Renungan...

Followers

nuffnang

Tuesday, December 10, 2013

Kek Cheese Meleleh!

Selasa 10 Dis. 2013


Salam Selasa untuk semua..moga dirahmati..pejam celik dah masuk Disember bulan terakhir dalam kalendar 2013..Bila masuk bulan ni,kami di pantai timur dengan sendiri dicurahi hujan yag tak henti-henti sejak seminggu yang lalu...akibatnya banjir besar berlaku...kalu dilihat pada foto-foto yang diwassupkan gerun kita melihat mussibah yang melanda terutama yang berlaku di Kuantan...seluruh bandarnya lumpuh digenangi air...baru sedikit Allah Taala timpa bala...tapi kita tidak mampu untuk mengelakkannya...muhasabah diri...apa sebenarnya kemaksiatan yang telah kita buat sehingga malapetaka ni diturunkan...renung-renungkanlah...

Ok...posting senja gini digulit sejuknya suasana...hujan masih lagi mencurah-curah dilaur sana..seperti gerhananya jiwa ini dengan pelbagai dugaan,kecik hati,rasa macam dipinggirkan dan sewaktu dengannya....terkadang malas nak fikirkan masalah orang...sebab bila kita fikir jiwa jadi serabut..hati berdebar...darah tetiba meluap-luap tak pasal2...so jalan terbaik rawat hati sendiri...tenangkan perasaan...buang jauh-jauh mane-mane yang tercalit tu...biar hati kita ada taman...

Sebenarnya nak cite pasal kek Cheese meleleh...kalut ke hati pulak...tang mane yang melelehnya...sampai diberi nama begitu rupa....hishis..bila dah buat biasa je..taklah meleleh sangat cuma mewah dengan cheese saje...tu pada pemgemar keju...yang memang tekak orang kampung,kek ni bukan yang terbaik untuk mereka...yang pasti krimnye aje yang buat kek ni sedap...pasal kek apa-apa kek pun boleh kita guna...kalu malas beli je kek di kedai...kalau rajin buat sponge kek pun ok..janji masa kita lapis tu..mewahkan cheesenye..cuma krimnya macam2 versi yang di org buat...kalau nak krim yang i punya semak resepi ini....

Krim Cheese


250gm Krim Cheese (apa2 jenama ttpi yg digunakan tatura)
250gm Whipping cream UHT tu
6 sudu makan susu pekat(ikut citarasa kalau manis kurangkan)
250gm Cheddar Chesee (parut untuk hiasan)

* Putar whipping cream hingga kental..kemudian masukkan krim chesee diikuti dengan susu pekat.Putar hingga sebati...
* And then lapis kek tadi dengan krim chesee dan balut keseluruhan kek tadi dengan krim chesee. Parut chesee di atasnya..ikut ampunya diri..kalu suka chesee banyakkan lah..tapi rasa cheddar ni masin skit...siap untuk dihidangkan..yummmmmyy.. 
yang ni yang biasa digunakan...harga boleh beli...

Ni pula..versi mahal skit..tapi sama macam tatura..cuma rasanya sedap n mahal skit..

Whipping cream yang senang digunakan n senang dapat..

Cheddar yang rasa masin skit...kalu tak suka kemasinannya boleh tukar chesee yang tawar  

nilah hasilnya....mutu foto kurang memuaskan...waaaaa.... bila diparut cheseenya..mewah!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...