Followers

nuffnang

Tuesday, December 11, 2012

Jalan-jalan ke pasar...!


Salam untuk semua....pepagi lagi dah rasa teruja nak ke pasar Dungun.....jarang sekali rasa ke sana...atas alasan..ikan n sayuran sama saje dengan kedai dekat rumah ni...bila duk fikir ikan2 yang dijual mahal dengan tidak freshnya mula berkira2 ke pasar besar....tu pun kalau duit kurang pada RM100 baik jangan pergi...sbb? nilaian duit kita sekarang semakin mengecil dengan kos sara hidup yang semakin meningkat....

Mungkin 5 tahun akan datang RM50 tu sama nilainya dengan RM10 je....apa tidaknya..dah semua barang yang kita makan setiap saat naik harga...ikan kembong sekilo RM15 yang sedang..ada dlm. 6 ekor...sotong juga RM15 sekilo...kalu kira udah RM30 belum masuk lagi...sayur-mayur n buah-buahan sekali....aku rasa kos hidup di Dungun ni paling mahal....sbb? ramai orang2 minyak di sini...maksud aku...yg keje kat Petronas tu..sekali depa dpt bonus 6 kali  gaji....kita yg kakitangan kerajaan ni dpt bonus sebulan gaji macam nak terbalik Malaysia ni...dicanang di TV .....double standard betul lah....pendek kata kalu diorg pencen...sejuta diorg dapat...bukan aku kata..ttp majoriti yang dikenali berkata begitu...betullah defend pada tahap pekerjaan mereka....saje nak buat perbandingan....begitulah realiti kehidupan sekarang....

Ok...berbalik pasal ke pasar tadi...yang naik hairannya..tanya buah duku...terkejut besar kita...sbb? sipenjual tu kata...ambik kak...duku ni 3 kilo RM5...ni biar betul...macam tak percaya je...berbanding dengan aku beli rambutan kerak nyior sekilo RM4..ciput je...harap rambutan ni dlm golongan sedap dan isinya macam buah kelapa...kalu tak memang berkira juga kalu nak beli....tulah kalau ke pasar duit ciput jangan pergi...sbb? semua benda kita nak beli....so belanja berpada-pada....tapi dah barang keperluan yang dimakan setiap hari...terpaksa juga membelinya....pada yang ramai anak n pendapatan keluarga ala kadar....kasihan mereka menerima tempias dari mereka yang berpendapatan tinggi...so kerajaan cepat2lah wartakan gaji minimun kepada golongan ini....sampai sekarang masalah ni tak selesai2.....
nanas RM 3.50 sebiji?

sayur ni...ambil je..dah Rm10...mahal betul...
Duku ni je yang murahnya....
Nak makan...beli juga w/pun hrg..kurus semangat...

2 comments:

Puan Fifiey said...

Salam.salam perkenalan..saya pun pernah duk dgn.last year bru move ke kt..tp kat dgn memang mahal kan.

fatmasha said...

mmg ya fifiely...terkadang bila membeli alah duit kita...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...