Renungan...

Followers

nuffnang

Sunday, October 09, 2011

Tutorial Pertama..

Ahad 9 Okt.2011

Salam ceria untuk semua....lama tidak bertandang dan bersembang di sini sejak seminggu ni...aktiviti yang cukup padat serta kemalasan tahap gaban menguasai seluruh minda n tenaga...menyebabkan segala-gala sunyi sepi.....

Posting kali kali ni tutorial pertama semenjak digelar mahasistua(kata cikgu2 muda di sek.) mentang2 diorg sudah grade....tu cabaran sebenarnya...usia bukan penghalang untuk menuntut ilmu...apa yang penting semangat,kesungguhan,cekal...tahan diuji dalam apa jua situasi yang selebihnya sabar menghadapi segala dugaan dan rintangan....sebab belajar ni tidak akan habis wapaupun usia tua...carilah ilmu walaupun ke negeri china sekali pun...jika kudrat masih ada..tidak terbatas ilmu dunia....lebih2 lagi ilmu berhubung akhirat lagi2lah dituntut untuk diterokainya...

kelas yang bermula pada jam 8 pagi sehingga 5 petang cukup memenatkan selama 2 hari.....attend kelas tidak wajib...dan tidak diambil markah pun....kalau rasa nak datang...datanglah dengan berlapang dada....kutiplah seberapa banyak input yang diberikan oleh tutor....semuanya menjurus kearah mencapai target dalam pengajian....sebenarnya tutorial ni banyak membantu pada kita yang kurang tahu apa2 bagaimana hendak membuat assigment yang baik...apa yang patut ada...dan bagaimana untuk mencari bahan...seterusnya mengedit bahan tersebut....

Bila disebut bab assigment ni...ish--ish...cukup banyak sekali hampir 12 assigment yang patut disiapkan.....forum lagi...jawab kuiz yang dionline....pendek kata portal upsi sentiasa kene dilogin untuk melihat pengumuman yang terbaharu....kalau cikgu2 yang kurang mahir menggunakan komputer memang bermasalahlah...tu pun kelas yang pertama ramai lagi yang tidak tahu membuka pendrive....save maklumat.....buka email apatah lagi untuk send email.....

Seramai 26 orang aje cikgu di Terengganu ni yang ditawarkan kursus ni.....kerana menepati syarat kursus..tu pun dah ada dua orang yang tarik diri bila kuliah pertama dijalankan...atas alasan tidak dapat ikut...kata orang belajar ni tiada yang mudah....ketahanan mental itu penting..apa pun kita redah je ikut apa arahan yang diberikan.....tak tahu tanya pada orang yang mahir...malas bertanya memang kita tidak bersungguh untuk mempertingkatkan kerjaya kita...InsyaAllah niat yang baik pasti ada kelebihan dan kesenangan di kemudian hari....Wassalam....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...