Followers

nuffnang

Tuesday, August 23, 2011

Puding Karemal kasih...

23 ogos 2011

Salam Ramadhan untuk pembaca N3 ini...moga puasa kita diberkati dan dalam kita menjalani ibadat puasa masa berlalu dengan cepatnya...pejam celik ari ni dah 23 hari kita berpuasa bermakna seminggu lagi kita akan menyambut Hari Raya....mood raya mula terasa...bila mendengar lagu raya yg saban waktu berkumandang....

Entri kali ini...Puding Karemal Kasih yang sempat dibuat untuk moreh....tapi sebelum tu udah habis separuh dibedal oleh hubby...puding amat diminati...katanya puding yang tidak payah digigt pun...masuk mulut je...terus hilang...maknanya kene buat besar2 lah sebab bila makan tidak terasa pun yg kita makan puding...ye ke...sampai begitu sekali tafsirannya pada puding ni....

Untuk Dayana ni ada resepi dibawah ni kalau hendak cuba....kita ni main campak-campak je...nak sukat tu jauh sekali...kira menjadilah...tapi bila si dayana mintak kene bagi sukatan lah kan jadi puding lain... apa yang pasti puding ni paling senang n simple aje bahan2nya...ya lah amatur ni kene ikut sukatan dulu...buat ya jangan dok buat...pahtu bawa ke sekolah bolehlah sifu merasa jadi ke tidak.....apa yang penting niat tu biar betul ...nak bagi semua orang merasa...baru menjadi....

Untuk karemal
4 sudu besar gula
2 sudu besar air panas

cara: masukkan dalam periuk gula tadi.panaskan atas api sederhana. bila udah perang masukkan air panas td pastikan berhati2 sbb dia sedikit terpercik.

Untuk puding
1 tin susu cair
4 biji telur
2 sudu besar gula
2 keping roti(kalau suka mampat...kalu dok letak ia akan bersarang skit)
sedikit esen vanila.

cara: roti td diblend dgn susu cair.Kemudian masukkan telur kacau je pahtu masukkan esen dan gula vanila untuk hilangkan bau hanyir telur. pukul perlahan-lahan.Siap masukkan dalam karemal tadi. Kukus atas api sederhana selama 20 minit gitu..hingga masaklah...biarkan seketika baru diterbalikkan....kalau suka hiaslah dengan buah-buahan campuran...


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...