Renungan...

Followers

nuffnang

Monday, July 05, 2010

Khemah Oh Perkhemahan....

Isnin 5 Julai 2010

Salam......bersua kembali...tajuk posting kali ni..ememem...Khemah n Perkhemahan dua perkataan yang sama tapi berlainan bendanya...entri yang ramai nok marah bila disebut.....tapi kena sebut sebab proses tu kena laksanakan samada suka atau tidak....protes dalam diam aje....sbb sapelah kita yang berani bersuara...bila bersuara dikatakan cakap mengalahkan menteri tapi melihat kelemahan orang lain kelemahan diri sendiri tidak nampak......tu..cakap2 yang tidak mengakui bahawa kelemahan itu datang dari diri sendiri....mengapa mesti mengempel pada orang lain...bila orang melihat kelemahan kita...perbaikilah jangan nok menyalahkan orang lain pulok....

Dari mula letak kerja dah nampak kelemahannya.......selagi tiang seri tidak kukuh macam mana isi dalam nak menyerlah.....rasanya baru lepas sebulan udah buat program yang besar sukan tahunan....rasa penat baru aje hilang..tut...tut berkhemah pulak...nampak sangat perancangan yang lepas batuk ditangga...masing-masing nak tunjuk kehebatan dalam bidang masing2 tapi objektif yang hendak dicapai kabur.....semata-mata memenuhi agenda dan memenuhi takwim sendiri.....bila masing2 kurang menunjukkan respond mula melabel macam2 dan progam yg dirancang tidak kukuh sape yang berani tanggung risiko.....nampak sangat kerja yang membebankan lagi tugas cikgu......masa panjang lagi...lepas upsr boleh buat jadikan sebagai aktiviti tahunan bebudak tu......sbb tu prestasi murid2 tidak meningkat...perancangan tidak sistematik dan tidak mengambil faktor lain......

Ni susahnya.....jika satu kapal ada dua nahkoda....masing2 cuba menunjukkan siapa yang hebat...yang jadi mangsa keadaan bebudak dan cikgu2 lain......Sape yang akan ikut idea kita bila kita lontarkan dalam mesyuarat......penting pendapat ramai diambil kira bukan memenuhi agenda kita semata.....Semua budak2 tu kene masak sendiri.....biar dia orang tahu susah payahnya......ni cakap2 yang dok leh pakai....sape bebudak itu sebenarnya.....dok sampai lagi masa dia orang untuk merasai kepayahan dalam hidup sbb celik mata aje mereka sudah dihidangkan dengan segala kesenangan.....kalau dok percaya bagi sebatang mancis pada setiap guru...letakkan dia orang di tengah belantara seorang diri....okay cikgu pandai2lah cikgu cari jalan keluar untuk hidup.....tengok macam mana reaksi dia orang....baru kita boleh buat perbandingan dengan murid-murid kita.....

Rancanglah sesuatu program biar semua orang berpuas hati...yang nak buat kerja para cikgu bukannya pekerja sekolah....ni soal khemah kita tidak boleh selesaikan macam mana orang nok respect kerja kita.....ni bukan soal remeh temeh.....ni soal kesempurnaan.....ketrampilan dan kesungguhan kita untuk selesaikan masalah orang.....kalau masalah orang bawahan kita tidak dapat selesaikan hilang kepercayaan orang lain pada kita.....

mu memang gitu...semua yang orang lain buat salah....hok mu wat je yang betul....kata seseorang.....tu...no komen....sahabat-sahabat mampu menjawabnya tanpa ada sikap prajudis dan mengkritik biar bertempat....biar sesuatu tu boleh diperbaiki....dan kesalahan yang sama tidak diulang....tu cara memperbaiki kelemahan yang ada pada diri sendiri.....Sesiapa saje boleh mengkritik...kritiklah apa2 aje yang dirasakan perlu tapi kritikan itu haruslah membina jangan mengutuk...yang baik kata positif yang tidak sedap di mata nasihatlah cara berhemah bukan bercakap di belakang.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...