Renungan...

Followers

nuffnang

Thursday, August 30, 2012

Koleksi buku masakan...udah sampai!


khamis 30 Ogos 2012

Salam Khamis dan Salam kemerdekaan untuk semua...moga kerja buat kita selama ini dirahmati...Bila sebut pasal merdeka ni....setiap sekolah diwajibkan diadakan sambutan dan laporan tentang sambutan serta gambar sebagai bukti amat diperlukan....sampai ke tahap itu mencaranya diaorg pasal bulan kemerdekaan ini....tadi pun di sekolah disambut dua perayaan sekaligus...merdekaraya dicantumkan nama....nanti diceritakan di lain entry...

Berbalik pada tajuk di atas....sebenarnya buku2 tersebut sudah dilanggan seminggu puasa....konon2 akan sampai sebelum raya....setidak2nya dapatlah ditry resepi yang ada di dalamnya...tup-...tup semalam baru menjengah di kotak pos...maka melepaslah...bila udah habis raya memang malas nak mencuba...sekadar baca n tengok gambar aje yang menarik...

Bercerita pasal buku masakan ni....memang koleksi ini amat menarik dengan 4 orang pengarang yang tersohor dalam bidang memasak menunjuk ajar cara memasak dan dengan gambar yang dipaparkan cukup menarik....harga menarik membeli secara bundle begini...harga dikurangkan sehingga 30% dari harga asal....so apa lagi bagai orang mengantuk disorongkan bantal....keempat buah buku ini menjadi koleksi yang peribadi n abadi lagi....promosinya dalam majalah SAJI keluaran ogos ada borang langganan di situ...sementara stok masih ada dan harga promosi masih releven...Rasanya berbaloi kalau kita dapatkan naskhah ini...sebab ilmu yang kita dapat boleh digunakan sampai bila2...dan boleh dikongsi dengan orang lain...nak pinjam? rasanya berat skit nak lepaskan...sebab pengalaman yang lalu kita kurang bertanggungjawab bila hak orang lain berada di tangan kita...so belilah sendiri untuk diri sendiri...



Tuesday, August 28, 2012

kek dan kek lagi..



Selasa 28 Ogos 2012

Selamat pagi untuk semua dan salam syawal kepada mereka yang telah sempurna menunaikan puasa 6...moga ibadat sunat puasa kita diterima oleh Allah...InsyaAllah...tetiba je pepagi rasa nak mencoretkan sesuatu di sini....setelah duk kemas pustaka...bila dilihat buku-buku di dalam bakul tu semakin kurang macam ada yang tak pulangkan buku yang dipinjam ni.....harap2 pulanglah ya...mane yang terhilangkan buku tu....harap ganti dengan kadar segera....

Entri pagi ni....kek n kek lagi....entry tertunda tetapi bila sebut pasal kek ia dah jadi satu kemestian untuk dipostkan di sini.....kek ni tempahan dari kawan si Azyan...kek pelangi lagi...katanya repeat order pada order yang lepas....yang tidak sedapnya bila ada orang nak resepi ni.....katanya nak cuba buat sendiri....rasanya kalau goggle dalam tenet pasal resepi ni banyak yang mereka postkan dalam blog masakan masing2...cuba ikut arahan dan sukatan yang diberi nescaya menjadi punya......

Walau sesibuk mana pun kalau ada yang mengorder kek pasti permintaan mereka tidak dihampakan....pasal kita bila menghias kek ini ia seolah2 terapi yang paling munjarab...kalau masa tu tengah marah pun boleh cool semerta....terkadang mati idea juga bile diaorg tak beritahu konsep yang dikehendaki....mulalah main bantai aje....yang pasti sipenempahnya puas hati...dan rasa kek yang sedap tu diingati selamanya.....



Monday, August 27, 2012

Rumah terbuka...

Isnin 27 ogos 2012

Salam Isnin n Salam Syawal untuk semua....moga dirahmati....berblog kembali setelah sekian lama senyap sunyi....beraya sakan nampaknya tahun ni...sampaikan blog pun berhabuk tanpa diusik sejak dua menjak ni....

Entry tengah hari ni....rumah terbuka...istilah baru dan menjadi budaya baru dalam masyarakat kita sekian kalinya...apa tidaknya jika tiada jamuan di rumah maka kita memang tidak berkunjung n bertandang ke rumah seseorang....sedangkan ziarah-menziarahi menjadi budaya spontan yang tidak perlu dijemput....kita jadi terasing di kawasan jiran kita sendiri...hinggakan duduk sebelah menyebelah pun mahu dijemputnya......

Berkunjung ke rumah Kak Nor sempena majlis rumah terbukanya...setelah tuan rumah seminggu berhari raya di kampung....maka dibukanya rumah seluas2nya untuk dikunjungi...atas alasan..panggil sekaligus begini jimat masa,tenaga n belanja sekali...apa yang penting masa melayan tu dapat dijimatkan....sekali harung selesai....yang ingin ditonjolkan di sini suasana warna,susunatur perabot serta kekemasan rumahnya menjadi tarikan....terasa damai n nyaman bila berada di laman serta ruang tamu rumahnya....apa tidaknya suami isteri ini memang kaki menghias dan mendeko rumah.....pendek kata setiap ruang dihias secantik mungkin ala2 inggeris gitu......

Mana yang serabut n tension datanglah ke rumahnya nescaya tenang jiwa....betullah anggapan "rumahku syurgaku"....bila kedua2nya berjiwa seni semua perkara yang dibuat nampak kena n cantik dipandang....yang penting lagi ongkosnya mesti tebal.....

Monday, August 20, 2012

Selamat hari Raya....


Isnin 20 Ogos 2012

Salam Aidilfitri kepada semua kekawan...rakan-rakan FB...blogwalking....rakan-rakan blogger...walaupun lewat sehari tetapi masih suasana hari raya....seminggu blog tidak jenguk2..sibuk tahap gaban...dengan persiapan hari raya dalam suasana cuti selama 2 hari sebelum berhari raya...

Mana tidaknya...masa tu lah salesman keta beritahu keta udah boleh diambil...masa tulah nak buat kuih...masa tulah nak buat kek tempahan...time tu juga nak buat sate...semuanya dalam masa 2 hari berkejar2...kalau penat tu boleh bergantung di tubuh kita tentu macam buah rambutan gitu gamaknya...dalam masa yang sama tidak sempat postkan biskut raya yang sempat dibuat..nantilah di lain siaran akan tunjukkan....walau sesibuk mana pun kita... raya tu tetap disambut dalam suasana yang meriah....Selamat Hari Raya dan maaf zahir dan batin moga kita akan bertemu lagi Ramadhan pada tahun hadapan..Insyaallah....



Tuesday, August 14, 2012

Roti Gulung Sardin...


Selasa 14 Ogos 2012

Salam Selasa dan Salam Ramadhan untuk semua....lama tidak update blog dan walkblogging ke blog kekawan...agaknya bila bulan pose ni...aktiviti berblog kita pun slow...dan masa yang kita ada pun terhad...ditambah lagi agaknya lah malas nak menulis atau kering idea....apa2 pun jangan dijadikan ianya satu alasan...tepuk dada tanya iman kita....

Posting kali ni...biar pun siaran tertunda tapi demi untuk berkongsi kepada pengunjung...tidak salah kan...Roti gulung sardin ini memang sedap dan kenyang bila kita makan...lebih2 lagi ketika bersahur sebab roti membekalkan kabohidrat kepada keperluan tubuh kita untuk berpuasa ditambah dengan sardin yang kaya dengan protien....cukup senang sebenarnya untuk membuatnya.....sebab roti tu sudah sedia ada cuma kita tumis ikan sardin aje....intinya boleh dipelbagai mengikut selera kita....kita tumis bawang besar n bawang putih bair naik baunya...kemudian masukkan carrot yang diracik,timun batang yang dimayang serta tomato dipotong kecil2 sekali....gaul rata masukkan juga gula n garam...untuk menghilangkan hanyir ikan sardin tu bolehlah perahkan limau nipis dan gaul sekata...bila dah sebati boleh diangkat...

Roti tadi...kita lenyek dengan penggelak kuih tu....supaya roti menjadi nipis skit...supaya senang bila kita nak gulung...pah tu masukkan inti...gulung biar tidak terkeluar inti...jangan lupa gamkan dengan telur....setelah siap tiba proses menggoreng.....roti tadi dilumur telur...kemudian digelek dalam serbuk roti.....goreng dalam minyak hingga garing...sedia untuk dimakan....

Friday, August 10, 2012

Ayam Panggang Madu....

Jumaat 10 Ogos 2012

salam Jumaat dan Salam Ramadhan Al-mubarak kepada semua muslim dan muslimat...moga ibadah puasa kita diberkati dan dipanjangkan usia kita untuk merebut 10 malam terakhir dengan mendapat fadilat malam lailatul Qadar...Insyaallah...

Posting semalam tetapi still menarik untuk dipaparkan di sini...just sharing kepada semua pengunjung di sini....menu ayam Panggang Madu homemade setelah tertunda berkali-kali...maka semalam dapat membuatnya dengan rasa gembira...sebab mood memanggang tu tetiba aje ada mari....ayam panggang ni sedap dengan citarasa kita orang Melayu berbanding dengan ayam panggang yang omputih buat tu dalam AFC....ari tu cubalah sekali ikut ramuan dia...memang tekak kita orang melayu tak boleh terima dengan herbanya "Mixed Herbs" keluaran McCormick macam2 campuran yang ada di dalamnya.....

So...untuk berlaku adil maka terciptalah resepi ayam panggang dengan ramuan sendiri....rasa sedap hingga menjilat jari sebab herba tradisional yg kita guna memadai dengan selera kita....so check resepi di bawah ini....kalau nak cuba...cubalah.. kalau tak nak cuba... abaikan....

Ayam Panggang Madu

1/2 ekor ayam yang siap dibersihkan
1sb serbuk ketumbar
1sb serbuk jintan putih
1sb madu
1sb sos tiram
3sb gula
1sk serbuk kunyit
4 batang serai-dilumatkankan
1 inci halia-dilumatkan
1sk garam halus
2 biji ubi kentang-dibelah 4


Caranya cukup senang...campur semua bahan di atas..dan dilumur bersama ayam...perap selama 1 jam(lagi lama lagi baik) jangan lupa campur sekali ubi kentang. panggang di dalam oven lebih kurang 45 minit(hingga masak) bergantung pada oven masing2...kalau terlebih rajin bakar cara tradisional lagi mengancam....siap dihidangkan bersama nasi panas..rasanya kalau kita makan tanpa lauk lain pun sedap....cubalah tentu menjadi punya...
Terlupa nak snap bila masak...ni yg belum dipanggang..excited punya pasal hehehe...Nilah herbanya....terlebih bau n rasa omputih sangat...tak cuba kita tak tahu rasanya...

Wednesday, August 08, 2012

Puding Karemal Instant....

Rabu 8 ogos 2012

Salam untuk semua...moga dirahmati....kejap aje masa berlalu hari ni kita udah 19 hari kita berpuasa...lagu2 raya berkumandang tanpa henti2 di radio....memang budaya kita..bila masuk je puasa ke 15 maka mendayu2lah lagu raya diputarkan...aura puasa hilang kejap...timbul aura raya yang lebih...sedangkan 10 terakhir Ramadhan dikurniakan satu malam ....Itulah malam Lailatul Qadar. Pada 10 malam tersebut, orang yang berebut- berebut untuk mendapatkannya, Rasulullah S.A.W mengasingkan dirinya dari isteri-isterinya, beriktikaf di dalam Masjid Nabawi, beribadah dan bermunajat kepada Allah S.W.T sambil diikuti oleh para Sahabat R.A.

Diantara ibadah-ibadah yang boleh dilakukan ialah qiamulail, puasa fardhu, berbuka, solat Tarawih, tilawah al-Quran, berdoa, zikir, istighfar, memuhasabah diri, merancang untuk amalan diri dan sebagainya.yakinkan lah bahawa pahala di salah satu dari malam-malam tersebut digandakan pahalanya sebanyak ibadah yang sama dikerjakan selama 1000 bulan!

Berentry lagi....ni entry semalam yang tertunda...tidak berkesempatan mencoretkan di sini...apa-apa pun ianya masih releven untuk dipertontonkan....puding karemal instant vs puding karemal tradisional.....yang sekarang ini semua instant2 je sebab kita pun suka yg cepat2 siap dalam masa yang sama masih sedap rasanya.....puding yang cukup senang dibuat...just didihkan susu segar 1 liter hingga mendidih....kemudian masukkan vanila flan ke dalamnya sambil dikacau...siap....sebelum tu jangan lupa buat dulu karemal dengan separuh cawan gula masak di atas api sederhana...hingga gula tadi bertukar perang....gula ni akan keras dalam acuan tu...biarkan....kemudian masukkan puding tadi ke dalam karemal tersebut...tunggu sehingg 2 jam...pah tu boleh di makan....senang kan...org yang malas juga boleh buat.....

Anyway..hubby mmg kurang menggemarinya....katanya tidak sama dengan puding karemal tradisional sebab rasanya yang lebih lemak kerana kita akan masukkan telur di dalamnya...kemudian dikukus hingga masak.....defend pada anda semua mana yang berkenan.....kalau tidak dicuba kita tidak tahu hasilnya....cuma puding instant ni...tektur dia lembut skit serta permukaannya cantik dan licin...

Monday, August 06, 2012

Jagalah Hati kita!

Isnin 6 Ogos 2012

Assalamulaikum dan Salam Ramadhan untuk semua....Nabi saw bersabda, "Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir". (HR Bukhari)Maka ibadah puasa merupakan madrasah kepada kita...di mana di dalamnya banyak ganjaran dan pahala yang Allah berikan kepada hambanya yang merebut peluang membuat kebajikan.....

Entry di pagi yang berbahagia ini...jagalah hati kita sebaik mungkin agar terhindar dari segala unsur2 yang melemahkannya dan pastikan hanya sifat yang baik2 sahaja yang terpahat di situ. Terapkan sifat-sifat baik dalam diri secara beransur2 untuk memastikan diri sendiri boleh menerima perubahan.Jangan kita mengubah diri sendiri secara drastik kerana akan menyebabkan diri tidak istiqamah untuk berhijrah ke arah kebaikan secara berterusan.

Bagaimana pula untuk mendapat hati yang tenang?
  • Memaafkan seseorang setiap kali sebelum tidur.Tidak kira sebesar mana pun kesalahan atau dosa yang telah mereka lakukan kepada kita.
  • sentiasa berdoa kepada Allah swt dengan tujuan orang lain juga memaafkan segala kesalahan yang dilakukan kepada kita.
  • Amalkan membaca surah al-Insyirah. Dengan bacaan tersebut mampu memberi ketenangan hati apabila tidak berasa tenang.
  • Sentiasa mengawal lidah dari berkata perkara2 yang tidak berfaedah.
  • Mengawal mata dari melihat keaiban orang lain kerana kita juga mempunyai banyak kekurangan.
  • sesekali tidak salah jika kita mengenang dan mengingati kembali kebaikan yang pernah orang lakukan kepada kita.jangan hanya mengingati kesalahan orang lain.

Semoga tips2 di atas dapat dikongsi bersama sebagai wadah dalam kita mengharungi kehidupan di alam fana ini. Jika soal hati tidak dijaga dengan baik,bisikan syaitan sentiasa menjadi peneman dalam apa jua keadaan. Apa pun tidak terlambat untuk kita membersihkan hati dari segala sifat amarah kerana hati yang sempurna ialah hati yang cintakan kebaikan.

Friday, August 03, 2012

Jangan jadi semut kecil itu!

Jumaat 3 Ogos 2012

Salam Jumaat dan Salam Ramadhan untuk semua...semoga hari-hari yang kita lalui sepanjang bulan ramadhan ini mendapat kerahmatan yang tiada tolak bandingnya dan kita digolongkan dalam mereka yang mendapat redha Allah sentiasa....InsyaAllah...

Entry pada petang yang berbahagia ini....Dua penyakit yang boleh menyebabkan manusia binasa iaitu takkbur(sombong) dan ujud-merasa hebat dengan kelebihan yang ada pada diri sendiri.Dua perkara ini jelas dinyatakan oleh Allah dalam surah an-Nahl ayat 23 "sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang sombong"Bahkah Allah menegaskan,"sesungguhnya orang yang menyombongkan dirinya dari menyembah Aku,akan masuk neraka jahanam dengan hinanya."-surah al-Mukmin ayat 60.

Bukan itu sahaja,Rasullah s.a.w menyifatkan orang yang sombong ibarat semut kecil yang akan diinjak oleh manusia di akhirat kelak. Abu Hurairah menyatakan,nabi Muhammmad s.a.w bersabda."Orang yang sombong,keras kepala dan takabbur akan dikumpulkan pada hari kiamat,dalam bentuk semut kecil yang diinjak oleh manusia,kerana hinanya mereka kepada Allah."

Sabda Rasullah s.a.w lagi,"Barang siapa yang berpisah nyawanya dengan tubuhnya dan dia terlepas dari tiga perkara,nescaya akan masuk syurga iaitu,sombong,hutang dan iri hati."

Wednesday, August 01, 2012

Onde-onde...satu kemestian!

Rabu 1 Ogos 2012

Salam Ramadhan untuk semua...semoga dirahmati dan dikurniakan kesihatan yang baik hendaknya dan dapat menunaikan ibadah puasa kita penuh makna dan sempurna...Kejap aje masa berlalu kita dah melalui bulan Ogos...bulan mengingati hari kemerdekaan negara yang ke 55....walaupun logo tahun ni agak bercelaru dan ditambah lagi lagu tema lebih mirip lagu kepartiaan tidak menggambarkan suasana patrotik yang sebenarnya.....

Ok...Posting di petang berbahagia ini.....saat2 menunggu waktu berbuka sempat lagi berentry sesudah bertungkus lumus di dapur.....tugas kaum hawa yang paling penting dalam semua senarai tugas yang ada....Onde-onde sejenis kuih tradisional yang jarang2 berkesempatan membuatnya...tetapi bila tiba bulan puasa kita jadi bersemangat yang luar biasa sekali semua kuih kita ingin buat....pendek kata kalau tidak bulan puasa tidak merasalah jawabnya.....

Kaedah buatnya senang je...mak2 kita dulu semua kuih dia org buat sendiri...air tangan ibu tiada tolak bandingnya....mana2 anak yang sememangnya suka memasak....kuih tradisi ni diwarisi selagi dia masih bersama kita...kalau tidak semua ilmu dibawa bersama di alam abadi....mana2 yang masih mempunyai ibu tu...time nilah kita kongsi ilmu dengan mereka agar ada juga kenangan dia bersama kita.....

Berbalik pasal onde-onde ini...kuih ini biasa je....guna tepung pulut yang readymade tu dok payah sibu2 mengisar pulut pun...gaul dengan air daun pandan dan diletak pewarna hijau untuk tampak lebih menghijaunya....dan jangan lupa sedikit kapur sirih(kalau tidak letak ianya akan menjadi lembik) adun sekali...siap doh..gentel aje dan dibubuh manisan yang dipotong kecil sebagai inti...masukkan dalam air yang mendidih...bila ia terapung,,,,angkat dan gaul dengan kelapa yang telah diletak sedikit garam n gula......dah siap....pastikan makan semasa sejuk...kan dok pasal2 melecur mulut tu...sebab nisan tu masih panas lagi...lihatlah foto yg sempat dirakamkan untuk dikongsi bersama....

Pais...makanan orang Terengganu..

Rabu 1 Ogos 2012

Assalamulaikum untuk semua dan selamat berpuasa.....moga bulan mulia ini dimanfaat sepenuhnya dengan aktiviti yang berfaedah....buang jauh sikap bermalasan,umpat-mengumpat tu..terkadang bila kita nak sangat jaga pahala puasa tanpa disedari kita tergumpat juga...tulah namanya manusia tidak pernah sunyi dari melakukan kesalahan......

Berentry lagi....hari ini nak ajak pengunjung semua mengenali makanan tradisi masyarakat Terengganu yang terkadang pelik2 juga makanan yang dia org makan.....sebenarnya banyak sangat namanya....ada yang panggil otak-otak atau pun pais...rasa sama...tinggal lagi cara bungkusnya berlainan maka sebutan pun berlainan....kalau kita bungkus dalam daun kelapa dipanggil otak-otak...agak2nya lah bila dibungkus dalam daun pisang dipanggil pais....cara buat dan ramuannya sama aje....bila masuk era moden ni bungkusnya juga pakai aluminium foil senang didapati di kedai...berbanding daun pisang.....

Dalam ramuan tu dicampur kelapa parut yang ditumbuk halus bersama bawang,lada lumat,garam,gula serta gaul sekali ikan yang dipotong kecil-kecil...masuk juga rempah gulai,kerisik gaul rata tidak lupa juga daun kesum digaul bersama sebagai pembangkit bau....selepas proses mengadun tu siap bolehlah dibungkus dengan daun pisang ke daun kelapa atau aluminum foil...ikut selera kau org mana yang berkenan...kalau nak rasa yang asli baik bungkus dengan daun pisang.....selepas tu barulah dipanggang aromanya pasti mengancam selera.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...