Renungan...

Followers

nuffnang

Thursday, December 23, 2010

Temuduga-Naik Pangkat

Khamis 23 Dec.2010

Salam penuh keceriaan pada semua pembaca entri ni.....moga kita dilimpahi rahmat n ketenangan di usia senja...kurangkan stress...belajar berfikir secara positif....buang jauh-jauh unsur negatif tu...berbaik sangka n jadilah diri kita yang terbaik pada hari ni.....pada anak2 sepupu yg berjaya dlm PMR tahun ni...alhamdulliah atas kejayaan kalian...pada Azira tahniah kerana dapat 9A dr sekolah Tok Jiring...antara sekolah agama terbaik di Terengganu...Pada Aspa juga tahniah kerana mengulangi kejayaan Masa UPSR dulu...8A...mungkin sedikit kesedihan di hati kerana arwah ibu n ayahnya tidak sempat melihat kejayaan anaknya......Tahniah n Syabas pada anda berdua.....

Berbalik pada posting kali ni....temuduga n naik pangkat...biar betul semua yg dipanggil yg muda2 belia....yg hebat2 n pengerusi teknik daerah.....alahai...semua dia org ni dilantik PK KO ke...jadi kita2 yg tidak aktif di peringkat daerah ni mmg tidak ada camlah untuk memegang jawatan...sbb kita bukan di kalangan org yg hebat dan dikenali.....Aduh GB macamana ni kata prestasi tidak diambilkira dalam pemilihan kali ni...tapi yg rata2 ditanya semuanya prestasi melebihi 95%.....tu lah yg berumur senja ni prestasi cukup makan aje...macamana nama patut disenaraikan......

Nilah dunia pendidikan sekarang....abis lintang kalang.....yang muda2 akan mengarahkan yg tua2 bila diberi tanggungjawab......biarlah untuk mengarah aje...kerja pandai ke tidak...suku kira...apa yg pasti jawatan itu penting....sbb diperingkat atasan merasakan mereka lebih hebat n berkemampuan dr kita yng senja2 ni....sedangkan mereka ini tidak dipanggil pun untuk dinilai...sedangkan dari segi senoriti sepatutnya golongan ni dikedepankan.....bukan tangkap muat aje...mentang2 atas alasan semua KUP DG32...sape yg mempunyai prestasi tinggi awak mmg berpeluang.....

sudahnya .....kecewa n rasa tidak puas hati akan berpanjangan.....tidak salah menampilkan golongan muda ttp ikut turnlah...semua akan merasa....baru adil n saksame...bukan semua GB yg pemurah pasal beri markah prestasi ni......last2 dia akan kata PPD bagi ke saya 90% aje ....jadi cikgu2 saya mesti dpt kurang pada saya.....nasib dpt GB macam ni ...tidak tahu menilai mana cikgu yg sudah masuk zon memegang jawatan...bagilah prestasi sepatutnya pada dia orang...Dah kalau 25 tahun pengalaman....masih tidak tahu ke bidang tugas masing2....bila ada org bertanya pada aku kenapa tidak dipanggil temuduga sedang aku udah masuk zon....aku katakan prestasi aku rendah..... sape yg akan beri kepercayaan pada seorg yg berprestasi rendah.....jadi aku...gigit jarilah...menunggu buah yg bila akan gugur semata-mata bersandar pada pengalaman memegang jawatan dalam pengurusan....

Sepandai2 mane dalam pelbagai bidang pun kita... kalau diberi markah yang rendah tidak akan ke mana.....mungkin kita tiada rezeki di situ...jadi bermuasabahlah.....anggap apa yg ada sekrg itu yg terbaik.....kata-kata semangat n meredakan keadaan....kerana sape lah kita dalam situasi ni untuk mempersoalkan urusan teknikal ni.....ok hingga jumpa lagi di lain entri...wassalam...

2 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

salam kak, ya la, saya p praktikal lepas pun kesian nasib guru2 yang sudah banyak berjasa. Yang byk naik ni yang pandai bodek.hehe. kroni kot.

sabar insyaallah ada rezeki

fatmasha said...

Betul tu...yg pandai bodek cepatlah naik...kita yg strait to the point ni yg jadi mangsa keadaan....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...