Followers

nuffnang

Tuesday, April 06, 2010

Azeem di prassekolah

Selasa 6 April 2010

Salam.....pembuka bicara setelah sekian lama menyepi dengan byknya tugasan baik yg peribadi atau tugasan sekolah meruntun seribu kelapangan masa.....maka masa semakin cepat berlalu....hari bertukar hari jam bertukar waktu...dan kita masih bergini mengulit pelangi di mata dan sesekali menganyam keluh yg berpanjangan.....

Bombastik kata-kata penyedap halwa telinga....sebetulnya posting kali ini ingin menceritakan karenah Azeem sibongsu ni(betul ke bongsu) ke sekolah...setelah kian lamanya si kakak dan abang mintak diambil gambar waktu persekolahannya.....udah 3 bulan baru berkesempatan mengambil photonya waktu belajar...punyalah bebudak tu bila kita nok ambil gambar senuanya excited...yalah bebudaklah katakan....macam2 ragam fiil perangai yg ditunjukkan...ingatkan nok ambil byklah sikit gambarnya...tapi dok tahan dengan bebudak ni..pah ke baju kita ditariknya untuk melihat gambar mereka.....

Si Azeem ni bila nok gi sekolah proses pertama ajak mandi...punyalah byk ragamnya...pagi2 buta duk dengar dikirnya aje.....kalu ingatkan tidak sabar hari2 kene tempeleng budak ni....sabor bebanyak...apa yg disebut takboh mandi.tak mahu gosok gigi....tak boh gi sekolah...macam2 kita kena mengiakan kalu tidak sakit telinga kita diulang perkara yg sama bila kita kata ok baru senyap...bagi susu sebotol baru diam....semua perkara positif tidak mahu dibuat....sudah terlihat sikap ingin menegak pendapatnya walaupun salah...tulah yg buat semua org dalam rumah ni naik pening....

Ada sekali dia menangis tidak mahu pergi ke kesekolah....sampai dalam kereta....last sekali kita berhenti kat tong sampah..cakap kat dia mari nok buang dalam tong sampah...senyap sekejap baru dia tahu ibu dia pun garang sesangat....pah pada peristiwa tu bila kita sebut tong sampah senyaplah dia....budak2 ni kena ajar begitu baru dia faham kita ni nok marah kat dia....kalau dipujuk baik dok makan saman...wat do no aje....kita yg terkurang sabarnya....doklah sampai buang budak tu dalam sungai....masih waras lagi...

Begitulah rutin si Azeem bila hari sekolah....tiap pagi mesti nyanyi lagu 5 hari sekolah dua hari cuti...tu lagu yg dihafalnya setiap kali balik dari sekolah...bila kita kata macam tu faham rupanya dia....Byk perubahan selepas pada 3 bulan bersekolah...dia jadi matang dan faham apa yg kita cakap....dan setiap ajaran cikgu2nya diikuti...terima kasih pada semua cikgu yg mengajarnya terutama cikgu kelasnya cikgu dibah dan cikgu su yg tidak jemu2 melayani kerenah Azeem...pada cikgu su aku tabik spring sbb apa....pandai memujuk Azeem bila dia buat perangai...dan si Azeem bila dengan cikgu Su died to the leg....punyalah cikgu su pandai ambil hati si Azeem ni.....

Tapi jangan salah pada dia orang....sbb baru masuk alam 5 tahun...baru mengenali alam persekolahan...kita hendakkan dia pandai macam budak 7 tahun...alam diorang byk main2 lagi...dengan bawa mainan ke sekolah....jadi jga mendewasakan mereka sebelum masuk tempohnya...biarlah dia dengan kerenah kerana itu memang ragam dan situasi dia org di kala usia begini....anggaplah segala ragam dan perangai sebagai hiburan kepada kita semua kerana proses yg sama berlaku pada kita dulu2nya.


geng2 Azeem yang sentiasa ceria...


Bersama dengan Ustazah Noliza....senyum memanjang....




4 comments:

sha filan said...

wahhhhh!!!! makin bulat tengok??? hahaha
guane mami....nok lagi sorg ke???
amik bibik la jage ye lepas nie....
ambe br je merdeka lepas 4 tahun jage Azeem! hahaha

fatmasha said...

Tunggu baby awoklah pulok...dok kan takdok geng lagi....

sha filan said...

xdok! focus2!

sha filan said...

xdok! focus2!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...