Renungan...

Followers

nuffnang

Tuesday, December 10, 2013

Kek Cheese Meleleh!

Selasa 10 Dis. 2013


Salam Selasa untuk semua..moga dirahmati..pejam celik dah masuk Disember bulan terakhir dalam kalendar 2013..Bila masuk bulan ni,kami di pantai timur dengan sendiri dicurahi hujan yag tak henti-henti sejak seminggu yang lalu...akibatnya banjir besar berlaku...kalu dilihat pada foto-foto yang diwassupkan gerun kita melihat mussibah yang melanda terutama yang berlaku di Kuantan...seluruh bandarnya lumpuh digenangi air...baru sedikit Allah Taala timpa bala...tapi kita tidak mampu untuk mengelakkannya...muhasabah diri...apa sebenarnya kemaksiatan yang telah kita buat sehingga malapetaka ni diturunkan...renung-renungkanlah...

Ok...posting senja gini digulit sejuknya suasana...hujan masih lagi mencurah-curah dilaur sana..seperti gerhananya jiwa ini dengan pelbagai dugaan,kecik hati,rasa macam dipinggirkan dan sewaktu dengannya....terkadang malas nak fikirkan masalah orang...sebab bila kita fikir jiwa jadi serabut..hati berdebar...darah tetiba meluap-luap tak pasal2...so jalan terbaik rawat hati sendiri...tenangkan perasaan...buang jauh-jauh mane-mane yang tercalit tu...biar hati kita ada taman...

Sebenarnya nak cite pasal kek Cheese meleleh...kalut ke hati pulak...tang mane yang melelehnya...sampai diberi nama begitu rupa....hishis..bila dah buat biasa je..taklah meleleh sangat cuma mewah dengan cheese saje...tu pada pemgemar keju...yang memang tekak orang kampung,kek ni bukan yang terbaik untuk mereka...yang pasti krimnye aje yang buat kek ni sedap...pasal kek apa-apa kek pun boleh kita guna...kalu malas beli je kek di kedai...kalau rajin buat sponge kek pun ok..janji masa kita lapis tu..mewahkan cheesenye..cuma krimnya macam2 versi yang di org buat...kalau nak krim yang i punya semak resepi ini....

Krim Cheese


250gm Krim Cheese (apa2 jenama ttpi yg digunakan tatura)
250gm Whipping cream UHT tu
6 sudu makan susu pekat(ikut citarasa kalau manis kurangkan)
250gm Cheddar Chesee (parut untuk hiasan)

* Putar whipping cream hingga kental..kemudian masukkan krim chesee diikuti dengan susu pekat.Putar hingga sebati...
* And then lapis kek tadi dengan krim chesee dan balut keseluruhan kek tadi dengan krim chesee. Parut chesee di atasnya..ikut ampunya diri..kalu suka chesee banyakkan lah..tapi rasa cheddar ni masin skit...siap untuk dihidangkan..yummmmmyy.. 
yang ni yang biasa digunakan...harga boleh beli...

Ni pula..versi mahal skit..tapi sama macam tatura..cuma rasanya sedap n mahal skit..

Whipping cream yang senang digunakan n senang dapat..

Cheddar yang rasa masin skit...kalu tak suka kemasinannya boleh tukar chesee yang tawar  

nilah hasilnya....mutu foto kurang memuaskan...waaaaa.... bila diparut cheseenya..mewah!



Saturday, November 30, 2013

krunchy Karamel Almond

Sabtu 30 Nov. 2013

Salam Sabtu untuk semua....moga dipanjangkan usia n dimurahkan rezeki...Sabtu penghujung bulan November untuk tahun ini...jap aje masa berlalu..bermakna hampir dua minggu cuti dihabiskan....ke mana?...soalan cepumas sebenarnya...masih di sini...home sweet home...malas nak ke mana-mana...panjang ceritanya kalau nak diceritakan....so selamat menghadiri kenduri  kahwin anak dari saing2 yang menjemput untuk kenduri hari ini...memenuhi jemputan menjadi kewajipan....

So..entry lewat senja...setelah boring melanda...entry tertunda tetapi still sesuai untuk dipostkan...tengok dekat topik di atas itu bila ditraslate dia akan jadi Karemal Badam Rangup...lebih kurang gitulah....memang lama dah mencari resepi ni n cuba merasa kerangupannya....dengan harga yang agak mahal...satu balang RM25 terkejut bila melihat kuantitinya yang sedikit pada harganya...tetapi setelah ke kedai bakery...lihat bahan-bahannya...memang mahal...patutlah dijual pun dengan harga yang mahal Tepungnya saje RM22 dalam 500gm...belum lagi dengan badam, kuaci dan lain-lainnya....buatnya cukup senang... cuba goggle dalam ni macam2 resepi yang diorg post...tapi bila kita yang buat...ambik kau 500gm tu campur semua sekali dengan kuaci dan badamnya sekali....Ramai sangat nak tau cara buat n resepi skali..ambik sini tengok macam mane diaorg buat..hampir same je...

Rupa-rupanya tepung floreta ni dia dah karemal...maksudnya bila kita bakar ia akan mencair dan menjadi karemal dan seterusnya melekatkan bahan taburan tadi...pendek cite macam bapang yang kita beli dekat kedai tu...gitulah bentuknya..tinggal lagi dipotong waktu panas2...bila ia sejuk memang pecah bila kita cuba potong dengan pisau...jawabnya kene patah-patahkan jadi tak cantik...nak tunjuk cara? tak sempat snap gambar...yang ada cuma yang dah siap....apa2 pun kerepek ni cukup sedap...tak sampai satu hari satu balang dah habis....nampaknya kene buat sekali lagi sebab dah ada pengalaman membuatnya....



Saturday, November 23, 2013

Foto Mencerita segala-galanya....!

Sabtu 23 Nov. 2013

Salam Sabtu Untuk semua...moga dirahmati. Posting kali ni nak tunjuk gambar aje sempena majlis yang berlangsung sebelum cuti...malas pulok nak cerita panjang-panjang...biar foto berbicara segala-galanya....ttp diskripsi tu adalah...kalau tak...mane tahu event apa yang berlangsungnya...intai-intai yer..

Jamuan akhir tahun 6 grand sangat lah diorg buat terkedu juga kita...yer lah sebelum ni di sekolah lama tak berlaku gini huaaaaa....

Sambutan bulan bahasa yang berlangsung di dewan..dulu mmg payah nak pakai blazer mcm ni..bila duk di tampuk pengurusan terpaksalah kita...belajar melalui situasi semasa...

Banyak sangat sambutan semenjak duk sekolah baru..sampai event apa pun lupa...sedar2 foto je ada....

Cederahati kepada guru besar sempena kaanival sukan dan permainan...guru besar yang ok thumb up pada beliau sebab cukup memahami segala-galanya...Thanks banyak2..tapi awas!!!! hehehe...

Majlis Jamuan dan pepisahan akhir tahun di Uitm Dungun...bersama dengan PK1 dan men muda GB..hehehe yg old katanya balik kampung..urusan kelaurga..

Bersama geng ustazah..yg baju hijau tu masih solo lagi...untung dapat beliau sbb anak tunggal..segala-gala ada...kalau nak sunting beliau mesti melalui admin dulu hihi..nak tapisan keuntuhan...

ummmmpp acara potong kek di Uitm..kek seumbangan dari penaja...sape yang sambut hari jadi kita raikan...gb diapit PK2..ada berani gb bila diapit gitu...

Tiga dara tua pingitan...hihi sambutan hari anugerah...sape yang snap pic ni..cantik n tetarik sbb muka lebih kurang je...

yang ni paling teruja....kebanggaan ibu n ayah sebab kejayaan anak-anak kejayaan kedua-dua ibu bapa mereka...bukan senang nak besarkan mereka macam ni..nak beri pelajaran hingga berjaya...Tahniah buat Azyan dapat master in english n tahniah juga buat kroll sebab dapat ijazah...sambung wat master ya...buat yang terbaik!!!well done

hahahah...ni bkn balik mekah ni....saje lama dok naik bas...menuggu bas rombongan ke Langkawi bersama Norly...katanya pertama kali pergi lawatan sekolah...teruja sebab 15 tahun dulu berpeluang ke Langkawi ni berpelung semula menjejakkan kaki ke sana....banyak kenangan di sana..terutama menginap di hotel berhantu heheheh...

Bersama zura...PK Hem baru kami...posing maut gitu...

Tuesday, November 19, 2013

Selamat Bercuti....!!!

Selasa 19 Nov.2013

Salam Sejahtera dan Selamat Bercuti kepada semua warga pendidik,anak didik dan yang sewaktu dengannya.....Baru berpeluang menjenguk blog setelah sekian lama menyepi....dengan alasan yang sama sibuk...sibuk...dan sibuk...perkataan yang senang diucapkan...begitulah hidup dengan rutin harian yang tidak pernah surut...semua memerlukan perhatian...adakala perasaan sendiri terabai sebab terlalu sangat menjaga perasaan orang lain...felling sad...

Sebut aje bercuti sebenarnya...tetapi jadual bertugas tetap sama macam tak bercuti pun...defend pada sekolah masing-masing.....ada yang buat kelas tambahan awal cuti...dan ada yang terpaksa datang buat kelas akhir cuti...apa objektif kelas ini diadakan? arahan atau ikutan....hisssss....persoalan yang sukar untuk dijawab...akur atau terpaksa?...diam n diam dan ikut saje arahan...

So...masa cuti panjang ni kita boleh rilek minda...muasabah diri sendiri...membelai perasaan...dan paling best tenangkan jiwa tarik nafas panjang-panjang...dan buatlah kerja yag sesuai dengan kemahuan dan jiwa kita.....perkara-perkara yang menyesak sanubari tu tolak tepi...jaga kesihatan dan yang penting jantung kita....sebenarnya banyak sangat perkara yang berlaku samada manis dan pahitnya...tapi terasa berat jari jemari ni menulis di sini...kenapa ya?..ativiti santai contohnya Lawatan ke Pulau Langkawi...sempena rombongan sekolah yang diadakan baru-baru ni cukup teruja dan banyak kenangan pahit dan manisnya...nantilah di lain siaran boleh cerita balik...nak kumpul kekuatan menulis sesuatu yang kontrovesi memerlukan ketenangan....

Yang paling best dalam hidup...bila semua assigment sudah disubmit pada pensyarah...yahoo...separuh jiwa ku pergi....saat manis ni kita kongsi dengan mereka yang seangkatan sahaja...hanya mereka sahaja yang mengetahui jerit peritnya nak siapkan kerja kursus ni...be happy

Sunday, October 20, 2013

Salam Aidil Adha...

Sabtu 19 Okt.2013

Salam Sejahtera untuk semua....berblog semula setelah pening n pitam sebab banyak sangat makan daging korban...sebelum tu agak terlewat nak ucapkan Salam Aidil Adha kepada semua kaum muslimin di Malaysia n serata dunia....Cuti yang agak panjang selama 5 hari...di pantai timur tapi di sebelah barat hanya diberikan sehari cuti...sedangkan Aidil Adha lah perayan yang begitu penting dan sinonim dengan pengorbanan besar Nabi Ibrahim mengorbankan anak kesayangannya..tetapi Allah gantikan dengan seekor kibas sebagai korban...banyak pengajaran dari kisah pengorbanan ini...takbir raya berkumandang selama 2 hari tidak pada sambutan Aidil Fitri...ini menunjukkan penting Aidil Adha di sambut dengan penuh ketakwaan....

So...pejam celik dah habis 5 hari...esok mula besekolah kembali...minggu peperiksaan akhir tahun....minit-minit terakhir sebelum bercuti panjang....cikgu macam lipas kudung...semua mesti disettle seperti yang dirancang...Sempat menyiapkan dua assigment dalam masa lima hari...huhuhu rasa keras jari jemari duk tekan ke keyboard....sebab banyak aktiviti persenal menunggu..kene siap awal-awal...mengarang assigment ni perlukan komiment yang tinggi n sabar sentiasa....dengan rutin harian yang tidak surut...semua kerja kita yang uruskan dari sekecil-kecil kerja hingga di luar kemampuan kita sendiri....apa-apa pun redha dengan apa yang ada...tidak mengeluh tapi sekadar meluahkan di sini sebagai ubat hati supaya tidak stress....

Dan.....membaking semakin sepi...tumpul idea...semua tempahan stop buat masa ni...cuma buat utk mkn2 dan hubby event sahaja.. bila semua assigment siap buke balik tempahan....harap-harap semua bersabar ya...mana2 yang mengidam tu..tunggu ya sempat lagi gamaknya hehehe....yang sedihnya... tadok mood langsung nak buat kek raya aji ni....


Monday, October 07, 2013

Perkhemahan tahunan selesai sudah...!

Isnin 7 Okt.2013

Salam Isnin untuk semua.Moga dirahmati. Baru berpelung mengupdate blog setelah sekian lama senyap sunyi je...nampak sangat tumpulnya idea untuk berblog...agak-agaknya blogger lain gitu jugok ke???confuse betul lah....rasenya masa cepat sangat atau sibuknya kita...tanda2 awal kut dunia akhir zaman  Allah buatkan kita sibuk pasal dunia kita alpa pasal akhirat...sebab? soal dunia ni cepat je kita buat....sibuknye kita....

Entry tengah hari...setelah siap duk makan-makan KFC.... guru besar belanja sempena perpisahan cc sekolah bertukar ke sekolah baru....tumbup pd GB cukup prihatin pasal ni..salah satu sebab rase cukup gembira n selesa bila berada di SKBB banyak keistimewaan di sini... perancangan Allah Taala ni hebat...terkadang kita je yang berburuk sangka....apa yang dikurniakan pada kita ...tulah yang terbaik...huhuhuhu..pasrah pada ketentuannya...

Berbalik pada posting....setelah selesai aktiviti yang dirancang...rasa lega seleganya... terutama program perkhemahan Unit Uniform yang dirancang berjaya dilaksanakan...walaupun ada cacat celanya...tapi kekurangan itu akan segera dibetulkan supaya semua guru berpuas hati...pada teamwork yang hebat dan berpengalaman terima kasih banyak-banyak....kerjasama dan komited yang tidak berbelah bagi...Insyaallah tahun depan kita akan buat yang terbaik....coming soon...kanival sukan dan permainan yang bakal berlangsung pada 29 Okt. ni...program terakhir sebelum cuti...moga2 ianya juga berjalan dengan baik....terima kasih muah...muah...muah...
Johan keseluruhan ---Tunas Puteri




Tuesday, September 24, 2013

Seketika ini..pasrah!.

Selasa 24 Sept.2013

Salam Selasa untuk semua moga kerja buat kita dirahmati dan mendapat keberkatan yang berpanjangan...Insyaallah...lama bebenor rasanya menyepi dalam dunia blogger...walking pun memang tidak langsung...cuma buke n bertandang aje kejap-kejap...sibuknya kita....

Sampaikan semua aktiviti membaking tutup buku....tempahan kek banyak yang ditolak...huhuhu..hobi yang paling diminati ditinggalkan begitu saje...sebab apa yer?? rasenya ingin berbalik pada masa dulu-dulu....senang dengan kehidupan yang sebenar....kita bebas buat segala-galanya....berbalik kepada posting ni..sebenarnya minggu ini aktiviti perkhemahan unit uniform sekolah
terpaksa handle bersama-sama guru....aktiviti yang padat.... terpaksa korbankan masa hujung minggu n masa untuk merawat hati sekejap....tekanan kerja yang bertimbun ni terpaksa dibuat juga belum lagi dengan assigment yang banyak.....sape yang boleh tolong settle kerja-kerja ni...angkat tangan ????

Tapi...yang penting jiwa cukup tenang semenjak berada di SK Bukit Besi...hati jadi kental spt namanya...cuma berulang alik yang tidak larat n minyak sekali yang tidak tahannya....apa-apa cabaran dan dugaan kita tempoh juga...baru berbaloi dengan sekolah yang jauh.....kata orang buat slow2 jangan sampai memudaratkan kesihatan...hindari stress...


Tuesday, September 03, 2013

Kalutnya aku...!

Selasa 3 September 2013

Salam untuk semua...moga di kesempatan ini kita masih lagi mampu menghirup segarnya udara....dalam batas-batas usia yang semakin rencam dengan kerja dan tugasan yang terkadang banyak masa senggang kita terabai gitu je...huhuhuhu....

Baru kini setelah memegang jawatan dalam pentadbiran....masa cukup berharga...adakah kerana masa cepat berlalu atau kita banyak kerja atau sememangnya kita tidak pandai membahagikan masa sehingga kalutnya hidup seketika....hilang taring untuk berblog....tidak bersapaan dengan kekawan....kurang menjawab panggilan telefon....dan!!!!! rutin hidup yang terpaksa dilalui hari-hari amat2 menyesak hati n perasaan.... rasenya nak berbalik semula pada guru biasa yang tidak "mencara" ke orang..buat hal kita sendiri aje...ikut kata hati....kita bebas mencorakkan hal kita sendiri tanpa membebankan otak untuk menyelesaikan masalah jabatan dengan boss....masalah orang bawahan so on....

Terkadang terfikir juga...macam manalah orang yang pegang jawatan boleh duk rilek je...semua suruh orang bawahan yang tolong buatkan...kita tak sampai hati untuk berlakon demikian...kalau boleh semua kerja yang berkaitan dengan pengurusan kita nak selesaikan sendiri...selagi terdaya sebab cikgu-cikgu leni cukup banyak kerja.....nak menguruskan kelas masing-masing...malas nok panjangkan masalah cikgu2 ni...semua orang udah tahu....ayat penamat"sape suruh jadi cikgu,"ramai lagi yang di luar sana nok jadi cikgu."
kerja kita buat aje lah...nak bising2 pada siapa?....waaaaaa...

Selagi UPSR tidak menjelma....program sekolah mengalahkan jadual PM Malaysia....banyaknya!!!! pendek kata dok cukup hari..... banyak program personal yang dirancang pada ujung minggu terabai...masa rehat kita semakin sempit....dan kita terkejar-kejar dalam memenuhi tuntutan kerja yang tidak pernah surut...



Saturday, August 17, 2013

warna-warna Aidilfitri...dalam kenangan!

batch spm 1982...dalam kenangan

shamsiah

shaifuddin dan azizi

shamsi

roslina n zailida...kalau bercakap dok tahu sape dulu hehehe...

kamarbanu...

pahlova sebagai dessert yang paling femes...

antara kek yang sempat diberikan kepada mereka yang.......

masih seperti dulu...20 tahun kemudian...montel

kunjungan yang tidak pernah jemu bertandang...

Saturday, August 10, 2013

Selamat Hari Raya...maaf zahir batin!

Sabtu 10 Ogos 2013

Salam Syawal untuk semua...moga keringan menyambut bulan kemenangan ini di sambut dengan kesederhanan dan kesyukuran bahawa bulan Ramadhan yang berlalu pergi banyak memberi keinsafan dan kita beroleh keberkatan yang tak hingga nilainya...berharap dapat bertemu lagi  dengan Ramadhan pada tahun hadapan dengan semangat dan iltizam yang baru...Insyaallah..

Rasanya masih dalam aura raya walaupun hari ini kita menyambut raya ke 3....masih berbaki untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kepada rakan taulan,sahabat FB, kerabat blogger,sanak saudara..anak-anak dan hubby semoga ikatan ukhuwah yang terjalin berpanjangan dan redha Allah sentiasa berdenyut dalam ruang nafas kita...dilimpahi dengan keamanan dan semangat kunjung mengunjung serta tangan dihulur salam bersambut kita lupakan sekejap sengketa yang masih segar itu...agar kemaafan itu menjadi titik tolak dalam meneruskan perhubungan....

Kepada mereka yang berkunjung tu...alhamudulliah kedatangan kalian semua di teratak ini membawa kerahmatan kepada kami sekeluarga....meski hidangan tidak menepati selera..tetapi kita mampu tersenyum menghirup syahdunya Syawal dalam ingatan kita kepada yang telah tiada...terutamanya pada ayah dan kedua-dua adik yang terlebih dahulu menyahut seruan ilahi...dalam usia yang muda...Alfatihah untuk mereka bertiga...iringan doa dan yassin mengiringi kalian tika sempat...menyentuh lembutnya pepasir di pusara mereka...foto-foto yang sempat dirakamkan akan menyusul kemudian...Insyaallah!


Tuesday, August 06, 2013

Biskut Mazola...

Selasa 6 Ogos 2013

Salam Ramadhan untuk semua moga ibadat puasa kita kali ini mendapat keberkatan sepanjang Ramadhan ...dua hari lagi kita akan menyambut 1 Syawal...ari yang ditunggu oleh semua orang...meski rasa terkilan kerana sekejap aje rasanya bersama Ramadhan...bulan madrasah yan dihimpunkan segala rahmat dan keberkatan....InsyaAllah dipanjangkan usia kita akan bertemu lagi Ramadhan untuk tahun depan...

Entry pepagi ni setelah siap duk buat tat gulung nanas...sebelum tu..nak promote biskut mazola resepi turun temurun dari dulu...rasanya resepi lama tentu  ada ummmp tersendiri...dan soheh bila kita buatnya memang menjadi...tak adalah yang kembang2 biskutnya..gerenti cantik,sedap dan mendapat tempat di hati penggemarnya...sebenarnya kita boleh pelbagai bentuknya...supaya nampak cantik dan membuka selera bila melihatnya...tambah assesori skit cantiknya akan terserlah....yang penting mesti rajin dan adun biskut tu mesti dengan kasih sayang...berkat!

So untuk tidak menghampakan peminta biskut ni...disertakan resepimya...kita ni main campak2 je...sukatan pun main cawan lagi...apa-apa pun cuba lah..

Biskut Mazola Cantik

1 cawan marjerin
3/4 cawan minyak jagung
2 biji kuning telur
3 cawan gandum
1 cawan tepung jagung
1st esen vanila
pewarna-jika suka
kacang untuk diletakkan...jika suka

Cara
1. Pukul telur dan marjerin hingga sekata.
2.Masukkan telur pukul lagi.
3. Masukkan esen vanila.kacau lagi
4. Masukkan tepung kastad,tepung gandum adun sekata.
5. Jika masih lembik masukkan sedikit gandum lagi jgn terlalu banyak...biskut ni tektur dia memang lembik skit.
6. Bentuklah dengan pelbagai acuan yang disukai.

So...dah siap..senang je..makan pun senang hehehe..cuba n error biskut ni memang menjadi punya bukan macam kek yang banyak sangat songehnya..

lebihan putih telur bolehlah dibuat pahlova......sedap!

kita warnakan adunan ni ...tak lah warna marjerin je setiap biskut...








Saturday, August 03, 2013

Biskut Badam Rangup...

Sabtu 3 Ogos 2013

Salam Ramadhan untuk semua....moga ibadah puasa kita kali ini mendapat ganjaran dan pahala yang berlipat kali ganda dengan amalan sunat yang tidak terbatas dilakukan...kejap je masa berlalu kita menghampiri penghujung Ramadhan....sayu aje hati sebab belum tentu Ramadhan tahun depan kita dapat bersama lagi.....aura raya di sana sini...sepanjang jalan deretan kereta yang awal-awal lagi memenuhi jalan raya....bersesuaian dengan cuti sekolah dan cuti raya...bermakna raya tahun ini dapat menikmatinya sepuas-puasnya...

Seperti tajuk entry di atas...kesempatan yang digunakan sepenuhnya utk menyiapkan biskut badam rangup yg menjadi biskut fevberet seisi keluarga....tahun ni tukar resepi cuba buat resepi dari intenet... rasa sedap...tapi yang kurang cantiknya biskut menjadi kembang dan tidak cantik...tapi rasa sedap dan rangup....hishishis...bila diletakkaan dalam balang nampak kembangnye...memang tidak puas hati....so semak resepi di bawah ini....resepi ini sebenarnya sudah dimodify ..... ikut selera sipembuatnya....

Biskut Badam Rangup

150gm mentega
120gm gula aising
100gm serbuk badam
100gm tepung gandum
50gm tepung kastad
100gm tepung jagung
1 biji kuning telur
1 st esen vanila
sedikit badam slice untuk hiasan
kuning telur sebagai glace

cara
1. Pukul mentega dan gula hingga sebati.
2. Masukan kuning telur
3. kemudian masukkan esen vanila dan serbuk badam.kacau rata.
4. Masukkan kesemua tepung di atas. sebatikan
5. Tekat dengan acuan yang menjadi pilihan...

Selamat mencuba.... resepi yang senang dan rasa yang  sedap...sekurang-kurang boleh jimatkan kos berbelanja membeli kuih tunjuk...hasilnya homemade yang pasti kita dapat makan sepuas-puasnya....

sebelum diovenkan..cantik je...bila masak kembangnya kalahkan bunga ros pulak dah!


Tuesday, July 30, 2013

Raya Punya Pasal...!

Selasa 30 Julai 2013

Salam Ramadhan untuk semua...."sesiapa yang mendampingkan diri kepada Allah dalam bulan Ramadhan dengan sesuatu dari perkara-perkara kebajikan-samalah seperti ia mengerjakan satu perintah  Allah yang diwajibkan pada bulan-bulan yang lain"...

Suasana raya menguasai segala-galanya...lenyap seketika fadilat 10 malam terakhir yang Allah kurniakan ganjaran berlipat kali ganda dengan kehadiran malam Lailatul Qadar yang pahala beribadatnya menyamai 1000 bulan atau lebih 83 tahun...dengan dendangan lagu raya yang saban hari berkumandang....suasana di Bazar Ramadhan yang hitam dengan lautan manusianya...serta meriahnya shopping complek dengan kehadiran pengunjungnya....banyaknya duit rakyat Malaysia dalam soal berbelanja....budaya orang kita yang tidak pernah surut sejak dulu,kini n selama-lamanya...terlalu ghairah bila sambut raya...kata orang raya sakan...biar papa asal bergaya...

Begitu juga di sekolah...hingga sekarang masih tercari-cari cuti peristiwa yang boleh dipohon untuk Ahad ni 4 Ogos setelah mendapat green light dari PPD...sekolah yang mohon saje yang diluluskan...rasanya dari minggu lepas ambe cuba perjuangkan nasib cikgu2 ni agar dapat bercuti ari Ahad rase macam janggal pulok sekolah sehari aje sedangkan sekolah2 yang berhampiran semua bercuti...macam2 alasan diberikan pada gb agar keluhan dan rungutan dari cikgu2 didengari...apa yang penting guru besar...cuti dulu...baru kita fikir soal ganti ke tidak hehehehe...agar semua puas hati...so permohonan sudah dipanjangkan...mana2 program yang berlangsung pada 4 Ogos dikedepankan pada hari Khamis...siap ugut lagi cikgu2 ni...kalau nak cuti Ahad ni pastikan majlis khatam Al-Quran berjalan dengan sempurna dan meriah.....

Terkadang kita ni macam budak-budak juga bab2 cuti lebih2 lagi pasal nak sambut hari raya...excited  nok pulang ke kampung tu lebih2nya...walaupun tiap2 minggu balik kampung halaman....yang hangat n mendebarkan aura lagu raya tu sebenarnya yang mengubah suasana...kalau lagu raya tidak diputarkan,maka dia orang cool je...ni lagu raya mendayu-dayu melodinya.....ok entry sebelum raya pasal kuih raya pulak...tungguuuuuu!



Tuesday, July 23, 2013

Bingkisan Ramadhan...

Selasa 23 Julai 2013

Salam Ramadhan untuk semua....hari ini dah 14 hari kita menjalani ibadat puasa dengan berkat dan rahmah dari Allah jua...dalam suasana yang cukup selesa dan aman...Alhamdulliah,bersyukurlah kerana kita dipanjangkan usia untuk berada di bulan yang mulia ini dari awal hingga akhirnya...inilah anugerah istimewa dari Allah yang tiada tolok bandingnya kepada umat Nabi  Muhamad SAW..

Sambutlah dengan gembira dan lapang dada...bayangkan nikmat dan rahmat yang dicurahkan pada bulan ini cukup banyak...Nabi bersabda "awal rahmat,pertengahannya keampunan dan penghujungnya pelepasan dari azab neraka."...Semua orang yang beriman kepada Allah tertunggu -tunggu rahmat dan kasih sayang dari Allah....justeru dapatkannye dengan menyempurnakan ibadat puasa ke tahap yang paling cemerlang dan memperlbagaikan ibadat yang lain....Siangnya berpuasa,malamnya berterawih. Sabda Nabi lagi,"Sesiapa yang berpuasa kerana iman dan mengharapkan keredaan Allah,Allah akan mengampunkan segala dosanya yang lalu."...

"Sesiapa yang mendampingi diri kepada Allah dalam bulan Ramadhan dengan perkara-perkara kebajikan samalah seperti ia mengerjakan satu perintah Allah yang diwajibkan pada bulan-bulan yang lain.

Bacalah Al-Quran  hingga khatam kerana bulan ini adalah bulan Al-Quran
diturunkan.Pahalanya berganda-ganda...membaca satu ayat seperti mengkhatamkan sebuah Al-Quran dalam bulan yang lain. ..Besarnya nilaian Allah kepada pembacanya apatah lagi kalau difahami,diamalkan dan berjaya dihayati...caring is sharing....InsyaAllah untuk hari-hari yang mendatang akan dipostkan tazkirah yang lain pula sebagai peringatan dan renungan bersama...

Sunday, July 21, 2013

Tazkirah Ramadhan....

Ahad 21 Julai 2013


Salam Ramadhan untuk semua...moga puasa kita mendapat keberkatan dan rahmat Allah. Bulan Ramadhan bulan yang mempunyai pelbagai keistimewaan dan kelebihannya yang tersendiri. Dalam bulan Ramadhan juga terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu malam iaitu Malam Lailatul Qadar. Pada bulan Ramadhan ini umat Islam diwajibkan berpuasa dan disunatkan mengerjakan solat Terawih pada malamnya. Bulan Ramadhan juga merupakan bulan di mana Al-Quran diturunkan.

Antara amalan-amalan yang boleh diamalkan pada bulan Ramadhan ialah:
1) Membaca dan bertadarus Al-Quran.
2) Menunaikan solat Tarawih.
3) Memberi sedekah.
4) Banyakkan berdoa dan memohon keampunan daripada Allah SWT.
5) Menjamu orang berpuasa berbuka puasa.
 
Banyakkanlah melakukan amalan yang baik kerana pada bulan Ramadhan ini amalan kita akan dilipat gandakan. Di samping itu, bulan Ramadhan ini juga dapat membantu sesiapa sahaja yang ingin mengurangkan berat badan dan mendapatkan kesihatan yang lebih baik. Semoga Ramadhan kita pada tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya....InsyaAllah
 

Sunday, July 14, 2013

Jaudah berbuka...siri 1

Ahad 14 Julai 2013

 Salam Ramadhan untuk semua...moga ibadah puasa kita serta amalan sunat yang lain sepanjang puasa ni mendapat keberkatan yang berpanjangan..Insyaallah...Hari ni udah 5 hari kita berpuasa dalam duk kelam kabut urusan dunia....kita yang ibu bekerja ni problemnya nak siapkan jaudah berbuka puasa dan memenuhi selera semua orang...tentu byk masalahnya...lebih2 lagi ada yang terlampau demand pasal makan....kalau yang jenis apa yang dimasak semuanya disapu senang cite skit....kata hubby nasib ada bulan puasa bolehlah jugok merasa ikan bakar...kalau tidak jangan haraplah...hehehee...terkedu juga bila orang kata gitu...

So..kelmarin sempat siapkan onde-onde....yang pada Khamis lepas beli lah jugok bila ada orang jualkan....9 biji RM2...punyalah mahalnya....siap berebut2 lagi anak-anak....tak cukup...last sekali bila kita buat...ambik kau sebungkus tepung...makan sampai kenyang2...barulah dia orang puas hati....dengan ikan pari bakar , gulai ketam,kerabu telur dan masak sambal terung....jaudah berbuka puasa untuk hari ke lima....pagi tadi sahur...mee goreng mamak... mana mata yang mengantuk...terbeliak mata bila lihat mee mamak ni....saje pembuka selera dia orang je..terutama sekecik Azim...yang komited kali ni berpuase....harap2 dapat bertahan hingga 30 hari....cerita tentang makan ni akan menyusul sepanjang bulan Ramadhan ni....Insyaallah...
nilah hasilnya...kurang2 boleh jimat duit bila buat sendiri...



Tuesday, July 09, 2013

Salam Ramadhan untuk semua!

Selasa 9 Julai 2013

Salam Ramadhan untuk semua...moga dirahmati...malam ni gagahkan jari jemari untuk mencoretkan sesuatu di laman blog....setelah sekian lamanya terbiar je...sibuk memanjang semenjak bertukar sekolah...letih memandu pun ya...letih duk mikir hal orang pun ya....dulu kita fikir masalah kita aje selesaikan ikut kadar...sekarang baru tahu langit tu tinggi ke rendah....bertapa banyaknya tugasan yang terpaksa dibuat...banyak hati yang perlu dijaga...dalam masa yang sama menyesuaikan diri dalam suasana yang cukup berbeza...agar tutur kata, butir bicara tidak disalah mengertikan....so...hati boss juga kene jaga...kut terlepas cakap...cuba memahami prinsip dan misi yang ingin di bawa...

OK...kita lalui semula Ramadhan dengan penuh keazaman bahawa ...Ramadhan kali ini penuh makna agar dapat kulalui dengan sempurna...bait2 lagu Man Bai (betul ke dia yang dendangkan?) confuse pulak dah...So pada sahabat,kekawan samada kita pernah bersama melalui liku2 kehidupan sehingga terseret semula pada Ramadhan kali ampun dan maaf jika ada terkasar bahasa dalam perbualan,seloroh yang kadangkala pada kita ok je...tapi yang terkena lain maknanya....pada hubby n anak2 jadilah Ramadhan pada tahun ni penuh dengan keberkatan,barokah serta segala puji bagi Allah sentiasa dibibir....dan ambillah manfaat sepenuhnya pahala yang dianugerahkan....Amin...


Friday, June 28, 2013

Samsung Galaxy S3 paling diminati....

Jumaat 28 Jun 2013

Salam Jumaat untuk semua....berentry lagi di penghujung malam...entry kali ni lain sikit pasal semenjak dua menjak ni kegilaan gajet baru semakin menjadi-jadi...nak kata ada duit lebih tidak juga...nak kata dapat bonus jauh sekali...tetapi nafsu untuk dapatkan gajet baru membuak-buak...bila melihat si azmir dah dapatkan Samsung Galaxy S4 yang diidamkan selama ni....dia seorang ni memang suka pada teknologi terkini...perabih duit dok apa asal apa yang dihajati tercapai....apa yang penting tidak mendesak ibu n ayahnya untuk dapatkanya....anak-anak ni kalau dia nak sesuatu dia kene usaha sendiri...kita mak bapak memang tak akan layan permintaan yang pelik-pelik....

Sepetang duk round semua kedai....melihat model Samsung yang berkenan di hati dan bajet sekali...dengan rebet si Azyan dapatlah Samsung Galaxy S3 yang difikirkan sesuai dan tidak nebeng sangat...pada note 2 yang besar n canggih serta reganya yang kurang menawan....bila ditukarkan dengan rebet harganya dah jadi RM1100...bolehlah.....suaipadan dengan kemampuan dan kapasiti penggunaannya yang tidak melampau......didatangkan dengan warna putih yang kurang digemari tetapi itulah harga yang ditawarkan....agaknya ramai yang tidak menyukai warnanya kut sebab tu tuan punya kedai itu boleh beri harga sedemikian.....bawah ni sedikit ulasan pasal Samsung Galaxy S3..Samsung, pengeluar dengan banyak idea, telah menggabungkan telefon pintar dengan pelbagai assesori yang menjadi kegilaan pada semua generasinya....

Samsung Galaxy S3 merupakan generasi ketiga untuk legasi peranti Samsung Galaxy S itu disempurnakan bersama kelebihan teknologi natural berinspirasikan manusia dan alam.
Samsung Galaxy S3 dipacu oleh sistem operasi Android 4.0 teruja melaksanakan operasi telefon berkenaan menerusi skrin paparan Super Amoled definisi tinggi (HD) bersIce Cream Sandwich di samping terbina bersama teknologi mobiliti intuitif tanpa kompromi. Anda pasti akan aiz 4.8 inci.
Gambar rekabentuk Samsung Galaxy S3
Samsung Galaxy S3 mempunyai kamera belakang pintar 8 megapiksel dan kamera hadapan pula beresolusi 1.9 megapiksel. Untuk rekaan pula, model itu mempunyai bentuk ergonomik berkonsepkan alam selain lengkungan kemas yang bakal memberi keselesaan sentuhan dan genggaman di tapak tangan.
Sesuatu yang baru, melalui aplikasi S Voice, peranti berkenaan dapat mengesan maksud sesuatu arahan suara dan seterusnya memberi respons bersesuaian seperti fungsi pencarian maklumat, kawalan muzik, penghantaran mesej atau emel dan rakaman foto.
Bukan setakat itu, kehadiran aplikasi AllShare Cast dan AllShare Play turut membolehkan telefon itu diintegrasi secara Wi-Fi bersama televisyen, komputer peribadi atau tablet bagi tujuan penghantaran fail. 

Wednesday, June 26, 2013

Sedetik ini...!

Rabu 26 Jun 2013

Salam Rabu untuk semua..moga kita dipanjangkan usia dan dilimpahi dengan rezeki yang melimpah ruah atas segala usaha ikhlas kita....meski tidak nampak dipandang orang tetapi hakikatnya segala kerja buat yang ikhlas akan mendapat redhanya....berlapang dadalah....

Ok posting lewat tengah hari...setelah hampir lima hari ke SK Bukit Besi...meredah jerebu bersama  Azim ...6.45 pagi berangkat dari rumah dalam dingin serta berkabus...perjalanan yang mengambil masa selama 30 minit dengan kapasiti pemanduan melangkaui 110km sejam...kira tu kurang laju berbanding dengan sahabat-sahabat yang lain hehehehe....terasa asing dan mencabar tetapi demi tugas, semangat serta peluang yang diberikan...destinasi tu kujengah jua....detik usia senja gini...thank you Allah di kesempatan begini masih diberi tenaga dan keupayaan untuk menghirup segarnya udaraMU dan panorama alam yang sangat cantik tika berulangalik....

Berkenalan dengan cikgu-cikgu di sana...cuba memahami dan menyesuaikan diri pada persekitaran yang baru....cuba berbaik sangka dan anggap semua guru di sini mempunyai kesungguhan dan komited pada tugas...sebabnya 7.15 pagi,sudah ramai cikgu yang menghadirkan diri bermakna semangat untuk ke sekolah lebih awal menjadi budaya yang kurang dilihat pada sesetengah sekolah....walaupun sudah kedengaran cakap-cakap  di belakang tabir yang meletakkan diri kita begini dan begitu....tetapi anggaplah segalanya bagai angin lalu....tak kenal maka tak cinta.....dalam detik-detik ini cuba memberikan yang terbaik dan dengan segala idea dan kepakaran yang ada ..berharap sangat kerjasama dari guru-guru memantapkan  pengurusan kokurikulum...InsyaAllah...

Takut dikritik dan akan melenting bila dikritik....anggapan yang kurang cerdik...dan sengaja cuba mencetuskan provokasi....kritik membina mampu membetulkan keadaan...dan menjadikan diri kita bertambah kuat...membaiki kelemahan yang ada....berilah pendapat yang boleh dikongsi bersama dan jauhkanlah sikap fitnah dan melihat keburukan sesorang dan menyebarnya seluas-luasnya....atas alasan menguatkan hujah dan pendapat kita....orang akan menilai kita bila bertemu,berbual memahami isi hati dan melihat sejauhmana keupayaan kita dalam mengendalikan segala urusan yang melibatkan cikgu-cikgu.....so di kesempatan ini berharap sangat cuba hindari cakap-cakap negatif anggaplah kedatangan kita di sini sebagai seorang sahabat,rakan dan pemudahcara dalam segala hal...amin...  




Tuesday, June 18, 2013

Alhamdulilah akhirnya....!

Selasa 18 Jun 2013

Salam Selasa untuk semua...moga kerja buat kita dirahmati...Insyaallah...nak mula dari mane ni...tetiba je jadi keliru ...banyak sangat yang nak ceritakan di sini...biasalah bila lama tidak posting idea tu tetiba aje mencurah datangnya...pertama-tama sujud syukur kepada Allah kerana doa yang selama ni dipanjat...mohon dan mohon padaNYA...akhirnya dapat juga naik pangkat dan ditukarkan sekolah...walaupun permohonan pertukaran untuk bulan Jun ditangguhkan...tetapi pertukaran kenaikan pangkat mengikut kekosongan jawatan pada tarikh semasa....

Yang kurang sedapnya...jauh jugalah terpaksa memandu setelah 6 tahun berulangalik dengan Azim dari sekolah Seri Rasau.....yang pasti kalau dulu terasa sangat jauhnya tetapi bila dah terdesak...bertahan hingga sekarang....alah bisa tegal biasa....mendapat penempatan baru ke Sekolah Kebangsaan Bukit Besi...jauhnya lebih kurang 30KM dari rumah...tambah 6KM dari SK Seri Rasau...redah lagi dengan Azim...dilantik sebagai PKKO Kurikulum....kene belajar benda yang baru...harap2 dpt belajar dengan hubby...

Pertama kali melapor diri ke sana pada Isnin....sekolah ok gred A dengan GB yang mantap dengar kabar guru besar cemerlang....tetapi sayang katanya beliau ada masa 11 bulan lagi untuk pencen....agak2 sempat lagi menimba pengalaman dari beliau....pertama kali menjejak kaki ke Bilik PK KO...kurus semangat....kene deko semula dan cuba mengubah suasana...rasanya banyak juga kerja yang terpaksa dibuat dalam detik-detik pertama ni....pening seketika....cuba membetulkan segala-galanya.....harapan dari GB dan PK1 yang menggunung dan tanggapan pertama yang telah diwar2kan menjadikan pening bertambah-tambah pening....jangan terlalu memuji dengan kehebatan yang ada kerana dalam usia senja gini rasanya kemampuan itu sudah berkurang dan memerlukan masa untuk menilai dan cuba mengubah sesuatu yang lebih baik....Insyaallah akan dilaksanakan mengikut kemampuan dan kerjasama dari semua.....

So...dari pagi duk termenung satu kerja tak buat...sebab sayang sebenarnya nak tinggalkan library SK Seri Rasau...hasil tangan kita....dengan senda gurau dari rakan-rakan sekerja yang sentiasa komited dan baik hati...semuanya menjadi kenangan yang sukar dilupakan...ya lah sekolah yang paling lama menetap berbanding dengan sekolah2 yang lain....apa2 pun perjuangan mesti diteruskan kerana peluang ni sukar ditolak sebab perancangan Allah Taala sangat cantik kerana DIA mengatur segala-galanya sehingga tak terfikir oleh kita....so berlapang dada walaupun perjalanan yang agak jauh n memenatkan tetapi redha apa yang dikurniakan mungkin ada hikmat  disebalik semua perancangan itu...harapan dalam situasi
ni....Kurniakan kesihatan yang baik...dapat berfikir secara positif dan anggaplah kerja yang diberikan sebagai ibadah dan kita redha melakukannya....yang penting hindari stress yang berpanjangan....


Monday, June 10, 2013

Cikgu dan masalahnya!

Isnin 10 Jun 2013

Salam  untuk semua...bersiaran semula setelah blog hampir diliputi lalang..malas betul nak update...bukan tiada cerita nak post tetapi time malas gini...nak menaip pun malas...belum lagi walkblogging kekawan yang lain...rasenya mereka juga seperti kita juga....yang aku tabik hormat blog mat gebu sentiasa dikemaskini...hari2 buleh post masakannya...memang si mat  ni orang yg disiplin n rajin........peminat dia juga ramai yang berkunjung n komen membina sekali...

Kejadian malas tahap gaban ni salah satu puncanya pekse dok abis lagi...ada satu paper lagi yang tinggal....bila dok selesai tu jadi gininya...serba tidak kene...baca dok pun...esok nak pekse malam ni br nak buke buku....kata orang ambil berkat buka buku hehehe....tu lah carry mark asyik merundum je berbanding dengan sem 1 n sem 2....

Sebelum tu...nak ucapkan tahniah pada sesaing yang berjaya naik pangkat dari DG32 KUP kepada DG34 KUP....walaupun beza gaji ada yang cuma RM10 saje berbanding gaji asal...kahkahkah...macam2 karenah skim gaji cikgu ni...apa-apa pun alhamdulliah naik juga mata gaji walaupun ciput...perjuangan KPPK kepada golongan guru....pada yang tidak dapat lagi macam amber ni...bersabar ya ada hikmah di sebalik itu.....yang kurang enak didengar dan menjadi buah mulut bila dah dapat jawatan PK hakiki DG32 terpaksa turun pangkat jadi cikgu biase sebb tarikh lantik tu dilewatkan pada gred hakiki....rasenya kalau bukan di kalangan cikgu ni kurang mengerti penjelasan ni...baca je lah sekadar berkongsi info......Harapan kita cikgu bawahan ni ada penjelasan yang boleh memihak kepada cikgu dari KPM serta KPPK salah satu badan yang paling terkedepan dalam menyelesaikan isu2 berbangkit dari guru-guru yang ahlinya sahaja ya....

Bila bincang pasal guru ni...1001 macam masalah yang mereka hadapi...sebab tu ramai di kalangan guru padam awal...sebab stress...bebanan kerja dan tidak lupa karenah birokrasi di sekolah dan jabatan sendiri....maknanya guru terpaksa selesaikan masalah sendiri untuk survival dalam kerjayanya.......




Saturday, June 01, 2013

Selamat Hari Lahir...!

Sabtu 1 Jun 2013

Salam untuk semua.Moga dirahmati. Hari ini tanggal 1 Jun...bermakna meraikan hari lahir untuk diri sendiri heheheh....juga bermaksud bertambahlah usia senja kita menghampiri separuh abad...rase-rasenya baru aje sambut hari lahir ke 30...kepada semua yang mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan untuk kita terima kasih bebanyak kerna kalian masih mengingati tarikh keramat ini...jauh disudut hati ini rasa amat teruja,sedih dan apa-apa perasaan yang dekat dengan jiwa ini melewati usia yang semakin dekat dengan penciptaNYA....teralpa seketika...sebab rasa kerdil dalam meniti usia begini ilmu akhirat masih ciput berbanding dengan kesihatan yang Allah berikan....masih menyedup segarnya udara free yang dibekalkan....masih melihat indahnya pelangi tika hujan turun...segala-galanya free dan free...terima Kasih ya Allah di saat ini aku masih lagi bernafas di alam fanaMU...

Jua...dikurniakan insan-insan yang istimewa di sekeliling kita...penguat semangat dan cita-cita...pada hubby terima kasih yang tidak terhingga tika usia begini masih setia pada yang satu..meski batas perjalanan kita sering terlepas amarah, terkadang mengulit pelangi di mata,tetapi hakikatnya kita masih lagi bersama....juga pada anak-anak jadilah anak-anak yang mendengar kata dan sentiasa mendoakan kesejaheraan bondanya dengan tidak menyakiti hati , sentiasa berbaik sangka dan berlapang dada dalam segala hal...muah untuk semua!!!!!



Monday, May 27, 2013

Tamu..Konvo UITM Shah Alam!

Isnin 27 Mei 2013


Salam penuh kemesraan kepada semua....entry tertunda tetapi still meriah untuk dipostkan di sini...konvoksyen UITM kali ke 78 di Shah Alam...memenuhi jemputan oleh anakde.. cuti selama 2 hari semata-mata meraikan ampunya diri setelah berjaya menamatkan diplomanya di UITM Marchang selama 3 tahun...Berangkat ke sana dan menginap di Hotel De Palma...menjanjikan percutian yang menarik...kata orang sambil menyelam minum air...yang kurang bestnya masa terlalu singkat untuk meronda-ronda di sekitarnya...kalau lah jatuh pada cuti sekolah tentu meriah lagi ke sana...

Sempat ke IKEA...tempat yang tidak jemu2 berkunjung...mengapa ya??? nak kata membeli sakan tidak juga...mungkin gedung membeli belah yang hebat semua ada di sana...cuci mata sebenarnya..melihat koleksi pamerannya..kalau boleh semua nak...dengan deko yang menarik...melihat kepada barangan yang dijual semuanya sudah naik harga...kalau dulu mesti ramai yang berkunjung ke sana...tetapi sekarang agak basi....tak tahu kenapa...agak2nya akhir bulan kut..

Berbalik pada istiadat konvokesyen UITM...memang beradat n mengikut adat...menghabiskan masa sekerat hari di sana...pendek kata nak patah pinggang sebab duduk terlalu lama...apa tidaknya dengan graduan seramai 1100 orang menerima skrol dari  censelornya....yang best n tidak boring diselang seli dengan kugiran dari fakulti muzik dan tidak lupa juga germisik gemelan mengiring para graduan...gah anakde menrima diplomanya dengan disaksikan ribuan para ibu bapa yang cukup disiplin dan menghormati majlis sehingga habis...Menyusul akan datang dua lagi anakde yang bakal menerima ijazah dan master dari universiti yang sama mungkin di penghujung tahun ini...insyaAllah.
Makan kat IKEA...edisi menghabiskan duit ttp bukan selera  kita....
Anak-anak.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...