Renungan...

Followers

nuffnang

Saturday, November 30, 2013

krunchy Karamel Almond

Sabtu 30 Nov. 2013

Salam Sabtu untuk semua....moga dipanjangkan usia n dimurahkan rezeki...Sabtu penghujung bulan November untuk tahun ini...jap aje masa berlalu..bermakna hampir dua minggu cuti dihabiskan....ke mana?...soalan cepumas sebenarnya...masih di sini...home sweet home...malas nak ke mana-mana...panjang ceritanya kalau nak diceritakan....so selamat menghadiri kenduri  kahwin anak dari saing2 yang menjemput untuk kenduri hari ini...memenuhi jemputan menjadi kewajipan....

So..entry lewat senja...setelah boring melanda...entry tertunda tetapi still sesuai untuk dipostkan...tengok dekat topik di atas itu bila ditraslate dia akan jadi Karemal Badam Rangup...lebih kurang gitulah....memang lama dah mencari resepi ni n cuba merasa kerangupannya....dengan harga yang agak mahal...satu balang RM25 terkejut bila melihat kuantitinya yang sedikit pada harganya...tetapi setelah ke kedai bakery...lihat bahan-bahannya...memang mahal...patutlah dijual pun dengan harga yang mahal Tepungnya saje RM22 dalam 500gm...belum lagi dengan badam, kuaci dan lain-lainnya....buatnya cukup senang... cuba goggle dalam ni macam2 resepi yang diorg post...tapi bila kita yang buat...ambik kau 500gm tu campur semua sekali dengan kuaci dan badamnya sekali....Ramai sangat nak tau cara buat n resepi skali..ambik sini tengok macam mane diaorg buat..hampir same je...

Rupa-rupanya tepung floreta ni dia dah karemal...maksudnya bila kita bakar ia akan mencair dan menjadi karemal dan seterusnya melekatkan bahan taburan tadi...pendek cite macam bapang yang kita beli dekat kedai tu...gitulah bentuknya..tinggal lagi dipotong waktu panas2...bila ia sejuk memang pecah bila kita cuba potong dengan pisau...jawabnya kene patah-patahkan jadi tak cantik...nak tunjuk cara? tak sempat snap gambar...yang ada cuma yang dah siap....apa2 pun kerepek ni cukup sedap...tak sampai satu hari satu balang dah habis....nampaknya kene buat sekali lagi sebab dah ada pengalaman membuatnya....



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...