Renungan...

Followers

nuffnang

Tuesday, June 01, 2010

APC lagi......layan je

Selasa 1 Jun 2010

salam......bersua di laman sesawang.....epi birthday untuk diri sendiri.....sedar2 anak2 hantar message ucap selamat hari lahir yg ke 45 tahun...tua doh rasanya....tapi apalah ada pada angka...yg penting kita sedar siapa diri kita....di mana kita berada.....lama mane lagi kita bakal menghirup udara di alam fana.....muhasabah diri....melihat anak-anak yang semakin membesar di depan mata...menjadikan hati bertambah sayu dan terharu...haru biru.....kelabu serta terkadang terkeliru dengan alam pekerjaan.....

Ok...tajuk posting kali ni...masih lagi APC.....layan aje dulu pahtu beri komen dan cadangan ......biar membina jangan mengutuk.....di kantin tadi berbicara dengan rakan sekerja yalah...payah untuk kita berdua-duaan begini bila ada kesempatan mula mengorek cerita ingin tahu duduk perkara sebenar dari hati ikhlasnya....dari lubuk hatinya serta dari butiran kata-kata yang seikhlas mungkin.....soalan pertama......sape sebenarnya yang mendapat APC di sekolah kita...memulakan bicara.....waduh dia tersentak ditanyanya kita balik perlukan APC tu diwar2kan...atau biarr ampunya diri aje yang tahu...sbb semua orang akan dapat bergantung pada rezeki masing2......dan aku menjawab......di setiap sekolah diadakan majlis untuk mengwar2 siapa yang dapat dan biasanya GB akan menerangkan sbb musabatnya kenapa dia dapat berbanding dengan org lain....sbb apa perkara yang baik masih mesti dirahsiakan......

Dia semacam tidak dapat menerima apa yang aku kata....si Suria tu dah tak ada rezekinya nok wat macammana kene terima hakikatnya......katanya.....Aduh mentang2 dia yang dapat....agak tegang perbincangan kami berdua...sampaikan roti canai yg menjadi kegemaran aku tidak habis dimakan gara-gara katanya......sepatutnya nama mariati tu tidak timbul sbb dia dok dapat pun tapi orang cite sampai dia naik begang dan tension sebenarnya bukan dia ttp orang lain......panjang lebar keterangannya.....aku mencelah kenapa tidak bersuara mempertahankan diri sendiri darri menjadi fitnah orang lain.....patutnya dia kene bersuara biar semua org tahu....

Dan...dia berjanji pada orang itu dia tidak akan membocorkan rahsia kerana dia telah berjanji tidak akan memberitahu.....katanya....begang betul aku...tapi katanya dia seorang perempuan...kalu nok tahu tanya GBlah jangan tanya dia lagi...dia tidak akan beritahu.....panas hati aku bila mendengarnya.....

Begitulah dialog kami berdua tadi...keputusannya masih tergantung...aku berjanji pada diri sendiri malas nok layan cakap2 org lagi...buat sakit hati aje....siapalah aku untuk mengetahui segala-galanya...baru kita boleh mengenali siapa kawan dan siapa sahabat...pada aku perkara yang baik patut diberitahu...doh kamu yang dapat sedap cakaplah...macam mana org yg sepatutnya dapat tak dapat tentu kecik hati dia.....lepas pada ni wat kerja berpada-pada jangan nok mengada-gada....kita tidak tahu pandangan org terhadap kita.....ramai kawan2 manis di bibir saja tapi hati berlainan warna.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...