Renungan...

Followers

nuffnang

Monday, December 07, 2015

Review Bintang kecil RTM 2015..



Assalamulaikum
 Topik pepagi ni....sepatutnya lama dah review tajuk ni sini..dah sibuk memanjang terbantut lagi...nekad kali ni mesti jadi punya...bebudak ni dah masuk final minggu depan 13 Disember 2015 dari episod 1 lagi nok reviewnya...apa2 pun tak apa janji final tu belum stat lagi..so bolehlah bercerita pasal ni..

Al maklumlah ada anak buah yang terlibat dalam pertandingan bintang kecil anjuran RTM baru umur 10 tahun sama  sekelas dengan si Azeem ni..budak ni memang jenis pendiam n pemalu..seingatnya memang payah nak dengar suaranya lebih-lebih lagi menyanyi...bila sekolah ada kan pertandingan karoke...terserlah bakat dan penampilannya memang awosme! rupanya di SK Bukit Besi ada sebutir bintang yang akan bergemerlapan di persada seni suara tanah air...Suara memang power seakan suara Ziana Zain..sbb memang dia peminat  lagu Ziana Zain serta lagu bernada tinggi...orangnya kecik comel kalu tengok pada susuk tubuh memang orang tak akan kata dia punya suara yang hebat dan matang....adussss..

So..pihak sekolah cuba ketengahkan bakat dan kebolehannya...memang menjadi... anak kerani sekolah Bukit Besi jadi tak ada masalah untuk kita tampilkan dia dalam semua acara sebab ibunya warga kita tak perlu banyak sogeh n masalah..senang berkira..apa yang sekolah buat itu yang terbaik untuk anaknya...sebenarnya pihak sekolah juga berbesar hati sebab menjulang nama sekolah di peringkat kebangsaan..naik rangking sekolah lah...hihi juga disebut2 di peringkat PPD...PKKO dia lah yang naik nama..tumpang glamer pada anak buah..boleh kan...janji kita buat yang terbaik...hihi

Go Lili go... anda mampu melakukan yang terbaik di antara mereka yang ada...eh nama tak perkenal lagi..nama pun sedap adik HAFI DANISHALILI BT MOHD HAFIZ...kalu tegok dalam iklan  TV1 tu ..memang dia lah..sabtu baru ni episod lagu 60 an ...lagu yang dibawa penawar rindu..nyanyian asal Rafeah Buang...lagu inilah yang menjadi hits hingga dia berjaya menjejakkan kaki ke final...tahniah n syabas diucapkan..kita warga SKBB memang bangga dengan Lili ni...

Hafi bersama riqki peserta Terengganu juga yang dapat masuk final..bermakna dua orang peserta Terengganu ke final harapan kami ada kejutan yang membanggakan dari peserta ini untuk negeri Terengganu ..InsyaAllah.

Try tonton video ini..nilai kehebatan suaranya...menjadi tontonan yang paling ramai dalam senarai video dalam youtube bintang kecil 2015...video ini peringkat semenanjung yang diadakan di RTM Kuantan baru-baru ini.Apa yang pasti..suara dan bakat dia memang anugerah semulajadi...

Sunday, December 06, 2015

Donut Gebu...!

Ahad 6 Dis.2015

Salam Maghrib untuk semua...tetiba je rasa nok cite pasal donut ni...petang2 gini bila hujan turun mencurah-curah mula lah duk reka resepi ...maka teringat resepi dari seorang kawan yang donutnya memang best gebu gitu...yalah jenis tidak kedekut ilmu ...bila kita mintak resepi donut ni ..dok fikir panjang terus beri je katanya sharing is caring..suka2 sgt sebabnya ramai lagi dikalangan kita ni memang suka bertukar2 resepi...so duk simpan lama2 dalam buku resepi buatnya tidak....

kalau nok resepinya buleh ambil lah ...memang menjadi..kita ni jenis main campak2 je bukan suka sangat sukat2 jangan bimbang kalau kita ikhlas dan buat dengan kasih sayang insyaallah menjadi..

500 gm tepung gandum
2 sb marjerin yang dicairkan
3 sb gula
1 st mauripan(larut dlm secawan air suam)
2 biji ubi kentang(rebus n lecek)
2 biji telur
1 cawan susu cair
gula untuk mengaul donut yang sudah siap.

caranya.
1. masukkan marjerin, campuran mauripan,telur,susu cair kacau biar sebati.
2. kemudian masukkan kentang yang dilecek tadi.
3. kacau hingga sebati.Masukan tepung gandum sedikit demi sedikit.
4. kalu guna mixer adun biar sebati n naik sedikit. kalau guna tangan pastikan tangan kita tidak melekat dengan tepung tadi. uli biar nampak sekata.
5. Biarkan hingga naik sekali ganda.Kemudian tumbuk adunan tersebut.
6. Bulat2 kan macam buat roti. biarkan hingga naik.
7. Bila adunan tu naik,lubangkan ditengahnya. Gunalah apa2 sekali pun.contoh straw pun ok.
8. Goreng dalam minyak pastikan api tu slow je. gaul dengan gula halus.
SELAMAT MENCUBA...
Bila dah jadi gini...guna straw untuk buat lubang ditengahnya..

Taraa....Hasilnya



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...