Followers

nuffnang

Wednesday, December 19, 2012

Ais krim Goreng homemade....!

Rabu 19 Dis. 2012.

Salam Selasa untuk semua....moga dirahmati....terlebih dahulu ucapan tahniah kepada bekas anak muridku yang berjaya dalam PMR yang diumumkan pada hari ini....pada yang tidak bernasib  baik...tumpukan pada SPM... itu adalah langkah terakhir kita dalam menentukan halatuju yang berkesan dalam alam pendidikan....hujan lebat yang mencurah2 sejak dua hari petanda banjir akan melanda dalam hiruk  n suasana buka sekolah....so apa lagi bila time hujan gini mulalah duk mikir pasal makan je....duk cari resepi yang tidak pernah dibuat....

Maka dengan rendah dirinya..terhasillah Ais krim goreng yang dulu rasanya macam tak percaya je ais krim boleh digoreng....ada dijual di supermarket yang besar...dan ianya telah menjadi bisnes yang menguntungkan kepada mereka yang rajin....tu pun si Azyan yang bersungguh2 memesan belikan roti n aiskrim vanila sebagai basic dalam resepinya.....

Mula2 tu...cedok aiskrim lapiskan pada roti dan tekat roti tadi pada cawan....tekan kuat2 supaya ianya bertangkut...dalam masa yang sama cepat2 masukkan dalam peti ais...supaya ais krim tu tak cair...buatlah seberapa banyak yang dikehendaki...simpan semalaman dalam ruang sejuk beku...kerak n sisa roti tu jangan dibuang....panggang dalam ketuhar hingga menjadi kering...kisar untuk dijadikan serbuk roti...tujuannya sebagai pembalut aiskrim tadi....

Panjang juga cara buatnya ya....selepas semalaman keluarkan roti tadi dari peti ais...celup dengan telur dan gaul dengan serbuk roti....kemudian goreng dalam minyak yang apinya sederhana aje...pahtu dah siap...jadilah ais krim goreng yang sedap di makan dan rasa nyaman yang berpanjangan...prosesnya cukup senang dan bahan2nya murah aje kerana senang didapati...pendek kata kalau kita yang buat sendiri...boleh menikmatinya sehingga sedawa...hehehehe...



di dalam tu ada ais krim dapatlah dalam 11 ketul untuk sebuku roti yang panjang....
kerak roti yang dipanggang n dikisar....
proses membalut asi krim tadi dengan telur n serbuk roti...

setelah siap digoreng...
ni lah hasilnya...asi krim yang meleleh tu...

2 comments:

Dayana Bahar said...

macam nak buat juga je hehe sedapnya...

fatmasha said...

buat je...mmg sedap kalu jd anto ke kak tie skit...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...