca blogku....semoga dikurniakan kesihatan yang baik n berbahagia di samping keluarga tersayang.....apa2 yang berlaku pada kita sama ada di sedari atau di luar batasan pemikiran kita adalah kehendakNYA....kerana kita yang merancang tetapi DIA yg menentukan hal tujunya....walaupun jauh disudut hati terasa terkilan n jauh hati.....tapi ingat segala-gala atas ketentuan...jadi terimalah apa yang terbaik untuk kita.....

Ok posting kali ni....Meeting vs Kerja.....minggu meeting n minggu menerima bebanan kerja....biasalah cikgu...time nilah kita boleh tengok bertapa sibuknya cikgu dalam segala hal....semua kerja kene buat dan disiapkan seperti diarahkan....first bell first lesson....maka terjongoklah PPD melihat persiapan dan rumusan pada hari pertama persekolahan...soal-soal remeh temeh tolak ke tepi dulu...cikgu kene mengajar ikut sukatan....

Bila melihat pd takwim sekolah dan perancangan tahunan baik akademik, HEM dan kokurikulum juling mata kita untuk melepasi target dan aktiviti yg terkandung dalam buku panduan pengurusan sekolah....sebenarnya cikgu2 ini boleh dikategori org yg hebat dalam bidangnya.....apa tidaknya semua takwim tu mesti dilaksanakan mengikut perincian yg digariskan....tugas dan tanggungjawab wajib dibuat tanpa komplen ....belum lagi bab mengurus bebudak yg bermacam ragam n perangai......pendek kata mana yg patut didahulukan dan dikemudiankan.....semua menjurus ke arah bergerak sederap merialisasi wawasan-slogan sekolah....moto sekolah sentiasa cepat dan tepat agar sempat dapat yang dihajat....

Tu...belum lagi pelbagai mesyuarat yg terpaksa dihadiri dan minitnya difailkan....post motem an so on.....mana2 yg dilantik ketua...dlm setiap jawatankuasa....mulalah pening meminitkan mesyuarat kali pertama....tindakan taktikal dan perancangan aktiviti mesti digarapkan bagi memenuhi visi sekolah Institusi Berwawasan Komuniti Cemerlang 2015...

Bila GB kemukakan ingin alihkan perpustakaan asal ke tempat baru....satu persoalan timbul...kenapa n mengapa? kenapa tidak diubah masa awal tahun dulu masa penyelengaraan itu diserahkan padaku....masalah pustaka tu jauh dan kurang sambutan kerap ditimbulkan dan siap cadangan dan alasannya skali......ttp tidak diterima....setelah setahun cuba menghidupkan kembali aura pustaka dengan segala2 bermula dari A hingga Z...bersekang mata,mencurahkan keringat,buku yg tidak masuk stok 4 tahun...satu fail pun tidak ada....pinjaman murid tidak berjalan2 bertahun2 lamanya...setelah kita yg ambilalih dgn perancangan, taktikal,keceriaan,wang ringgit segala-galanya...persoalan itu dibangkitkan semula.....

Waduh...ni bukan satu kerja yg mudah n dpt disiapkan dalam waktu sedetik cuma.....bila diajukan pada org yg tidak berkenaan...yg tidak pernah menjejakkan kaki.....yg tidak pernah ambil tahu....katanya setuju dgn perancangan GB kerana katanya soal besar atau kecil pustaka tidak penting...yang penting soal penggunaannya.....sape dia utk bercakap ttg kerja org lain....sape dia utk persoalkan kewajaran peralihan itu...AJK pustaka? penyumbang kewangan ke? kalau perkara itu bukan bidang kita tak usah cuba menjadi jaguh dalam kerja org lain.....soal utk ambil hati GB tidak timbul di sini....jadi bermuasabah dirilah... siapa kita utk bercakap bagi pihak org lain yg tiada kaitan langsung dgn bidang tugas kita???????

Sebagai rumusannya.......Patutlah setiap tahun ramai guru yg bersara awal sama ada masih bernyawa atau di alam lain....dan ada di kalangan guru-guru mengambil sikap senyap n terima apa yg diberikan daripada cuba menokah arus...yg pasti golongan yes man mmg mendpt anugerah cemerlang dari mereka byk bercakap ..... cuba membetulkan keadaan dan cuba menjadikan sesuatu itu yg terbaik....kerana sapelah kita di kalangan kita2 yg ada......hingga jumpa lagi....wassalam...

Thursday, December 23, 2010

Temuduga-Naik Pangkat

Khamis 23 Dec.2010

Salam penuh keceriaan pada semua pembaca entri ni.....moga kita dilimpahi rahmat n ketenangan di usia senja...kurangkan stress...belajar berfikir secara positif....buang jauh-jauh unsur negatif tu...berbaik sangka n jadilah diri kita yang terbaik pada hari ni.....pada anak2 sepupu yg berjaya dlm PMR tahun ni...alhamdulliah atas kejayaan kalian...pada Azira tahniah kerana dapat 9A dr sekolah Tok Jiring...antara sekolah agama terbaik di Terengganu...Pada Aspa juga tahniah kerana mengulangi kejayaan Masa UPSR dulu...8A...mungkin sedikit kesedihan di hati kerana arwah ibu n ayahnya tidak sempat melihat kejayaan anaknya......Tahniah n Syabas pada anda berdua.....

Berbalik pada posting kali ni....temuduga n naik pangkat...biar betul semua yg dipanggil yg muda2 belia....yg hebat2 n pengerusi teknik daerah.....alahai...semua dia org ni dilantik PK KO ke...jadi kita2 yg tidak aktif di peringkat daerah ni mmg tidak ada camlah untuk memegang jawatan...sbb kita bukan di kalangan org yg hebat dan dikenali.....Aduh GB macamana ni kata prestasi tidak diambilkira dalam pemilihan kali ni...tapi yg rata2 ditanya semuanya prestasi melebihi 95%.....tu lah yg berumur senja ni prestasi cukup makan aje...macamana nama patut disenaraikan......

Nilah dunia pendidikan sekarang....abis lintang kalang.....yang muda2 akan mengarahkan yg tua2 bila diberi tanggungjawab......biarlah untuk mengarah aje...kerja pandai ke tidak...suku kira...apa yg pasti jawatan itu penting....sbb diperingkat atasan merasakan mereka lebih hebat n berkemampuan dr kita yng senja2 ni....sedangkan mereka ini tidak dipanggil pun untuk dinilai...sedangkan dari segi senoriti sepatutnya golongan ni dikedepankan.....bukan tangkap muat aje...mentang2 atas alasan semua KUP DG32...sape yg mempunyai prestasi tinggi awak mmg berpeluang.....

sudahnya .....kecewa n rasa tidak puas hati akan berpanjangan.....tidak salah menampilkan golongan muda ttp ikut turnlah...semua akan merasa....baru adil n saksame...bukan semua GB yg pemurah pasal beri markah prestasi ni......last2 dia akan kata PPD bagi ke saya 90% aje ....jadi cikgu2 saya mesti dpt kurang pada saya.....nasib dpt GB macam ni ...tidak tahu menilai mana cikgu yg sudah masuk zon memegang jawatan...bagilah prestasi sepatutnya pada dia orang...Dah kalau 25 tahun pengalaman....masih tidak tahu ke bidang tugas masing2....bila ada org bertanya pada aku kenapa tidak dipanggil temuduga sedang aku udah masuk zon....aku katakan prestasi aku rendah..... sape yg akan beri kepercayaan pada seorg yg berprestasi rendah.....jadi aku...gigit jarilah...menunggu buah yg bila akan gugur semata-mata bersandar pada pengalaman memegang jawatan dalam pengurusan....

Sepandai2 mane dalam pelbagai bidang pun kita... kalau diberi markah yang rendah tidak akan ke mana.....mungkin kita tiada rezeki di situ...jadi bermuasabahlah.....anggap apa yg ada sekrg itu yg terbaik.....kata-kata semangat n meredakan keadaan....kerana sape lah kita dalam situasi ni untuk mempersoalkan urusan teknikal ni.....ok hingga jumpa lagi di lain entri...wassalam...

Sunday, December 19, 2010

Bengkel Masakan-Majalah Rasa n HBi

Ahad 19 Dis.2010


salam Ahad untuk semua pengunjung blogku.....moga2 dilanjutkan usia kita untuk mengecapi keindahan alam ni....seterusnya memakmurkannya.....bila time boring melanda macam2 perasaan berbaur.....geram,sedih,benci,meluat and so on....bila online data NILAM lagilah....mengantuk,menyeksa diri,buat dalam keadaan keterpaksaan,kerja sia-sia,dok masuk dek akal....macam2 emosi negatif menjelma....malas sekali pun kene buat juga....so meredakan hati yang gundah-gulana kita rilex minda...lihat aktiviti ini...

Bila sebut perempuan....tidak akan lari dr bercakap pasal masakan.....terutamanya bila itu satu hobi yg mmg tidak boleh ditinggalkan dalam apa jua keadaan....so...bila majalah rasa n produk HBi mengadakan roadshow pasal bengkel bergerak di seluruh Malaysia.... apa lagi...terus emailkan mahu menyertainya...dan sudahnya tertunailah permintaan yang mmg dinantikan......

Bertempat di FAST BAKERY SUPPLIE di Kemaman diadakan bengkel masakan kek, biskut n roti yang pada mulanya yuran sebanyak RM60 diturun kepada RM30 sahaja....lihat promosi di bawah ini...dan rasanya berbaloilah kelas yg diadakan dengan diberi percuma1 tin buttermas n 2 keping coklat bar masakan. ....Chef yg didatangkan khas dari majalah Rasa...

Bila ditanya pada penganjur mane acara cabutan bertuah dgn hadiah lumayan pada promosi di majalah rasa...jawabnya bila habis roadshow ini baru diadakan cabutan bertuah...maknanya cabutan tu secara rambanglah pada peserta di seluruh Malaysia....kalau anda bertuah dapatlah kalau tidak...gigit jari je...look n see ajelah dalam keluaran akan datang....

Apa pun terima kasih byk2 pada para penganjur kerana byk info yang kami dapat.....di samping pelbagai resipi yg diberi percuma...Insyaallah semua resipi tu akan dicuba untuk melihat keberhasilannya......Moga2 untuk promosi akan datang rasanya tidak akan lepaskan peluang yg jarang2 kita akan dapat...pada cg sidah n Kak Nor ...terima kasih kerana jd peneman kalu tidak keseoranganlah kita memandu.....Hingga jumpa lagi...wassalam....

Thursday, December 16, 2010

Banana n Almond cake

Khamis 16 Dis. 2010.

Salam penuh ceria untuk semua peminat entry ni....alhamdulliah kita dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki bernafas di alam fana ni...sujud syukur atas kerahmatan itu....cuti akhir tahun semakin hampir ke penghujungnya.....celik pejam masa berlalu dengan cepat....agaknya tulah salah satu tanda dunia hampir kiamat....masa berlalu dgn cepat...dan kita teralpa lagi dgn pelbagai karenah,ragam manusia yang jumud pada dunia dan alamnya hinggakan bertegur sapa dan sapaan bukan lagi budaya masa kini....selebihnya bust hal sendiri n keluarga kita aje....

Ok...posting kali ni Banana n almond cake....saje lama tidak mengupdate buku resipi bila belek-membelek helaian demi helaian....maka terjumpalah resipi ni...check dalam stok semua bahan yg dikehendaki ada semuanya.....maka bermulalah proses membuatnya.....

Kek yang sedap dengan rasa pisang dan ditambah dengan almond...maka sudah tentu proses memakannya tidak mengambil masa lama untuk dihabiskan....sesiapa yg hendak mencubanya ambillah resipi ni....kalau malas mencuba kau org tengok je..lah sambil menjilat bibir....

Bahan.bahannya
350 gm gandum biasa aje
230 gm gula perang(kalau manis kurangkan..)
4 biji telur
250gm mentega
450gm pisang yg sudah dilecek(pisang apa2 pun ok)
1 sk ovelet
1sk baking powder
1/2 sk soda bikabonat(optional)
1/2 esen vanila
Almond untuk ditabur di atas

Cara
1. Putar mentega n gula hingga kembang n gebu.
2. Masukkan telur sebiji2
3. Masukkan pisang lecek tadi
4. Masukkan esen vanila n ovelet
5. Masukkan gandum yg dicampur terlebih dahulu dgn baking powder n soda
6. Masuk dalam bekas(apa2 bekas pun) tabur almond di atas.
7. Pahtu bakarlah hingga masak.

Dah pun siap...senang aje..semua kerja mesti rajin baru menjadi....buat dgn kasih sayang...baru berkat hasil air tangan kita....kalau tidak menjadi komen n beritahu apa masalahnya....pahtu kita boleh bincang n selesaikan....ok..hingga jumpa lagi wassalam...

Sunday, December 12, 2010

Rebutlah Kelebihan Bulan Asyura (10 Muharram) dan Fadhilatnya



Ahad 12 Dis.2010




Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dengan hari-hari yang lain ?" Sabdanya :
  • ALLAH menciptakan langit, bintang dan sebagainya pada 10 Muharram
  • ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram
  • Diciptakan lautan pada 10 Muharram
  • Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram
  • Diciptakan papan tulis (Luh Mahfuz) pada 10 Muharram
  • Diciptakan Adam a.s. pada 10 Muharram
  • Dimasukkan Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram
  • Dilahirkan Ibrahim a.s. pada 10 Muharram
  • Diselamatkan Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram
  • Diselamatkan anaknya Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram
  • Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram
  • Diampunkan dosa Daud a.s. pada 10 Muharram
  • Dilahirkan Isa a.s. pada 10 Muharram
  • Dikeluarkan Idris a.s. daripada perut ikan Nun pada 10 Muharram
  • Disembuhkan penyakit Ayub a.s. pada 10 Muharram
  • Diangkat Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram
  • Diterima taubat Adam a.s. pada 10 Muharram
  • Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Sulaiman a.s. pada 10 Muharram
  • Diciptakan Arasy pada 10 Muharram
  • Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram
  • Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram
  • Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam pada 10 Muharram
Selain daripada peristiwa-peristiwa yang telah disebutkan di atas, terdapat banyak lagi peristiwa-peristiwa dan kelebihan-kelebihan yang ada pada 'Asyura' ini dalam sejarah Islam. Para pembaca boleh merujuk kepada kitab-kitab yang muktabar seperti Tanbih al-Ghafilin karangan Abi al-Laith Nasr bin Muhammad bin Ahmad ibn Ibrahim as-Samarqandi, Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan banyak lagi.



Di sana terdapat banyak hadith-hadith Nabi Muhammad S.A.W yang menyebut tentang kelebihan-kelebihan hari 'Asyura'.Di antaranya;

Daripada Hafsah R.A berkata: "Empat jenis ibadat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Nabi S.A.W: Puasa Hari 'Asyura', sepuluh hari dalam bulan Zulhijjah, tiga hari pada setiap bulan dan sembahyang dua rakaat sebelum fajar." (Hadith Riwayat an-Nasai.)

Daripada Ibn 'Abbas R.A. berkata: "Aku tidak pernah melihat Nabi Muhammad S.A.W mengutamakan puasa pada satu hari melebihi hari-hari lain melainkan hari ini iaitu Hari 'Asyura', dan bulan ini yakni bulan Ramadhan." (Hadith Riwayat Bukhari Dan Muslim)

Berkata para ulama' salaf, 14 malam yang afdhal dihidupkan:
  • - Malam Awal Muharram
  • - Malam 10 Muharram
  • - Malam Awal Rejab
  • - Malam 15 Rejab
  • - Malam 27 Rejab
  • - Malam 15 Sya'ban
  • - Malam Arafah
  • - Malam dua hari raya (Malam 1 Syawal dan Malam 10 Zulhijjah)
  • - Malam-malam ganjil pada 10 hari akhir Ramadhan (21, 23, 25, 27, 29)

Amalan-amalan yang disunatkan pada malam tersebut:

a) Qiamullail - Solat Tahajjud - Solat Hajat - Solat Sunat Taubat
b) Membaca Al-Quran c) Zikir


Dengan kedatangan hari yang penuh keberkatan ini, marilah kita sama-sama merebut peluang yang ada untuk menambahkan lagi amal kebajikan yang telah kita lakukan selama ini.Dan janganlah kita mensia-siakan peluang yang terbentang di hadapan mata kita demi untuk kebahagian dan kesejahteraan kita di dunia dan di akhirat.

Saturday, December 04, 2010

Musim Kahwin

Sabtu 4 Dis.2010



Salam Sabtu untuk semua pembaca entryku...salam penuh kesyahduan pada teman-teman yang jauh di mata tapi dekat di hati....salam cuti pada kekawan sekolah yg bercuti sakan...sampai sms yang dihantar tidak berbalas...

Posting kali ni...musim kahwin vs musim hujan...yang dua tiga hari hujan memanjang tanpa berhenti...suasana menjadi dingin n sejuk...maka di saat n ketika ni ramai pulak yg naik pelamin...mana2 yang tidak sempat dihadiri....ampun pak amber dok ingat tarikhnya...selebihnya ada keuzuran.....apa2 pun diharap semua berjalan lancar seperti yang diharapkan....

Dan...yang amat terkedu..sendu....layu bila kerajaan mengumumkan kenaikan petrol yang tidak munasabah dengan keadaan semasa....ditambah dengan kenaikan harga barang yg mendadak...maka yang menjadi mangsa rakyat maheran yg tidak mempunyai pendapatan tetap...lebih2 lagi keadaan tengkujuh sekarang yg meruntun pada makanan.....

Malas nok ulas panjang2 keadaan ekonomi sekarang...menyesakkan dada....bacalah mana2 blog dia org ulas panjang lebar mengenai isu ini....Ok kita tutup perbincangan ni....kita rilek minda dengan menatap foto2 yg sempat dirakam masa menghadiri kenduri kahwin baru2 ni...hingga jumpa lagi....wassalam


Wednesday, November 24, 2010

Konvo Azyan...Tahniah..

Rabu 24 Nov 2010

Salam Rabu n penuh keceriaan buat pembaca setia entriku....salam kerinduan buat teman2 sekolah...lama tidak mendengar coleteh n gelak ketawa dia org...umpat n kata mengata jua tidak kedengaran.....masing2 dgn dunia cuti mereka.....bila cuti panjang terasa kita kesunyian....

Posting hari ini.....konvo Azyan di UNISEL setelah 4 tahun berhempas pulas demi mengenggam segulung ijazah...maka saat n detik itu bersua jua.....Tahniah n tumpang gembira anak sulung berjaya dalam pelajarannya....ya lah hasil didikan dan leteran yg tidak jemu demi menjadikan dia insan yg cukup sempurna dalam segala hal....tu aje harta yg mampu diberi pada anak2....pelajaran...harta benda jauh sekali kerana kita kakitangan awam ni...cukup makan n pakai aje... cukup bulan gaji pun habis....tapi bila rezeki yg halal ni...Allah Taala mencukupkan segala keperluan dan kita mampu meneruskan kehidupan demi membesarkan anak2....

Azyan....memang seorang yg hardworking n berani.....suka tonjolkan diri dalam apa2 jua bidang yg diceburi....petah bercakap n cakap dia aje yg betul....(ikut mak dia juga) TESL bidang yg paling diminat sejak dibangku sekolah lagi.....maka impian dan cita2nya berjaya juga....model untuk adik2 yg lain supaya kuat berusaha n smart thinking......Apa2 pun tahniah n syabas....belajar lagi untuk dapat master kerana belajar ni sepanjang hayat selagi diberi kudrat n ilmu oleh Allah....harapan ibu bapa sentiasa berdoa n berdoa untuk kesejahteraan anak2 baik di dunia dan akhirat.....

Akhir kalam.....anak2ku yang lain tanamkan tekad...nyalakan azam...kuatkan semangat...sesekali menokah arus....belajar dan belajar demi masa depan dan kelangsungan hidup kerna ilmu itu harta yang paling bernilai dan diberkati....sekian wassalam...


Wednesday, November 17, 2010

Delight sponge cake

Rabu 17 Nov. 2010

Salam Idul Adha kepada semua pembaca blogku....salam penuh ukuhwah n selamat menjalani ibadah korban pada sesiapa yang berkorban....pada yang tak berkorban tu...tunggu aje jiran sebelah yang prihatin menghulurkan daging korban pada kita....

Kita tinggal dulu alam persekolahan buat sementara waktu....cuti udah bermula....tutup buku n rilex minda kejap....mane2 yang rasa tidak puashati tu...simpan dulu pasal anugerah yang GB beri pada individu tertentu....

Ok...kita layan dulu delight sponge cake...yang gebu hingga menjilat jari....masak satu tray....abis lingkup....pada para sahabat yang ingin order tu....nantilah buka sekolah.....kalau umur panjang...dapatlah merasanya....tapi kalu rajin buat....ambik aje resepi di sini...cuba..sekali tidak jadi....cuba berkali2 hingga menjadi....cara orang belajar macam gitu....bukan buat sedikit perubahan...hebohnya mengalahkan pilihanraya kecil dun sapi...


Bahan-bahannya:
200gm tepung gandum
200gm gula halus
100gm mentega-dicairkan
6 biji telur -disejukkan
10gm susu tepung(sebarang jenis)
20gm tepung jagung
1st esen vanila
50ml ais 1sb ovellet
Cara:
1. Campur semua bahan di atas kecuali mentega cair.
2. Putar bahan2 tersebut hingga speed 5 biar putih n gebu.
3. Pahtu baru masukkan mentega cair td.Putar lagi
4. Bakar selama 30 minit lebih kurang suhu 180c 5. Keluar dr oven...biar sejuk baru potong.

Kek...yang paling senang dibuat n hasil yang lumayan....gebu....n sedap.... rasa sekali pasti hendak berkali-kali...hias atas kek mengikut citarasa sendiri...pandai2 kau org kalu nok cantik...hiaslah dengan manik berwarna-warni....Selamat mencuba....Wassalam...

Saturday, November 13, 2010

Very bad UPSR...


Sabtu 13 Nov. 2010

Salam Sabtu pada semua pembaca entryku....ya lah...kurang sihat skit.....batuk yang berpanjangan...keadaan yang kurang selesa.....malas handak mencatat sesuatu pada tatapan ni....selebihnya kerja yang menimbun....sbb hujung tahun begini semua mesti disiapkan dan dilaporkan.....

Ditambah lagi kerja yg ditinggalkan oleh org lain kita yang terpaksa kene buat.....masuk data nilam secara online....dari tahun 2009 hingga 2010 untuk 850 student sekolah ni....tarikh akhir hingga 31 dis. ni.....aduhai....nasib2......

Posting kali ni....very bad UPSR...tu kata gb bukan kata aku....tolong menguatkan lagi kata2nya...sudah kusangka cempedak menjadi nangka...posting terdahulu rasanya udah diberi kelemahan yang ketara pada bebudak ni berbanding dengan budak2 tahun lepas....last2 skali ramai yang ban aku kata....bebudak tahun ni excellent n komited siap berbincang dalam facebook lagi....aku cabar... aku kata...ok kita tunggu keputusan...sekarang tekaan ku tidak meleset sedikit pun.....dari 12 orrang pd tahun lepas hanya 3 orang aje yang bejaya mendapat 5A...siapa yang patut dipersalahkan...murid2 yang tidak faham atau cikgu2 yang tidak reti2 mengajar atau pihak pengurusan yang lemah.....????

Kata GB... orang kata(org mane aku dok pasti....kalu pendapat pekerja diambilkira malanglah kenyataan itu) cikgu2 tahun ni udah kerja kuat....mengajar tidak mengira hari n penat...Jumaat n sabtu siap datang....pendek kata tiada hari lagi untuk digunakan untuk mengajar bebudak ni.....tup..tup result macam ni juga....Pada pendapat.. aku.tahun depan kita tukar strategi...masa rehat cikgu kita jangan ambil...kem2 diluar kita kesampingkan.....cikgu2 ikut kelas masing2...biar dia rasa bertanggunjawab jangan bila sampai di tahun 6 org lain yang ambil alih....

Apa2 pun post motem kene buat dari pelbagai sudut....sudah sampai masanya pendapat dr guru2 yang berpengalaman n ASK(A=attitude S=skill K= knowledge) mereka n....duduk berbincang...cadangan yang baik dipraktikkan...work hard be smart(S=specific M=measureable A=attainable R=reasonable T=time limit) bukan work hard tapi dok smart...bukan kata cikgu baru ni tidak pandai mengajar....tetapi dia org kurang pendekatan yang konkrit ke arah peperiksaan....sepatutnya mereka ni diberi pendedahan dari tahun 4 dulu n bawa budak2 ni hingga ke tahun 6....baru hasilnya positif...selebihnya pemantauan dari pihak pengurusan amat penting...

Ok....rasanya pada yang berjaya tu tahniah.....pada yg kurang bernasib baik....belajar hingga berjaya...ni baru permulaan...panjang lagi langkah ke depan....pada cikgu2 yang kene mengajar tahun 6 tahun depan....anda memang hebat diberi sepenuh kepercayaan oleh GB dan kata GB kita jangan gentar....kerana kita bakal dilawati oleh sesiapa sahaja ......ok hingga jumpa lagi di lain entry...anggap luahan di atas secara positif......wassalam...

Monday, November 08, 2010

Musim kursus....

Isnin 8 Nov 2010
www.CherryCodes.com





Salam Isnin.....selamat bersua kembali di alam siber....lama tidak up blog...sibuk n no idea...selebihnya terpaksa menghadiri kursus yang entah apa2....terlalu advance sbb...kita cikgu ni x masa nok sunting video....lebih2 lagi cikgu perempuan.....kalau cikgu lelaki tu...ok lah juga....yang merendahkan mood kita masa kursus tu...fassi terlalu bercerita pasal kepakarannya dlm bidang IT...kita sedia maklumlah...kalau tidak dok kan PKG lantik jadi fassi....dok gitu...

Selebihnya.....pantang kita tanya acap kali...tinggi lak pulak suaranya....siap2 marah2 lagi...bengang betul cikgu yg bertanya...merah padam mukanya....menyalahkan peserta kursus konon tidak prepare datang kursus....manelah sekolah ada camera video....apa2 pun jangan anggap peserta kursus tu bebudak....bukan semua yg mahir dlm IT....walaupun yg datang tu cikgu media....ramai juga yang datang kerana diarahkan....memenuhi tempat dan mengganti para sahabat....

Saat yang paling memalukan.....bila En. Hashim menyatakan sekolah belum online IQPSS ialah sekolahku....semua mata memandang.....apa aku jawab untuk membetulkan keadaan....semua maklumat tu udah siap...mungkin tidak send kut...jawapan paling bodoh dalam sejarah hidup aku.....tu...lain kali jgn bergantung pada org lain buat sendiri aje.....bila ditanya pada seseorang dikatakan baru buat separuh.....MasyaAllah rasanya udah berbulan2 bagi maklumat tu....ni lah yg parahnya.....mood untuk berkursus down terus.....menyalahkan diri sendiri.....Siapa yang bersalah dalam hal ini???????

Dan.....kursus lagi....i-nilam di PKG semua data nilam cikgu hendaklah bawa bersama....sape sebenarnya cikgu yang handle program bacaan di sekolah? semua orang udah tahu.....hasilnya mane.....satu data pun tidak ada.....aku lagi yang kene buat....lain kali jangan lantik org lainlah GB...bagi aje kat cikgu media yang handle semuanya.....senang cerita.....Anyway semua kena harungi seorang diri...sape yang akan membantu?..pendek kata....kalau kau ketua semua kerja kau yg kene buat....

Harapan....moga tahun depan... fleksible sikit jawatan yg hendak diberi pd seseorang cikgu...jangan org yang sama memegang pelbagai jawatan....Sekian...wassalam.


Monday, November 01, 2010

Muffin Carrot n Walnut

Isnin 1 Nov. 2010
www.CherryCodes.com





Salam Isnin......untuk semua pembaca entry ini....sekejap aje masa berlalu...pejam celik kita dah menghampiri penghujung tahun....November bulan rahmat...mane tidaknya....musim hujan udah melanda...membersih alam ini dari segala kekotoran yang dibuat oleh manusia sendiri samada disedari atau tidak....

Entry kali ni hmmmmm....layan sekejap Muffin Carrot n Walnut....rasanya memang sedap n yummy hingga menjilat jari....bila hubby kata lama tidak merasa muffin....intai2 dalam peti ais semua bahan yang dikehendaki ada...maka prosesnya pun bermula....senang aje buatnya...malas vs rajin aje....kalu rajin semua benda dapat dibuat....lebih2 lagi jika itu merupakan hobi kita...tiada masalah langsung....

Kepada pembaca entry ni....cuba resipi ni....kalu ok....jangan lupa bawa ke sekolah....untuk dinilai....pada yg malas tu...lihat ajelah gambar dibawah ni sambil meleleh air liur tu...

Bahan-bahannya
:
2 cawan tepung superfine
1 cawan minyak jagung
1 cawan brown sugar(gula perang)
4 biji telur gred A
1 st baking powder
1st soda bicabonat
1/2 st serbuk pala
1/2 st serbuk kayu manis
1/2 cawan carrot yang diparut
1/4 cawan walnut yang dicincang

Caranya:
1. Panaskan oven 180c selama 10 minit.
2. Campurkan superfine,baking powder,soda,serbuk pala,serbuk kayu manis.Gaul rata. Ketepikan
3. Bekas lain masukkan minyak jagung, gula perang n telur.pukul hingga sebati
.
4. Kemudian, masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit hingga habis sambil dipukul.
5. Akhir sekali masukkan carrot n kacang walnut tadi.Gaul rata. 6 Then bakar hingga masak selama 15 minit lebih kurang....

Udah siap.....pahtu bolehlah merasa....kalu rasa sedap gandakan bahan2nya....sedekahlah pada jiran sebelah rumah tu...rasanya kalu dalam bekas muffin dapat dalam 20 biji aje...ikut anggaran letak.... sbb muffin ni naik sekali ganda....ok hingga jumpa lagi di lain entry...wassalam...





Wednesday, October 27, 2010

Kenaikan Pangkat....

Rabu 27 Okt.2010

Salam Rabu untuk semua pembaca entry blog ni...rupa-rupanya ramai jugak peminat ya...siap2 komen2 lagi...satu perkembangan yang sihat....respond yang membina diucapkan ribuaan terima kasih....respond yang mengutuk tu mmg tabiat semuajadi dia org.....bersemuka takut....kata depan2 lagilah takut n penakut.....budaya org kita berani di belakang.....dan aku bebas menulis apa yg aku suka...selagi tidak dihadap ke mahkamah atas kesalahan menyalahi akta hasutan n akta membuka aib orang....mane2 respond yg tidak berpijak di bumi nyata...tidak faham topic....melalut2....serangan peribadi penulis tanpa pasal2... kita kesampingkan....harap maklum...

Entry kali ni....naik pangkat...bila GB panggil n bincang pasal ni...malas pulak nok respond pada jawapan GB....sebab proses kenaikan pangkat akan diadakan temuduga oleh JPNT...markah prestasi tidak diambilkira sangat dgn alasan standard markah tu tidak diselaraskan antara sekolah2...Tetapi 20% penglibatan cikgu di luar bidang tugas menjadi keutamaan....di samping pengalaman dalam bidang pengurusan.....katanya...

Ada GB di sekolah tu....terlebih baik dan sebahagiannya memberikan prestasi pada guru2 yang disukainya saja.....rasanya bila di temuduga tu cikgu2 ni berpeluang meluahkan apa yang terbuku di hati....sepatutnya kaedah ni dari dulu udah dipraktikkan.... maka org yg patut diberi jawatan ni bertetapan dgn kriteria yang dikehendaki bukan atas dasar pilih kasih atau 100% nilaian prestasi sangat....

Pada kekawan yg disenarai pendek untuk ditemuduga....tahniah n selamat berjaya...moga jawatan yg disandang dipertanggungjawab sebaik mungkin dan tidak meletakkan kerja2 yg patut kita buat....cikgu2 yg ambilalih...dan kita menjadi boneka di sekolah pandai mengarah n mencari kelemahan org lain....wassalam....

Monday, October 25, 2010

Marble Cupcakes...Yummy

Isnin 25 Oktober 2010

Salam Isnin untuk semua pembaca entriku....kita tinggal dulu cakap2 org yg dok brape faham tentang butiran entri yg lepas....senang cakap....jangan layan aje mereka ni....posting kali ni kita layan aje Marble cupcakes ni....petang semalam yang prosesnya....Si Azyan yang minta dibuatnya....

Maka....terjadilah cupcakes ni....ubah skit proses buatnya...hasilnya naik gebu dan rasanya sedap dan yummy...hidangan petang marin......nak dipostkan resepi di sini...sape2 yg rajin buat cubalah resepi ni...

Bahan-bahannya
300gm tepung gandum(superfine lagi ok)
280gm gula halus
300gm mentega
5 biji telur gred B pun ok
1cmt esen vanila
1cmt baking powder
1cmb overllet
sedikit walnut(kalu suka letak)
Pewarna(ikut suka warna apa)

Caranya:
1. Pukul telur bersama gula n overlet hingga gebu n kembang.Ketepikan.
2. Dalam bekas lain, pukul mentega hingga putih.
3. Campurkan tepung n baking powder.Gaul rata
4. Masukkan mentega tadi kedalam adunan telur.Pukul lagi n masukkan esen vanila.
5. Akhir sekali masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sambil dipukul.
5. Asingkan adunan mengikut warna kesukaan.(3 warna)
6. Tabur kacang walnut.Bakar selama 20 minit.

Senang je proses buatnya....lepas tu bolehlah makan. Rasanya dapat dalam 30 cups...cukup utk dimakan dan diberikan pada jiran sebelah rumah....wassalam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...