Renungan...

Followers

nuffnang

Monday, May 23, 2011

Ais Krim Homemade...





Isnin 23 Mei 2011


Salam untuk semua....ramai sangat yang bertanya pasal ais krim ni...kita pun bukannya pakar dalam membuatnya ...ni gara-gara terjumpa dalam blog badariah chef yang hangat dalam fb tu...try n error aje....pah tu menjadi....bila di bawa ke sekolah semua kata sedap....tu lah yang buatnya pantang nampak susu cair je.....

Bila ramai yang bertanya resepinya....kata ambil dlm blog...tapi bila dilog manenya resepi....aku dok letak lagi ke? ya Allah hampir kelupaan dalam usia senja gini....bila disuruh buke aje blog dalam intenet ni...semua garu kepala...blog yg mane satu harus dibuka....kata orang hendak seribu cara...malas seribu dalih....macam2 lah dia orang ni semua nok senang aje....apa-apa pun ambik kat cni aje resepinya pah tu buat....ada juga yg bertanya kalu diblender aje semua bahan2 ni jadi ke tidak? susah juga nak jawab...kau org cuba sendiri...tak cuba kita tidak tahu kaedahnya...resepi....

  • 2 cawan susu(fresh/cair)
  • 1/2 cawan gula/susu pekat(kalu manis kurangkan)
  • 2 sudu makan ovellet(kalu dok tahu tanya kat kedai kek)
  • pewarna yang disukai
  • perasa yang berkenan di hati
  • hias ikut suka hati

caranya

  • Campur semua...pukul hingga ia gebu n naik...lebih kurang 10 minit gitu..
  • Bubuh je dlm bekas yang disukai..
  • Pastikan ais krim ni betapa selama 8 jam dalam aisbox.
  • Nikmatilah kesegaraannya....

2 comments:

Onitsuka_hana said...

uik wat eskrim sndri..eskrem malaysia dalam plastik 1 20sen hna tau la wat

fatmasha said...

hana...cuba dulu..senang je..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...