Renungan...

Followers

nuffnang

Thursday, May 27, 2010

APC

Khamis 27 Mei 2010

Salam..... bertamu kembali setelah sekian lama menyepi.....saje menyibukkan diri dan melayan karenah diri sendiri... lebih2 lagi sejak hubby kene krusus selama 2 minggu tiada siapa melayan cakap dan berhujah....menceritakan perihal sekolah masing2 macam mana ada orang kata dia tak apa tak ada suami tapi jangan tak ada anak.....hai dok kene batang hidung sendiri sedap cakap...kan sememangnya suami kita meninggalkan kita baru kita tahu sempitnya dunia ini...jadi sayangilah suami kita seadanya......jadikan diri kita seorang yang unggul jangan jadi seperti tunggul....

Berbalik pada posting kali ini...APC...apa tu....kalau bukan di kalangan penjawat awam pah sudah2 tak dapat jawap soalan ini....bukan APCO agensi yahudi yang berpangkalan di Malaysia tu...malas nok ulas....kan kena ISA susah.....APC singkatan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.....yang sentiasa diburu oleh pemburu yang digelar pendidik....dah orang nak bagi ambik ajelah apa yang susahnya.....kerja ok ke tak ok itu lain cerita....rezeki dia biarlah.... dah dia rajin memang patut pun dapat.....kalau rajin... kalau malas dapat juga macam mana??????ini kene tanya guru besar...dia akan jawap nanti di hadapan Allah nanti....tapi kalau orang yg sama dapat tiap-tiap tahun apa hal......mencelah seorang teman.....ada ke kes begitu....ni juga kene tanya guru besar.....tentu kes istimewa kata orang budi dibalas budi...betul ke....

Terkadang aku malas nak ulas tentang perkara ni....aku pun dok tahu penilaian setakat mane yang digunakan oleh guru besar untuk menentukan kecemerlangan seorang2 sampai tiap2 tahun orang yang sama dapat....kalaulah betul tekaan ku itu......pendek kata guru besar ni lebih power daripada pekeliling dari kementerian.....semua terletak pada guru besar......

Pesan aku.....kalu hendakkan sesuatu mesti kata yes man....alright....good idea....bla...bla...bla memuji apa saje yang menjadi kegemarannya.....baru dapat...tak gitu.....jadilah seorang yang unggul jangan jadi tunggul.....masih segar dalam ingatan kata2 HM TUAH ISKANDAR dalam buku motivasinya......

Pada seorang teman......bekerjalah untuk kebaikan orang lain.....soal upah penghargaan ia akan datang sendiri dalam pelbagai bentuk dan cara.....tanpa kita sedari...buat kerja berpada-pada jangan mengada-gada.....luahlah apa yang terbuku di hati tak salah...kerana di situ letaknya kekuatan kita untuk menghadapi sesuatu ......pada aku semuanya sudah dialami dan menjadi asam garam dalam kehidupan...kerana ingat... sebilangan dari kita terselah sifat hasad dengki itu dalam mendapat sesuatu yang menjadi iguan setiap orang.....

Persoalannya sekarang......sampai sekarang guru besar tidak mengumumkan siapa yang dapat anugerah cemerlang itu...takut atau tidak sampai hati atau orang yg dicalon tidak mencapai piawaian atau orang yg sama dicalonkan tahun lepas dapat lagi tahun ni.....antara teka-teki yang belum terjawab....apa yang pasti patut ke aku yang mengemukakan persoalan ini dalam mesyuarat guru akan datang atau diamkan saje...biar masing-masing cuba menjawab teka teki itu sendiri......atau bagaimana......??????????

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...