Renungan...

Followers

nuffnang

Monday, July 02, 2012

Ketupat Sotong...sedap!

Isnin 2 Julai 2012

Salam untuk semua...semoga sentiasa dirahmati....baru berpeluang mencatat sesuatu di sini....entry banyak sebenar tetapi masa membatas segala-gala....kelmarin hantar anakde ke pekan sekerat hari duk di sana...sebab buka sem baru..berkejar2 lepas balik dari sekolah...nak mintak balik awal banyak sangat pertanyaan n soalan....kene isi borang itu...borang nilah...sudahnya balik sekolah dalam kul 2 baru boleh bertolak.....

Sebenarnya bila bercakap pasal makanan ni...lama sangat tidak postkan di sini pasal n.terkadang mood membaking ni ikut masa n keadaan....tabik aku pada mereka yang memang gemar memasak n membaking...siap promote lagi di blog masing2...entry tertunda tetapi masih sesuai dipaparkan di sini memandangkan masih lagi dalam musim "acara mencandat sotong"so...entry pun ada kaitan dengan sotong....Makanan fames orang sebelah Pantai Timur..terutama Kelantan n Terengganu...kalau datang ke sini...tidak sah lawatan kita kalau tidak menjamah sotong ketupat ni...Cara membuatnya hampir sama...rasanya juga sama je...tapi bila orang tua2 yang rasa...dia orang akan tahu jadi ke tidak resepi begini....orang muda2 ni...dia orang suka meminda2 resepi ikut senang...janji menjadi....

Harga sotong sekilo RM14..kata penjual tu..."kak ni memang sotong candat...baru sampai ".memang pun..masih segar lagi...belilah dalam 2 kilo....dalam hati rasanya tentu kerabat di rumah akan meminta siapkan ketupat sotong sebab sudah lama berjanji dengan dia orang untuk membuatnya....rasanya resepi ni diubah skit....kita tanak dulu beras pulut separuh masak baru disumbat ke dalam sotong untuk direbus bersama santan supaya ianya masak sebati dengan sotong...senang n cepat daripada kita sumbat sotong tu dengan beras mentah...

Tapi bila dimakan..rasanya tidaklah sesedap kita sumbat dengan beras mentah...sebab dia tidak sebati dengan santan kata org Terengganu"dok palut"...bagi aku ok je...tapi bila hubby yang komen gitu....mungkin juga sebab citarasa yang berlainan....so disuruhnya buat sekali lagi untuk mendapatkan citarasa yang sebenarnya...tapi bila ya?????

7 comments:

lia said...

he3 wpon gilak sotong tp ketupat sotong ni mmg x ley nak g sbb x kena selera... kot mak buat, keluarkan dulu isi dlmnyer, basuh baru mkn he3

Dieyna said...

sedap pulok nampok... nok etek.. hehe

fatmasha said...

lia...ada yg mmg tidak boleh makan pun sbb udah bercampur dgn macam2...kita di trg ni mmg makanan paling best lah...

zie omar said...

sukeeeee ketupat sotong tp lama dah mak tak buat...

fatmasha said...

tq...nak ajak zie jauh sgt..

Kunang-Kunang said...

Salam Fatmasha,

Salam kenal sekalilah deh.

Sekarang musim orang candat sotong. Minggu lepas anak kak ani ke KT untuk bercantat sotong.

Sayangnya, tak dang dapat seekor sokotng pun, dah mabuk dulu, akhir bawa balik ke Shah Alam sotong yang dibeli sebnbanyak 5 kilo.

Kak ani kalau masak ketupat sotong selalunya kak ani sumbut pulut yang dah dimasak saja. Tak pernah cuba sumbat berat pulut, kena cuba ni nampaknya.

fatmasha said...

rasanya kak Ani kene cuba...hubby kata sedap sumbat beras pulut mentah dr yg dimasak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...