Renungan...

Followers

nuffnang

Friday, March 01, 2013

Nasihat untuk kaum lelaki...!

Jumaat 1 Mac 2013

Salam Jumaat untuk semua...moga dirahmati. kejap aje masa berlalu sudah masuk bulan Mac untuk tahun ni...Kata orang kalau kita rasa cepatnya masa sehari atau seminggu menandakan semakin hampirnya hari perbalasan yang dijanjikan Allah...tidak akan berlakunya hari kiamat melainkan pada hari Jumaat penghulu segala hari...So mana2 yang terkurang tu...kita tingkatkan agar rasa keimanan dan ketakwaan itu sentiasa mekar...buatlah amalan2 yang mampu melipatgandakan pahala kita agar saham kita di akhirat sentiasa diupdate...InsyaAllah....

Posting hari ini....nasihat untuk kaum lelaki...mesti baca!..orang perempuan juga boleh membacanya..sharing is caring! just bila kita ada anak lelaki tipskan ini untuk mereka sebagai panduan...



1. Hargai isterimu sebagaimana engkau menghargai ibumu, sebab isterimu juga seorang ibu dari anak-anakmu.

2. Jika marah boleh tidak berbicara dengan isterimu, tapi jangan bertengkar dengannya (membentaknya, mengatainya, memukulnya).


3. Jantung rumah adalah seorang isteri. Jika hati isteri mu tidak bahagia, maka seisi rumah akan tampak seperti neraka (tidak ada canda tawa, manja, perhatian). Maka sayangi isterimu agar dia bahagia dan kau akan merasa seperti di surga.


4. Besar atau kecil gajimu, seorang isteri tetap ingin diperhatikan. Dengan begitu, maka isterimu akan selalu menyambutmu pulang dengan kasih sayang.


5. 2 orang yang tinggal serumah (menikah) tidak perlu sangsi, bertingkah, siapa menang siapa kalah. Karena keduanya bukan untuk bertanding melainkan teman hidup selamanya.


6. Di luar banyak wanita idaman melebihi isterimu. Namun mereka mencintaimu atas dasar apa yang kamu punya sekarang, bukan apa adanya dirimu. Saat kamu menemukan masa sulit, maka wanita tersebut akan meninggalkanmu dan punya lelaki idaman lain di belakangmu.


7. Banyak isteri yang baik. Tapi di luar sana banyak lelaki yang ingin mempunyai isteri yang baik dan mereka tidak mendapatkannya. Mereka akan menawarkan perlindungan terhadap isterimu. Maka jangan biarkan isterimu meninggalkan rumah karena kesedihan, sebab ia bukan jalan mudah untuk kembali.


8. Ajarkan anak laki-lakimu bagaimana berlaku terhadap ibunya, sehingga kelak mereka tahu bagaimana memperlakukan isterinya.

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...