Renungan...

Followers

nuffnang

Friday, September 16, 2011

Mampukah aku????



Jumaat 16 Sept.2011

Salam Jumaat untuk semua....sekejap je masa berlalu...hari ni udah 16 syawal..kata bebudak ni...kita kena raya selama sebulan sebab kita puasa sebulan....aku cakap rayalah kamu tiada siapa yang menghalangnya selagi syawal tidak habis...maka berderet-deret diadakan rumah terbuka...harmoninya rakyat malaysia...dalam kegawatan ekonomi sekarang...pasal berbelanja kita memang hebat....banyak pahalanya mengajak orang makan di rumah kita..tapi awas jangan nak menunjuk-nunjuk...tiada keberkatannya....apa2 pun tepuk dada tanya iman...kita dalam golongan mane sebenarnya...

Opppps lupa...hari ni hari Malaysia untuk semua rakyat Malaysia. Hari Malaysia disambut pada 16 September untuk memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963 dengan penyertaan Sabah, Sarawak dan Singapura....dirayakan bersama-sama....persoalannya ada juga bijak pandai Malaysia yang digelar Prof...menyatakan Malaysia tidak dijajah...kalau begitu yang dari dulu kita diajar dan disuruh ingat tarikh2 penaklukan Malaysia oleh British dan kuasa2 asing tidak betullah...hissss....jangan kerana hendak menjaga periuk nasi kita sanggup menggadai prinsip dan maruah...menindakkan fakta...mencelarukan penaklukan kuasa asing ke atas tanah Melayu......pening-pening bila orang-orang politik cuba memutar belitkan sejarah negara....

Ok kita tinggalkan pasal sejarah sebab sejarah itu sudah teermaktub dan tersurat...so jangan pandai2 mereka sejarah baru.....sebenarnya posting kali ni....mampukah aku????? ...susah nak jawap persoalan itu dalam usia senja ni...ya lah bila ditawarkan menyambung pelajaran di UPSI terkedu kita dibuatnya....mengisi borang sekadar online....cuma klik je pada borang tanda setuju udah submit ke kementeriaan bahawa permohonan kita udah diproses...senang dan jimat masa...dalam masa 3 minggu je kita dah tahu permohonan kita sudah berjaya dan diminta mendaftar pada 24 sept ni di Kampus UPSI....rasa bangga, terkejut,berbagai2 soalan bermain di kepala...semuanya menjurus kearah mampukan aku menghabiskan 4 tahun menjadi student kembali....hadir kelas.toturial dgn pensyarah....buat assigment balik...berdebat....brain stoming lagi....sesuatu yang baru nampaknya....

Mungkin rezeki kita dapat sambung belajar free...kerajaan tanggung sepenuhnya pembiayaan...kalau dulu tiap2 tahun minta tapi dok dpt2....ada hikmah di sebalik ini...kita tidak tahu perancangan Allah Taala pada kita....apa firasat di sebalik tu...redha saja...anggap memang sudah menjadi rezeki kita walaupun dalam kamus hidup ni...udah tertutup hasrat ingin sambung belajar.....frust pun ada....apa2 pun kita redah aje....buat yang terbaik...buktikan pada anak2 anda mampu mengubah masa depan dan kerjaya anda di masa depan....InsyaAllah...

5 comments:

khairul said...

selamat hari malaysia

fatmasha said...

time kasih en khairul...sejarah mmg tidak boleh dipinda2...

skunksenn zone said...

m.cik congratz & gudluck...serentak nie yan ngan m.cik continue study..tunggu p.cik masuk kelas master sekali dengan yan plak hehe

skunksenn zone said...

m.cik congratz & gudluck...serentak nie yan ngan m.cik continue study..tunggu p.cik masuk kelas master sekali dengan yan plak hehe

fatmasha said...

time kasih hasnah...tu le senja br dpt...pak cik pah pada ni kene tolong buat assigmentlah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...