Renungan...

Followers

nuffnang

Tuesday, March 29, 2011

Kursus i-Nilam

29 Mac 2011

Salam untuk semua pada pembaca entriku....salam jua pada yg baru berkunjung ke sini...intai2 lah apa yang patut....semua coretan ni ala santai...dan tidak mengata pada sesiapa pun..just berkatalah benar walaupun pahit....kalu terasa tu...pada entri lepas.... byk2 maaflah ya....

Posting kali ni..emem..kursus i-nilam...anjuran PKG Paka...bertempat di sanalah jua selama 2 hari...kursus ni saje...nok bagi cikgu2 semua buat kerja n mencipta kerja yang berlebih2...kerja yg ada pun tidak terbuat....semua guru media pustaka kena hadir....bila bercakap pasal i-nilam ni...sebenarnya ianya bagus untuk dilaksanakan....selebihnya..bila sampai di sekolah banyak kekangannya untuk dipraktik sepenuhnya....bukannya apa...ambik data semua murid banyak membaca tiap bulan kemudian rekodkan secara online...kementerian akan pantau pelaksanaannya....

Pah tu....dalam masa setahun bagi anugerah paling tinggi buat semua murid....bukan perkara yang senang untuk memujuk bebudak ni gemar membaca...selebihnya lebih suka main game dalam e-book yang kerajaan Terengganu bagi tu...berlawanan dgn matlamat di sekolah untuk mewujudkan budaya membaca dalam keadaan apa sekali pun..... data nilam wajib diambil setiap bulan...yg lembapnya... kerana bebudak zaman leni kurang suka membaca.....

Pendek kata macam2 promosi sudah dibuat untuk menghidupkan budaya begini...salah siapa sebenarnya dalam hal ni?tunding menunding ni ke cikgu juga akhirnya...sebab kurang memberi peransang dan galakan pada dia org lebih2 guru perpustakaan....

Apa2 pun untuk menyelamatkan diri sendiri....arahan mesti diikut...buat sekadar yang termampu...sistem begini byk kelemahannya...bila diupload nama murid mengikut kelas terkini...rekod nilam tahun 2010 hilang begitu saje...bila ditanya pada fassi...dia org pun dok tahu pasal apa boleh jadi begini...nak marahkan pada sistem tiada gunanya sebab kita yang "MENJALANKAN PERINTAH" jangan byk soal...pandai2 kau org lah nak hidup....

Sunday, March 20, 2011

Pandan Layer Cake...


20 Mac 2011

salam Ahad untuk semua....baru dapat idea untuk melakar sesuatu....tapi berkaitan dengan kek lagi...heheh...kata seorang kwn sbb apa blog ni udah jadi blog masak memasak pulak dah...ya ke...sampai begitu sekali kecaknaan dia org pasal kita...

Terkadang idea menulis ni spontan aje...bila ada bahan...macam2 boleh karang...bab masak memasak ni dari dulu lagi berkecimpungnya...cuma sekarang kecanggihan teknologi semua boleh dipamerkan pada sesiapa...kalu nok tahu ibu kita lebih arif lagi bab ni...tapi kesempatan tu hanya mainan dr bibir ke bibir je...(betul ke ayat ni) macam janggal...jangan double meaning ya...

Pandan Layer kek ni lama dah berhajat untuk buatnya....tengok dalam stok semua bahan ada...jadilah prosesnya...yg kurang menyengatnya...pasal santan tu guna santan kotak....ya lah benda2 yang tidak fresh ni...kurang umppp skit....kalau guna santan asli tentu lebih mengancam lagi....apa-apa pun makan je lah....

Resepi ni saje dikutip dalam intenet ni....pandailah kau org buat....janji jadi....dok payah belajar pun ambik je resepi terus buat...tawakal je...tapi bila menjadi....mmg saat yang paling suka...apa pun tengoklah foto yang sempat dirakamkan....nak resepi? log aje kat dalam ni byk resepi...tinggallah...malas vs rajin aje....ok..hingga jumpa lagi...wassalam...



Tuesday, March 15, 2011

Practise make prefect...

Selasa 15 Mei 2011


Salam Selasa untuk semua....hari ni udah hari selasa...bermakna semakin hampir nak buka sekolah...rasanya tidak puas lagi menikmati cuti...byak perkara yang dapat dilakukan...lebih2 lagi yang berkaitan dengan kuih-muih ni...macam2 resepi dapat dipraktik sbb tidak ada sesiapa pun yang mengganggu kerja buat kita...

Posting kali ini...Practice make prefect...ambil kata kut omputih skit...mmg tetaplah ungkapan ini...sebabnya tanpa cuba buat berulangkali mungkin kita tiada kemahiran itu...lagi pun cuba jaya ni lama-lama bertambah mahir....tu lah nok boleh buat ni macam2 alasan....byk kekangan...last sekali bulatkan hati... try n error......

Sekarang rasa gembira tidak terkata...sukanya...apa tidaknya...nok pergi berguru harganya mahal sangat mencecah ratusan ringgit.....bila buka aje youtube macam2 ada....diajar lagi kita macam untuk buat dari A hingga Z...kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya....org dulu2 lagi bijak dari kita dalam hal ni....lecehnya icing ni mmg lembut sgt..kalau nok membuat bunga kene tambah gula icing pada bahagian bunga baru bunga tu tegang dan dapat dibentuk....

Sepetang ambik masa untuk menyiapkan koleksi bunga rose ni....sudahnya bila hubby kata...ini dikira sudah menjadi....baru kepuasan tu menerjah dalam diri....rupa-rupanya semangat dan rasa ingin mencuba kuat juga dalam diri ini(angkat bakul skit)

Pada kekawan yang ingin belajar tu...cuba2 lah survey kat youtube...semua perkara yang terlintas di fikiran kita disiarkan....malas vs rajin aje...tengok yang halal aje...yang haram tu jauhkan....apa2 pun lihatlah foto yang sempat disnap di bawah...komen dialu-alukan...ok hingga jumpa lagi...wassalam....

Monday, March 14, 2011

Cuti Sekolah bermula.....

Isnin 14 Mac 2011

Salam penuh kesyahduan pada semua pembaca entriku....salam cuti sekolah pada warga pendidik semua...moga cuti kali ini dimanfaat sepenuhnya dengan pelbagai aktiviti yang dirancang...terancang..merancang so on....

Posting kali ini cuti sekolah udah bermula....bila sebut bab cuti sukanya kita sampai ke telinga bukannya apa...masa untuk tenangkan jiwa...rilex minda...apa2 yang kita rasa seronok dan menyeronokkan semuanya bermula dengan cuti panjang.....pun begitu pada cikgu2 semua selamat menanda kertas oti....markahnya pada 19 mac ni paling akhir...alahai...gitu lah cikgu nama je cuti tapi dalam masa yg sama bekerja...ditambah lagi yang terlibat dengan kelas tambahan...lagilah bengang...seminggu sapu bersih...

Apapun buatlah yang terbaik dalam masa seminggu ni....kalau mula libatkan diri dalam bisnes time ni le nak lebarkan bisnes kita....masa panjang dan tiada orang mengganggu pun.....cari pelanggan seramai mungkin...side income...sambil menyelam minum air....ok akhir jumpa lagi di lain entri...wassalam.

Wednesday, March 09, 2011

Tempahan Kek..

Rabu 9 Mac 2011



Salam Rabu untuk semua....kejap aje masa berlalu...rasa baru bertemu hari Khamis...ni muncul lagi Khamis....minggu akhir persekolahan selepas habis OTI 1 semua murid...proses menanda kertas pula bermula....rasanya cuti seminggu ni khusus untuk menanda kertas aje....

Ok...kita tinggal dulu alam persekolahan...tajuk entry kali ni....alahai...tempahan kek n tart buah bermula....dulu masa bebudak ni kecik2 memanglah menerima banyak tempahan kek,biskut raya,puding....berhenti kejap....jemu menguasai diri...bila ramai yang bertanya... rasanya nak mula semula hobi yang memang disukai sejak dulu.....

Kalau benda yang kita suka buat....tiada sebab nok biarkan malas menguasai diri....masa sentiasa ada...dan sentiasa menanti masa untuk menyiapkan tempahan....bila ada orang bertanya"kuat niaga leni"....sebenarnya mereka tu tidak tahu bahawa proses tu udah lama bermula...tinggal tidak diwar2 di alam siber....sekadar dr mulut ke mulut aje.....bila kecanggihan teknologi melanda seantero dunia dapat melihat dan menatapnya....

So...pada yang ingin merasa tu...bolehlah tempah apa jenis kek pun..log dalam facebook ...di situ byk kek yang dipostkan...pada yang sudi menempah tu...terima kasih byk2...pada yg kurang percaya tu...percayalah..semua foto ni yg asli tidak diciplak dr mane2 terbitan...hasil tangan dan buah tangan sendiri...ok hinggga jumpa lagi...

Saturday, March 05, 2011

Pendapat vs Pertentangan...

Sabtu 5 Mac 2011

Salam Sabtu untuk semua....moga dilimpahi kesejahteraan yang melimpah ruah dengan nur dan rasa tenang yang berpanjangan....

Posting kali ini .....pendapat vs kontradik...pelik tapi benar...tajuk yang susah untuk dikupas dan dititipkan di sini semata-mata untuk menjaga hati n perasaan pada boss...sudahnya kita yang memberi pendapat resah dan menyalahkan diri sendiri....apa tidaknya bila beri pendapat...tidak diterima...kalau gitu lain kali jangan tanya pendapat dia org terus je....arah buat tu buat ni....baru kita autokratik....

Pendapat guru-guru amat penting untuk melihat keberkesanan sesuatu program yang kita rancangkan...sebab pelaksananya adalah guru-guru...sebagai pengurus sekolah mesti ada tindak susul dan tindakan semerta jika berlaku kekurangan....perbetulkan jika kaedah itu kita rasakan tidak menepati sasaran dan target kita.....

Ibarat bermain layang-layang...ada masa kita lepaskan lelayang itu menerokai awangan....jika melebihi kawalan kita .....betulkan kedudukannya seperti sedia asal....jadi di sini give n take amat diperlukan....sikap boleh menerima teguran dan cadangan penting dalam menentukan organisasi kita berupaya melonjak kecemerlangan...

Justeru.....sikap memendam rasa, prajudis, rasa tidak puas hati diketepikan....perbincangan penting...catat hasil mesyuarat...mana yang tidak dapat dilaksanakan....teliti balik di mana silapnya....wujud AJK kecil yang berpotensi untuk menjayakan setiap program yang dirancangkan.....buat post morten... di situ kita dapat lihat kelemahan dan kekurangan kita...Apa yang penting kerjasama serta menganggap semua org di dalam organisasi kita ada keistemewaan tersendiri....pupuk bakat yang ada...tonjolkan kelebihan dia org secara tidak langsung...

Akhir kalam bukan perkara yang senang untuk mentadbir sesebuah organisasi jika kita tidak tegas dalam masa yang sama jalinan kemesraan itu sentiasa ada sesama staf...tidak jatuh status kita jika mengiakan pendapat yang bernas untuk dijadikan amalan dan ikutan.....wassalam...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...