Renungan...

Followers

nuffnang

Friday, March 22, 2013

Pavlova...pavlova!

Jumaat 22 Mac 2013

Salam Jumaat untuk semua.Moga dirahmati. Entry awal malam ni...belum lewat lagi ni...just suam-suam kuku masa ni...sepagi duk godek kek...betul ke boleh diistilahkan kek Pavlova ini...makanan mat salleh...tetapi sudah menjadi makanan seantero dunia...sebab semua maklumat dihujung jari kita...taip je apa yang terlintas pasti semua tu terpapar di depan mata....macam pavlova ni juga...bermusim..kalau dalam blog blogger masakan ni...semua buat kek ni macam2 gaya n hiasan lagi...tapi basic ingrediant dia sama aje...sebab cukup senang n mudah untuk buatkan....

Rasanya kalau dicari dari mana datangnya makanan ni...tentu pelbagai cerita yang kita dapat....apa yang pasti nama pavlova ni nama seseorang yang mencipta resepi ni......bahan2nya cukup senang didapati di kedai....cuma malas dengan rajin aje...kalau nak resepi dan rasanya sekali terjah di blog cik epal ni...di sini diceritakan satu persatu cara buatnya dengan gambarnya sekali.....pada aku pavlova ni tidaklah sedap sangat biasa2 aje...mereka yang suka manis...berpadanan makan kek ni sebab terlalu manis...nasib diserasikan dengan limpahan buah-buahan yang segar yang masam dan berwarna warni menutralkan kemanisannya....jadi rasanya masam masam manis gitu...

Terjadinya Pavlova tadi...sebab ada permintaan yang hendak sangat merasanya...seminggu duk tangguh nak buat...last kali bila sipenempah kata minggu ni kira jadi....tulah mengelabahnya....dah lah nak siapkannya banyak pulak cabarannya....hampir2 putus asa bila terkenangkan pelbagai peristiwa yang melucukan....hehehhe malas nak cerita ....
ihsan foto dari sipenempah...tq

masa belum makeup...baru nak masuk oven...putih seputihnya...

ni...untuk edisi di rumah

siap dimakeup...nampak cantik variasi buahan pelbagai warna....mewah

toping cream yang digunakan....lembut n kurang manis amat sesuai untuk topping...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...