Renungan...

Followers

nuffnang

Sunday, December 06, 2015

Donut Gebu...!

Ahad 6 Dis.2015

Salam Maghrib untuk semua...tetiba je rasa nok cite pasal donut ni...petang2 gini bila hujan turun mencurah-curah mula lah duk reka resepi ...maka teringat resepi dari seorang kawan yang donutnya memang best gebu gitu...yalah jenis tidak kedekut ilmu ...bila kita mintak resepi donut ni ..dok fikir panjang terus beri je katanya sharing is caring..suka2 sgt sebabnya ramai lagi dikalangan kita ni memang suka bertukar2 resepi...so duk simpan lama2 dalam buku resepi buatnya tidak....

kalau nok resepinya buleh ambil lah ...memang menjadi..kita ni jenis main campak2 je bukan suka sangat sukat2 jangan bimbang kalau kita ikhlas dan buat dengan kasih sayang insyaallah menjadi..

500 gm tepung gandum
2 sb marjerin yang dicairkan
3 sb gula
1 st mauripan(larut dlm secawan air suam)
2 biji ubi kentang(rebus n lecek)
2 biji telur
1 cawan susu cair
gula untuk mengaul donut yang sudah siap.

caranya.
1. masukkan marjerin, campuran mauripan,telur,susu cair kacau biar sebati.
2. kemudian masukkan kentang yang dilecek tadi.
3. kacau hingga sebati.Masukan tepung gandum sedikit demi sedikit.
4. kalu guna mixer adun biar sebati n naik sedikit. kalau guna tangan pastikan tangan kita tidak melekat dengan tepung tadi. uli biar nampak sekata.
5. Biarkan hingga naik sekali ganda.Kemudian tumbuk adunan tersebut.
6. Bulat2 kan macam buat roti. biarkan hingga naik.
7. Bila adunan tu naik,lubangkan ditengahnya. Gunalah apa2 sekali pun.contoh straw pun ok.
8. Goreng dalam minyak pastikan api tu slow je. gaul dengan gula halus.
SELAMAT MENCUBA...
Bila dah jadi gini...guna straw untuk buat lubang ditengahnya..

Taraa....Hasilnya



2 comments:

Yana Libra said...

wahhh, rajinnye :)

fatmasha said...

haha..cuti2 pjg ni bolehlah reka2 resepi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...