Followers

nuffnang

Monday, May 28, 2012

Kenduri Kawin orang negori...

Isnin 28 Mei 2012

Asalamulaikum dan selamat petang kepada semua pembaca...baru berkesempatan menulis di sini setelah dua hari tidak berada di Dungun...semata-mata menghadiri kenduri kawin jiran lama di negori sembilan...jauh perjalanan untuk berjumpa setelah bertahun-tahun tidak bersua...tu pun nasib tuan rumah buat kenduri masa cuti sekolah...kalau tidak memang tidak akan berjumpalah kita....

Terkadang bila ada kerja kawin begini kita berkesempatan ziarah menziarahi...kalau tidak susah juga sebab di sebelah sini kita banyak sangat halangan untuk bercuti....sebab kami ni bukan suka sangat berjalan jauh2....lebih2 lagi kalau sampai tidur di rumah orang...alasan menyusahkan tuan rumah...kalau sekadar singgah tak apa....

Punyalah majlisnya grand betul...ya lah anak perempuan seorang.....yang paling aku tabik spring semangat kejiranan dia orang....kurus semangat...sebab semua tetangga buka rumah mereka sebagai tempat persinggahan...rumah taman....dekat-dekat di halaman rumah mereka penuh dengan peralatan pengantin...ada yang buat air, bunga telur, ada yang tempatkan pancaragam,ada yang duk tengah masak lauk pauk,sediakan buah tangan untuk tetamu...semua rumah berfungsi....jadi terbalik kut pulak..kita di Dungun ni payah nak jumpa situasi begini...masing2 bersepakat dengan berpakaian sama je....siap ada cabutan bertuah lagi.....pendek kata tetamu yang datang tidak pulang dengan tangan kosong.....

Bila bertemu...mulalah episod peluk memeluk...teruja dan terkejut tuan rumah sebab tidak sangka kita yang jauh ni sampai juga di kampung mereka....Tahniah pada Fauzana dan Nasrullah semoga kekal selama-selamanya...yang tak bestnya tidak sempat lihat majlis persandingan mereka kerana rombongan pengantin lelaki tersangkut di KL lagi akibat perhimpunan sejuta belia yang programnya entah apa2....sebab selepas itu itu kami terus ke KL kerana ada satu lagi program di sana.....



5 comments:

~Sweet Honesty~ said...

wah dasyat erk semangat kejirana dorg..skrg ne ssh nk tgk jiran mcm tu kan...mmg beruntung la sapa duduk kawasan tu..

fatmasha said...

memang ya pun kita yg tengok pun suka sgt sbb dia org berpakat buat kerja...

zie omar said...

kalau kat tpt sy pun masih lagi gotong royong mcm tu kalau kenduri kendara, jiran tetangga tak lokek tenaga, sampai mak ayah pengantin pun tak dibagi jengah dapur, suruh layan tetamu aje.mmg seronok & meriah.

= RATU CRiSTAL said...

Sonoknye! siap ade cabutan bertuah lagi tu...
tapi sy tak pernah bertuah pon kalo ade cabutan bertuah pon...huhu...

fatmasha said...

hahaha..mmg saya jenis tidak bertuah juga...x rezeki..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...