Renungan...

Followers

nuffnang

Wednesday, December 12, 2012

Cream Puff....!

Salam untuk semua....moga dilindungi Allah dalam apa jua kerja buat kita....bersyukur kepadaNYA kerana masih diberi nafas untuk merasai nikmat hidup di alam fana ini....entry tertunda tetapi still menarik untuk dikongsi bersama....cream puff yang menjadi kesukaan pada semua...terutamanya si kecik dalam rumah ni...tetiba aje rasa nak mengadunnya....lihat bahan semua mencukupi..sebenarnya cream puff ni cerewat jugak kalau nak buatnya....apa tidaknya terkadang terkena angin tidak molek...tidak gebu n naik .....macam keras je adunannya....semolek2nya pastikan tepung yang kita guna masih baru tetapi kalau nak kualiti yang baik guna tepung superfine sebabnya halus dan ringan....

Resepinya banyak dalam intenet ni...tinggal lagi kaedah yang diguankan dan bahan-bahan campurannya bergantung kepada resepi yang dipilih....tadi kebetulan blogwalking blog Badariah Delight terjumpalah resepi cream puff ni...yang badar buat memang cantik n tertarik...bahan2 yang digunakan simple aje...halal ya Badar sebab ambik resepi di dalamnya....apa yang penting....suhu oven kita juga main peranan...di samping teknik mengadunnya....macam2 nozel berbentuk boleh digunakan ikut kreativiti kita sendiri...kalau malas sangat..senang cite sudu je dalam loyang tu...menjadi juga...kalau rajin boleh guna nozel bentuk bintang atau sewaktu dengannya.....

Bila sudah masak...baru dimasukkan intinya....gunting ditengah2 cream puff tadi...jangan bagi putus...sumbat aje inti kastad di dalamnya....inti ni sebaik-baiknya jangan terlalu keras n lembik...sedang aje...kalau rasa nak ubah skit boleh campur dengan jagung cream yg dalam tin tu...rasanya intinya tentu lebih sedap lagi....pandai2 kauorglah kalau nak cantik n sedap...yang pasti kalau buat sekali...tentu akan buat untuk berkali-kalinya....


 masukkan telur sebiji2 sambil diputar...
 Inti dimasak dengan api perlahan..sentiasa dikacau...supaya tidak berketul2
 Guna nozel bintang...macam2 bentuk...hehehehe..
 taraaaaaa......dah siap dimasukkan inti..kecik2 je...





7 comments:

Amie said...

Comelnya cream puff dia! Salam kenal.. follower 211

fatmasha said...

hahaha amie tq..ttp tiada hadiah ya..

Badariah said...

Assalamualaikum kak...
Singgah pagi disini..k.ti ape kabo..
Lama tol x ehem2 dgn akak..hihi
wah!montel2 cream puff ni....
Klau kita yg mkn mau 5-10 ketul...haha
klau kak nk cream puff ni montel lagi...smbil pegang piping beg
goyang inul sebyk 4 kali...ok kak.

Badariah said...

Assalamualaikum kak...
Singgah pagi disini..k.ti ape kabo..
Lama tol x ehem2 dgn akak..hihi
wah!montel2 cream puff ni....
Klau kita yg mkn mau 5-10 ketul...haha
klau kak nk cream puff ni montel lagi...smbil pegang piping beg
goyang inul sebyk 4 kali...ok kak.

Badariah said...

Assalamualaikum kak...
Singgah pagi disini..k.ti ape kabo..
Lama tol x ehem2 dgn akak..hihi
wah!montel2 cream puff ni....
Klau kita yg mkn mau 5-10 ketul...haha
klau kak nk cream puff ni montel lagi...smbil pegang piping beg
goyang inul sebyk 4 kali...ok kak.

fatmasha said...

hahahaha...baik..lama dok jenguk blog badar...ari jln2 n jumpa resepi ni...

Dayana Bahar said...

lawo rumah baru hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...