Followers

nuffnang

Monday, June 07, 2010

Bengang.

Isnin 7 Jun 2010

Salam Ukuwah.....selamat bertemu kembali.....minggu yang paling sibuk dengan undangan kenduri kahwin....memenuhi jemputan suatu tuntutan yang wajib dihadiri dalam apa cara sekali pun.....lebih2 lagi saudara yang terdekat.....

Posting kali ini ingin mengomen respond taklimat hari akhir persekolahan yang diadakan oleh GB...sebelum tu diadakan perjumpaan dengan semua murid dan guru di dewan sekolah....Punyalah GB berpesan seolah-olahnya cuti tu setahun lamanya.....kita yang mendengar pun jadi keliru apa lagi bebudak tu....dan yang paling begang dalam hidup aku ialah katanya.....masa cuti ni murid2 mestilah datang ke sekolah untuk membaca buku di perpustakaan kerana perpustakaan akan dibuka.....kalau perpustakaan ditutup saya akan suruh kerani yang buka....

La....bila pulak dia berbincang dengan aku suruh pustaka buka pada waktu cuti....tup...tup keluar kenyataan bergitu macam ingin mencabar aku aje...nasib aku tidak bangun dan beritahu dia cikgu nok buat sesuatu tanyalah saya sepatah.....tak semene2 aku jawap depan sahabat yang duduk semeja.....memang tidak boleh buka punya sebab aku akan tukar mangga itu yang lain....biar dia tahu aku cerdik pada dia.....

Dahlah masa kita ada di sekolah tu...budak2 ni bukan pandai menghargai buku2 dan peralatan yg ada....setiap kali bersepah2 buku dirak tanpa disusun dan dikemaskan...cikgu2 yang menggunakan pustaka pun satu hendak keluar tu pastikan pustaka tu kemas....ni pulok masa cuti mmg tidak ada orang yang akan mengurusnya....bayangkanlah ......kalau GB kota apa yang dikata....dok ke begang aku...

Pahtu...ada taklimat di bilik guru....GB ni mmg sifat semulajadi dia agaknya bila hari khamis ke....hari akhir cuti diadakan taklimat.....bagi aku taklimat yang tiada misi dan visi.....pening kita bila dia sebut setiap bilik khas akan digredkan mengikut bintang selepas cuti akan datang....bagi aku GB yang menambahkan beban pada kerja cikgu...dah beri cikgu tu pegang kelas...pahtu pegang bilik khas lagi mana satu yang hendak diorang buat.....yg diberi buat projek sampai tidak pegang kelas.....projek mane langsung dok nampak hasil...last2 skali juga kita yang kene ambil alih.......lepas tu bagi APC lagi.....hebat...hebat....lain kali kalau hendak buat sesuatu tu....panggil GB suruh dia tengok....menunjukkan kita buat kerja....politik dalam pekerjaan amat penting dan mesti diamalkan....

Terkadang diam itu senjata yang paling selamat....siapa2 saje boleh buat andaian pada prinsip dan pegangan kita pd sesuatu isu....pada kita memberi idea....you are the boss tak gitu....bahasa bisu itu adalah diam....buat aje keja2 kita. kalau rasa terbeban jangan buat......make dont no aje..
buat kerja berpada-pada jangan nok mengada-gada....


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...