Followers

Assalamualaikum photo Resizeofassalamualaikum2.gif

Sunday, July 12, 2009

Bahasa Melayu kini dan selama-lamanya.....

Masih tersasau, termangu, dungu,kelu. tersedu dan layu pabila melihat keputusan Pra Percubaan UPSR Bahasa Melayu pemahaman.......seramai tu murid-murid yang menjawab soalan hanya 3 orang yang mendapat A....Punyailah tensionnya aku.....tak ngajorke....tidur ke cikgu....murid tak faham soalan ke.....last-last sekali Bahasa melayu menjadi killer subjek....ni yang pening...aku bermonolog sendirian...menyalahkan diri sendiri....nok kata soalan yang susah....memang susah pun bagi aku soalan ni bukan menguji kebolehan murid-murid tetapi menguji guru yang mengajar...alahai pembuat soalan tahulah aku kau orang sememangnya pakar....tetapi kepakaran kau orang sememangnya menindakkan keupayaan murid....siapalah dia orang untuk memerah otak....mengkaji,menyelidiki bentuk soalan.....tahap pemikiran mereka sekadar tu aje....tidak mendalami maksud yang tersurat dan tersirat....maka nilah jadinya....yang jadi mangsa aku terpaksa menjawab segala kemuskilan dan sebab musabatnya dari bos....Nilah jadahnya menidakkan keupayaan bahasa melayu....budak2 tu lebih mahir BI dari BM...guru BM sekarang menjadi anak emas di sekolah sbb ramai guru BM tukar opsyen disebabkan inginkan BISP 10% mengajar math dan SN ikut Inggeris......Apa aku akan jawab jika sepuluh jari menunding ke arahku....
More SORRY graphics

No comments: