Followers

Assalamualaikum photo Resizeofassalamualaikum2.gif

Saturday, April 25, 2020

Orkid oh orkid..berbunga juga akhirnya..

Assalamulaikum dan Salam Sehati Sejiwa..

Alhamdulliah bertemua kembali dalam bulan puasa ni..ari ni terlebih rajin pasal nak post dua entry yang rasanya berlainan skit tajuk hehehe...pasal orkid lah..disebabkan masih dalam aura PKP banyak masa kita abiskan membelek pokok orkid yang selama ini terbiar je..sekali sekala je jeling mata pasal orkid ni... salah satu  sebab kekangan kerja yang kedua naik feed up pasal orkid ni asyik mati n tumbang je..manalah silapnya..nak kata tak bubuh baja bubuh juga walaupun terkadang malas nk layan orkid ni..rasenya banyak sangat duit diabiskan semata2 nak hidupkan pokok hutan yang manja gitu..kurang penjagaan dan kurang perhatian skit memang matilah jawabnya..dah lah tangan kita bukan jenis yang suburkan pokok kalu suh masak dak apa hehehe..

Sehinggalah pada suatu hari hehehe terjumpa satu produk yang teriklan dalam FB..baja Vitamin siam..order diret dengan owner dia..6 botol dalam RM100..tegok mula2 macam air sirap je..tapi bila dah siram pada orkid tu..ia jadi segar...akar tumbuh dengan cepat dan nampaklah orkid itu bernyawa dan ada rupa...apa yang pasti kudup2 bunga tu cepat keluar hinggakan di batang orkid yang dah nak mati pun boleh kuar kudup bunga tu. hahaha..memang menjadi lah baja vitamin siam ni..pokok cukup subur dan segar gitulah...

So..rasenya pah ni boleh order lagi untuk menentukan kesedarannya berpanjangan...tolong promote bisnes orang Melayu kita..kalau tidak kita siapa lagi..yang hairannya sudah setahun beli tak pernah berbunga tetapi bila terkena baja ni merimbun bunga yang keluar...kepalangnya suka hati memang berbaloi beli..

Yang ni hidup segan mati tak mahu tapi kudup bunga tu keluar dua batang..nak suka pun ada gara2 vitamin siam ni..


Ni pun sama hampir2 nak buang dah nak ganti dengan yang baru bila dah terkena siraman vitamin siam ni tup2 kuar kudup bunga ni..suka sangat kita heheheh

Yang ini dah setahun beli masa beli memang tak ada bunga pun disebabkan nesery tu jual murah kita beli je..baru tahu rupa bunganya memang yang kita suka..puple gitu..


Nilah vitamin siam tu..rasenya kat shopee ada je kalu nk beli..lohni ramai dah penjualnya jadi senang nak dapatkan vitamin ni siapa daripada rakan2 pengemar bunga jugak yang suggest produk ni..

2 comments:

Amie said...

Bunga orkid memang catik.
Dulu, waktu saya gila-gila dengan orkid, berjaya kumpul 117 spesies. Cantik sangat bila berbunga. Rupanya orkid ni pandai merajuk. Setelah pembantu rumah kami balik ke Sulawesi, tidak ada yang jaga pondok orkid kami. Akhirnya layu dan mati, tak mahu berbunga lagi. Sekarang dah mula kumpul saki baki yang masih hidup, tanam semula.

fatmasha said...

yer amie kak pun gitu jugok asyik mati aje..tapi orkid ni memang cantik..suka tegok kalu berbunga..