Renungan...

Followers

nuffnang

Monday, July 30, 2012

Paprik campur...All in one..

Isnin 30 Julai 2012

Salam Isnin n salam ceria untuk semua...tak lupa juga Salam Ramadhan...moga diberkati kerja buat kita dalam bulan yang mulia ini.....mana yang terlebih kerja di sekolah tu n yang terpaksa menerima kerja orang lain tu...banyak2 bersabar...sebab dugaan tu sentiasa ada.....kata org nak cantikkan bahagian ni...bahagian lain terlondeh..nampak pincang segala2nya...sabar ya!!!!

Hari-hari duk mikir pasal nak masak apa ari ni?....patutnya menu untuk masak tu rancang awal2 lagi...ikut menu yg tercatat baru dok payah fikir kalut2...buat stail hotel....pasal bulan pose ni semangat memasak ni lebih2 skit..untuk memenuhi nafsu makan....sebab sehari tak makan...maka semua benda kita nak pulun.....ok menu hari ni...all in one..paprik campur n udang mentega serta telur dadar...cukup simple dan berkhasiat...pendek kata semua vitamin terkadung di dalamnya tanpa melibatkan santan...just sayur-sayuran aje....

Paprik campur ni cukup senang dibuat...apa tidaknya mayang bawang besar,bawang putih,halia skit, serai,daun limau purut...and then tumis je...masukkan sos tomato,sos tiram,kicap cair gaul rata...kemudian masukkan sotong n udang....bagi dia masak skit masuk sayuran lobak,bunga kubis,kacang panjang,tomato buah,hiris lada campur sekali....masuk gula n garam secukup rasa...dah siap...Pada kita beli di bazar Ramadhan yang harganya kurus semangat...belum lagi rasanya....tahap kebersihan lagi meragukan....baiklah kita masak aje apa yang patut gerenti selamat di makan dan berkhasiat untuk anak-anak n hubby sekali....

Sunday, July 29, 2012

Kuih Seri Muka...

Ahad 29 Julai 2012

Salam Ramadhan untuk semua...semoga ibadah puasa yang kita jalani mendapat keberkatan dari Allah dan diampunkan dosa kita...tak lupa juga sentiasalah bermunajat dan berdoalah siang dan malam agar segala kehendak kita dimakbulkan semperna berkat Ramadhan AMubarak ini...

Selamat berentry semula...seperti biasa dan seperti entry yang lepas2..tak lekang sekiranya tak promote menu berbuka di sini...bukan nak menunjuk2 jauh sekali ,membanggakan diri...kata orang sekadar perkongsian ilmu masakan yang tidak seberapa ni...setidak2nya ilmu yang dikongsi dapat dimanfaat bersama dengan pembaca budiman.....ok terus pada entry punyalah nak cari nama kuih ni ikut bahasa standard sampai kelupaan tahap gaban....google dlm tenet baru kuketemu bahawa Kuih Seri Muka nama diberi....kalau di Terengganu kitaorang panggil "Tok Aji Serban" kelakar je bunyinya sebab bawah dia memang pulut dan berwarna putih atas tu dilapis dengan karemal gitu...ada juga yang panggil pulut sekaya...tapi yang penting menu yang sama.....rasa juga sama....selebihnyanya ada yang hijau di atas sebab diletakkan pewarna hijau sama dengan daun pandan...versi kali ini diletak manisan di atasnya...

Seri Muka ni paling disukai...pendek kata sekali ngap je...habis sehingga menjilat jari..sebab rasanya yang manis dan lemak2 santan..mana yang tidak suka manis kurangkan nisan/gula...ikut kadar masing-masing....so kalau nak resepinya log aje dalam intenet ni byk dia org udah postnya...versi sendiri dan sudah dicuba berulangkali..hasilnya pasti cantik n sedap...rasanya ramai dah yang berpeluang mencubanya(geng2 di sekolah) dan mereka berpuas hati dengan hasilnya...tinggal lagi rajin dengan malas aje...
santan dicampur dengan beras biar sama rata aje jgn lebih2 kut lembik(bahagian bawah)

Pahtu masukkan bahagian atas..4 biji telur,santan lagi..manisan...serta sesudu besar gandum..blend je
Jeng2 dah siap....bahagian atas..pastikan air kukusan tidak masuk ke dalamnya(angkat cepat2 tudung kukusan tersebut)

Friday, July 27, 2012

Rojak Betik...

Jumaat 27 Julai 2012

Salam Jumaat dan Salam Ramaddhan untuk semua.....moga kita dilimpahi kesihatan yang baik dan berpanjangan di bulan yang mulia ini di mana hanya bulan Ramadhan Allah janjikan seribu kemaafan...peluang mengumpul sebanyak mungkin pahala kebaikan yang kita laksanakan...serta ganjaran pahala yang tidak terhitung banyaknya....

Posting kali ini...makan lagi...sebab bila bercakap pasal makan...nafsu di bulan puasalah bermaharajalela sekali......apa tidaknya semua makanan yang terlintas kita nak makan....dan kita sanggup buat walaupun di bulan lain kemampuan itu ada tetapi tuntutan ke arah itu tidak terlaksna...tapi time pose semua menjadi.....salah satunya...rojak betik..di Terengganu ni makanan ni cukup popular dan dijual ditepi pantai bersama2 dengan keropok lekor dan keping....sebab resepinya bertemakan ikan...pendek kata kalau tak ada ikan maka tak jadilah kuahnya dan rojak ini amat sedap di makan dengan kuahnya sekali....

So....yang jadi citenya...pokok betik di belakang rumah ni...bebuahnya lebat dan time bulan pose buahnya masak serentak.....kalau nak makan mentah gitu mmg tak habis....maka dijadikan rojak bolehlah jiran tetangga merasainya sedikit seorg....ikan selayang dipanggang, pahtu blend sekali dengan lada lumat....masukkan air..kalau nak pekat kurangkan air. Masak di atas dapur....masukkan sekali manisan,secubit garam.cuka,asam jawa....masak hingga mengeleggak...kalau tak manis mmg bukan selera orang Terengganu....manis2,masam n pedas baru menjadi kuahnya.....buah betik tu sagat panjang....potong timun batang,nanas sekali....gaul n curahkan kuah di atasnya.....dah boleh makan....kalau suka goreng keropok keping cicah bersama-samanya.....lagi menyelerakan..cubalah pasti tidak mengecewakan...

Wednesday, July 25, 2012

Menu hari ini...kerabu telur

Rabu 25 julai 2012

Salam Ramadhan untuk semua semoga dirahmati....hari ini dah masuk 5 hari kita berpuasa kejap aje masa berlalu...pejam celik...sibuk dengan urusan dunia....menjadikan kita terkadang alpa fadilat puasa itu sendiri....fadilat tarawih malam ke 6 dikurnia Allah seolah-olah dia tawaf di Baitul Makmur dan dipintakan ampun oleh segala batu dan pasir.

Seperti biasa dan selalunya .....menyediakan jaudah pada kita orang perempuan ni terkadang pening juga duk mikirnya...nak sesuaikan dengan selera masing-masing.....kalau yang cerewat bab makan satu hal....belum lagi yang main order2 nak makan....macam2 nak makan....semua benda yang terlintas itulah yang naknya.....so jalan selamat makan apa yang kita masak abaikan permintaan yang entah apa2 tu!!!!...kalau udah lapar tu semua makanan yang disajikan mestinya habis punya...bila melayan nafsu ni... tu kurang pahala puasanya....

Lauk yang sentiasa menghiasi meja makan....semestinya kerabu telur dengan ulam2 yang ada ditanam di sekitar rumah aje...pembuka selera ni senang aje nak disajikan.....ulam raja, bunga katan,kacang bot0l,serai,bawang,gula dan secubit garam.....mayang... gaul semua dan tidak lupa didadar telur dan dipotong memanjang telur tu...campur sekali...nak masam perah limau nipis gaul rata kalau jenis yang suka pedas jangan lupa mayang sekali lada jarum...pasti pedasnya mengancam selera...hehehehe...dah siap....pasal kerabu ni memang feberet seisi keluarga.....cubalah resepi turun temurun ni..tentu tidak mengecewakan...kalau nak lebih ummmppp..pandai2lah kauorang modify sendiri....apa2 ulam tidak menjadi masalah...cuba sekali pasti nak lagi....

Monday, July 23, 2012

Puding lapis karemal.....

Isnin 23 Julai

Salam Ramadhan untuk semua..moga puasa kita mendapat keberkatan yang berpanjangan...permulaan sekolah selepas cuti hujung minggu selama 3 hari....dalam suasana puasa Ramadhan Al Mubarak...nampak sangat bebudak tu letih semacam aje....suasana belajar juga agak malas....ramai pulak bebudak tu sambung cuti...kot2 dok terbangun selepas tidur semula selepas sahur...cikgu pun begitu juga...mood cuti masih terasa lagi.....

Posting hari ini....Puding Lapis Karemal dengan buah-buahan campuran untuk dessert...puding dibuat untuk diagihkan pada jiran tetangga....dapatlah serumah tu 4 bekas...mana yang terlebih ahli keluarga tu....pakat bagilah sikit seorang....puding ni sedap dan lemak2 masam buah-buahan yang dilapis.....senang cite tidak manis sangat just manis buah aje...bila makan rasa nyaman dan tidak sedar bila menyuap ke mulut!!!!

Bila time pose....mulalah duk mikir lauk apa yang akan dimasak....tu baru pasal lauk belum lagi pencuci mulutnya....hari biasa kita masak main campak2 je...dok ikut selera pun...terbalik kot pulak..bila bulan puasa sepatutnya masa nilah time berjimat...makan ikut sunnah tidak berlebih2an...nasib hubby n anak-anak memang tidak suka membeli di pasar Ramadhan...just apa yang tersedia di rumah tulah yang mereka makan.....makanan pun dimasak memang cukup2 tiada berlebihan....sahur lagilah mereka sekadar bangun dan minum air dengan sekeping roti sebagai alas perut....kita pun tak payahlah sibuk masak2 di pagi hari.....

Saturday, July 21, 2012

Salam Ramadhan....

Sabtu 21 Julai 2012

Salam Ramadhan untuk semua......semoga dirahmati....bersiaran semula setelah lama blog ditinggalkan.....sibuk n kering idea...permulaan puasa jatuh pada cuti mingguan dan ditambah sehari lagi cuti sempena kemenangan Terengganu mengekalkan juara bertahan selama 4 tahun SUKMA.....

Bercakap pasal bulan Ramadhan ni....bulan yang Allah Taala gandakan ganjaran pahala sebanyak2nya seluas lautan yang tiada bertepi untuk kita sama2 merebut peluang yang ada menambahkan koleksi amalan2 kita sebaik-baiknya agar Ramadhan kali ini penuh makna agar kita mampu menyempurnakan lebih dari Ramadhan yang telah ditinggalkan...ucap syukur yang tidak terhingga kerana Allah panjangkan usia kita untuk bertemu Ramadhan kali ini.....

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya.

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun.


Sunday, July 15, 2012

Terlebih rajin...

Ahad 15 Julai 2012


Salam Ahad untuk semua...moga dirahmati....semakin hampir kita di bulan Ramadhan...bulan yang di dalam banyak ganjaran pahala untuk dinikmati oleh mereka yang peka kepada keberkatannya....banyak sangat kerja sekolah dan program yang terpaksa dilalui menjadikan kita tension n stress seketika....terkejar-kejar..terkadang tidak tahu pun program yang berjalan di sekolah....

Posting kali ini...terlebih rajin...apa tidaknya bila mood mengekek ni datang.....tetiba aje bikin kek...mula2 asalnya nak mencuba resepi baru kek indulgence yang 4 lapis tu...lapis coklat hitam dan coklat putih diadun dengan whipping cream....bila dan menjadi proses kek tu...kenelah masuk coklat powder...hubby pulak tahan katanya dia memang kurang mengemari coklat..manis sangat...maka tak jadilah bancuh coklat..jadilah kek biasa-biasaan tetapi masih dilapis dengan cokalt putih dan coklat hitam tanpa disaluti coklat keseluruhan.....bila dah lapis semuanya..siap dipotongnya lagi untuk dirasa dengan kek yang bogel begitu....hehehe...macam2 le...jd tidak kesampaian nak buat kek coklat indulgence yg menjadi kegilaan para blogger masakan.....

Dalam masa yang sama...sempat lagi mengadun puding karemal instant powder.....flan vanila yang dijual secara online....yang basicnya tidak payah pakai telur...just panaskan susu segar...pahtu masukkan flan vanila...tunggu 2 jam dah boleh makan...senangkan....tapi bila hubby rasa dia kata kurang sedap berbanding puding karemal yang tradisional punya lagi sedap dengan lemak2 telur dan sedikit kenyal pudingnya...maklumlah siperasa paling setia...sebab dia seorang aje yang ada di rumah.....tapi puding ni bila ditelengkupkan cantik...tanpa ada cacat celanya....nantilah nak modify puding ni nak masukkan telur n bakar double boil...tengok sedap ke tidak rasanya......

Thursday, July 12, 2012

Honda Civic Baru...cantik!

Khamis 12 Julai 2012


Salam Khamis untuk semua....moga kita dikurniakan kesihatan yang baik serta hindarilah gejala stress sedapat mungkin...kerana bila stress macam2 penyakit mudah menyerang...

N3 terkini dari pengamatan sendiri...berpeluang menghadirkan diri melihat pelancaran model Honda Civic baru menggantikan honda civic lama...yang seratus peratus luarannya bertukar wajah yang lebih mirip kepada muka honda stream...nampak lebih baik skit berbanding yang lama yang aku kira bengkeng(garang)...tetapi bila berkesempatan berbual2 dengan custemer yg hadir...mereka berpendapat model lama lebih cantik pada yang baru....tu pandangan dia orang...tetapi bagi aku model baru....still nampak elegent dan kemas serta interiornya banyak berubah... pada harganya RM115.980 on the road dengan 5 tahun jaminan. Didatangkan dengan 4 warna sahaja yang cukup menawan dengan kapasiti 1.8 serta 2.0 manakala model Habrid 1.5 aje...La...tolong promte bagi pihak Honda pulak!!!

So...sesiapa yang berminat boleh menempahnya dengan kadar bayaran RM500 sahaja tetapi kena tunggu giliran selama 2 bulan untuk membawa pulang dan memandunya sekali....Berminat tu berminatlah...yang paling berminatnya hubby katanya model yg cantik serta nampak kehebatannya bila memandu....Nak tempah ke tidak?????mampukah aku untuk membayar bulan2 dengan harga yang cukup tinggi...hishishis...bila ditanya rate bank hanya RHB bisa menawarkan kadar faedah 2.35 berbanding dengan bank yang lain dgn kadar 2.4...apa2 pun ukur baju di badan sendiri.....

Tuesday, July 10, 2012

Senamrobik 1Murid 1Sukan..

Selasa 10 Julai 2012

Assalamulaikum untuk semua...semoga dirahmati....dua tiga hari tidak mencatat sesuatu di sini....sibuk memanjang...boss baru semua nak baru....lagi senang kalau kita ubah sistem yang lama dan kita ganti acuan kita sendiri...baru kepala tidak sakit...dan kita tidaklah ungkit perkara yang tidak molek di mata kita...sebab anak buah buat kerja berdasarkan idea bos lama...kalau tidak ada teguran bermakna yang lama still oklah....ni duk kata dalam mesyuarat...tentu yang terkena kecik hati....beritahu dia orang apa kita mahu sebenarnya???????

So...mana yang ada facebook akan luahkan di wall masing2....yg ada blog sendiri akan luahkan panjang lebar di sini....cara dia orang nak lepaskan perasaan....siap warning lagi jgn disiarkan segala kelemahan itu di dada siber...bimbang semua akan tahu segala keburukan di sekolah kita....sebab tu sikap berlapang dada penting...melihat sesuatu itu secara positif....menegur mesti cara berhemah.....baru orang respect stail pengurusan kita dan tidak banding2 dgn kepimpinan yang lama....

Ok...berbalik pada tajuk di atas...senaman arobik 1 Malaysia...tahun lepas larian 1 Malaysia....tahun depan.....mungkin sukan 1 Malaysia....acara dijalankan serentak seluruh negara ...aku pun kurang faham apa sebenarnya yg ingin di sampaikan....apa pun aktiviti ini dipantau,,wajib dilaporkan dengan foto aktiviti sekali sebagai bukti bahawa aktiviti ini dilangsungkan oleh semua sekolah....kerahan tenaga ni melibatkan guru n murid dan setiap sekolah dibekalkan CD dengan 9 buah lagu tema untuk memudahkan pergerakan murid2 ini...bila kita komen lebih2 kan kata berpolitik so...berdiam diri tu lebih baik dari berkata..sebab ramai di antara kita berstatus musang berbulu ayam....

Saturday, July 07, 2012

Kek pelangi lagi...

Sabtu 7 Julai 2012


Salam Sabtu untuk semua....berposting kembali...santai di hujung minggu..amat membahagiakan...apa tidaknya duk rilek2 jauh dari hambatan kerja sekolah....hirup udara yang segar 'home sweetHome" tambah lagi semua anak-anak balik dari perantauan...maknanya sibuklah di dapur dengan juadahnya...yang sebelum ni masak main campak2 aje...

Entry terbaharu.....baru siap mengekek n melepa kek tempahan dari bakal ibu yang mengindam nak makan kek pelangi...awal2 lagi cakap...kek pelangi ni 4 lapis aje...tidak 7 warna..sebab malas nak membakarnya selapis2...peringkat boring ni....semenjak dua menjak ni malas betul nak mengekek n membaking....malas tahap gaban...yang ni pun berapa kali tangguh nak buatnya...kesian pulak si Lina n baby dlm kandungan tu nak makan...paksa diri dan dlm mood yang kurang menyenangkan....banyak perkara yang bermain di kepala ni,,,nak bercakap pun malas dgn hubby...cakap yg penting2 aje....

Tu pun...nasib si Kroll tolong kemaskan rumah....oklah sikit...dari pg tadi kopek buah kelapa yang luruh sampai tumbuh buah tu bersepah buahnya di bawah pokok..sampai tiada manusia yg berkenannya....pasal semua santan siap diproses bila time kehabisan santan barulah nampak buah ni...apa2 pun lihatlah gambar yang sempat dirakamkan.....tq Lina lain kali tempah lagi ya...



Friday, July 06, 2012

Puding karemal lagi...

Jumaat 6 Julai 2012

Salam Jumaat untuk semua...kejap aje masa seminggu....pejam celik kita dah menghampiri bulan Ramadhan ...bulan yang banyak keberkatannya....setelah berlalu malam nisfu syaaban...malam yang diampunkan segala dosa dan diangkat buku lama kita...diturunkan buku baru kita di situ tercatat segala2nya.... samada kita mampu bertemu Ramadhan sekali lagi atau kita dijemput mengadapNYA...

N3 tertunda tetapi masih releven untuk dipaparkan di sini...Puding Karemal Kasih yang sempat dibuat secara adhoc..setelah ketidakcukupan semasa makan di kantin sempena majlis perpisahan Ustazah Norliza...dan jamuan ni sponsor oleh mereka yang mendapat APC(anugerah khidmat cemerlang)...aku ingat aku yang dapat...rupanya rezekiku tiada lagi buat masa ni huhuhuhu.....

Yang rasa hairannya...esoknya ramai pulak yang bertanya..."sedaplah puding karemal yang kak Tie buat"....teruja aku...bila pulak aku yang buat....hishishis...ada ni yang salah info cakap begitu...rupa-rupanay Cik long tempah dari orang lain......so bila makan sepotong tidak cukup...apa lagi balik kan..sambil belek2 bahan yang ada di dapur...mulalah proses membuatnya...cukup senang sebenarnya...tapi aku suka modife sikit..dalam badannya aku letakkan manisan(nisan) serta masukkan sekeping roti rasanya sedikit yummy serta berubah warnanya...yang penting bila makan cair di mulut.....

Tak sempat merasa kali ke dua....bila hubby balik...habis dibedalnya...terkebil2 kita melihat saki baki yang tinggal...kalau nak resepinya...komen ya di bawah..nescaya dapatlah resepinya....

Thursday, July 05, 2012

Emosi...

Khamis 5 Julai 2012

Salam untuk semua...moga dirahmati....memetik entry Dieyna dalam blognya di sini hanya gambar menceritakan segala-galanya......bila hati kecewa....jauh di sudut hati rasa tidak dihargai...tetiba mutiara ni jadi teman paling akrab.......



Tuesday, July 03, 2012

Kawad kaki...Tahniah Pandu Puteri Tunas...

Selasa 3 Julai 2012

Salam untuk semua...semoga dirahmati....entry tertunda tetapi still berkesan n berita terkini dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai....pertandingan kawad kaki pandu Puteri Tunas yang diadakan di SMK Paka iaitu peringkat daerah antara sekolah2 di daerah Dungun...sebelum ke peringkat daerah dia orang dah masuk bertanding d peringkat sekolah.....PPT mendapat tempat ke dua di belakang pasukan pengakap.....

Bila GB cadangkan hantar 2 pasukan bertanding...maka kelam kabutlah set2 pemimpin PPT sebab pada mula hanya johan sahaja yang akan bertanding...bila keja last minute ni...buat pun ala2 kadar ajelah...tu pun aku dok lah join sangat dgn pemimpin lain.....melatih dan mengajar dia orang...sekadar pemerhati dari jauh aje....disebabkan banyak sekolah yang tarik diri saat akhir...cuma 4 pasukan perempuan sahaja yang menghantar wakil....dah nak jadi rezeki bebudak tu...dapat johan....maka dapatlah medal seorg satu... class gitu...tabik aku pada cikgu yg melatihnya sebab bersemangat datang tanpa mengira waktu.....melatih n melatih sehingga letih..hehehhe....

Bila menang ke peringkat negeri yang diadakan di Kuala Terengganu.....dan hanya mampu menduduki tempat ke 3 sahaja dari 8 buah sekolah yang menyertainya...satu perkembangan yang cukup baik....aku tidak juga mengikutinya mungkin peringkat boring doh...sebab masa muda belia dulu mmg bawa kontijen Terengganu ke peringkat antarabangsa.....masa tu dibuat di Melaka. Kami berkhemah dan berkenalan dengan peserta dari negara Jepun,Korea, Australia ada 12 buah negara yang menyertainya ketika itu....masa tu banyak program dan latihan yang terpaksa dilalui untuk sampai ke peringkat itu....pengalaman paling mahal dalam sejarah hidup....masih menyimpan koleksi gambar tersebut sebagai kenangan dan bukti......

So.....kita serah pada cikgu2 mudalah pulak memimpin mereka ini mengikut arus peredaran masa.....kita cuma beri idea n apa2 yang difikirkan dapat membantu....pendek kata gantung uniform.....pada PPT n cikgu2 yang terlibat syabas n tahniah...semangat berpasukan penting untuk menjamin kecemerlangan.....

Monday, July 02, 2012

Ketupat Sotong...sedap!

Isnin 2 Julai 2012

Salam untuk semua...semoga sentiasa dirahmati....baru berpeluang mencatat sesuatu di sini....entry banyak sebenar tetapi masa membatas segala-gala....kelmarin hantar anakde ke pekan sekerat hari duk di sana...sebab buka sem baru..berkejar2 lepas balik dari sekolah...nak mintak balik awal banyak sangat pertanyaan n soalan....kene isi borang itu...borang nilah...sudahnya balik sekolah dalam kul 2 baru boleh bertolak.....

Sebenarnya bila bercakap pasal makanan ni...lama sangat tidak postkan di sini pasal n.terkadang mood membaking ni ikut masa n keadaan....tabik aku pada mereka yang memang gemar memasak n membaking...siap promote lagi di blog masing2...entry tertunda tetapi masih sesuai dipaparkan di sini memandangkan masih lagi dalam musim "acara mencandat sotong"so...entry pun ada kaitan dengan sotong....Makanan fames orang sebelah Pantai Timur..terutama Kelantan n Terengganu...kalau datang ke sini...tidak sah lawatan kita kalau tidak menjamah sotong ketupat ni...Cara membuatnya hampir sama...rasanya juga sama je...tapi bila orang tua2 yang rasa...dia orang akan tahu jadi ke tidak resepi begini....orang muda2 ni...dia orang suka meminda2 resepi ikut senang...janji menjadi....

Harga sotong sekilo RM14..kata penjual tu..."kak ni memang sotong candat...baru sampai ".memang pun..masih segar lagi...belilah dalam 2 kilo....dalam hati rasanya tentu kerabat di rumah akan meminta siapkan ketupat sotong sebab sudah lama berjanji dengan dia orang untuk membuatnya....rasanya resepi ni diubah skit....kita tanak dulu beras pulut separuh masak baru disumbat ke dalam sotong untuk direbus bersama santan supaya ianya masak sebati dengan sotong...senang n cepat daripada kita sumbat sotong tu dengan beras mentah...

Tapi bila dimakan..rasanya tidaklah sesedap kita sumbat dengan beras mentah...sebab dia tidak sebati dengan santan kata org Terengganu"dok palut"...bagi aku ok je...tapi bila hubby yang komen gitu....mungkin juga sebab citarasa yang berlainan....so disuruhnya buat sekali lagi untuk mendapatkan citarasa yang sebenarnya...tapi bila ya?????

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...