Renungan...

Followers

nuffnang

Sunday, October 30, 2011

Hias rumah...

Ahad 30 oktober 2011

Salam Ahad untuk semua....bila time malas menanda kertas periksa bebudak tu...kita berposting kejap...sebenarnya bila menulis ni terapi minda n relese tension sebenarnya....ya lah bila kita cakap serampang dua mata orang salah tafsir pulok.....namanya bebudak muda dok sampai ketahap melihat sesuatu kejadian dan peristiwa itu secara terbuka....tidak tahu sesuatu itu pelu ditaklik ke tidak...main pakai hentam je...lihat cara mendalam persoalan yang dikemukakan...respond secara positif jangan sehala saje..kaitkan setiap peristiwa itu dengan perlakuan hari-hari kita...baru kita boleh muasabah diri.....buka minda dan faham situasi semasa...baru orang kata kita ni pandai......

Oklah kita tinggal dulu persoalan di atas...kita cite tajuk N3 kita hias rumah....tajuk hebat ni dan jarang2 orang yang suka tajuk ni pada yang tidak suka menghias....sebab kita main campak-campak aje...terutama yang bekerja seharian.....sebenarnya menghias rumah ni melalui didikan kita masa kecil.....kalau jenis ibu kita memang suka menghias dan suka lihat suasana kemas dan bersih...pasti budaya ni menjadi ikutan anak-anak bila dia orang besar nanti....kalau jenis main campak2 je...tengoklah anak-anak mereka akan berperangai seperti itulah juga ambil semua perkara mudah dan senang...... kata orang.....melentur buluh biarlah dari rebungnya......

Kerja menghias perlu kerajinan dan kreatif......baik dari susunan perabot, bunga-bungaannya,hiasan dindingnya dan tidak terkecuali kebersihan di lantai dan di dapur...semua perkara itu dititikberatkan dalam proses menghias.....ditambah lagi adanya tolongan dari suami tentu kerja yang payah menjadi senang......niat mesti ikhlas untuk melihat kesempurnaan dan kecantikkan...tidak menunjuk-nunjuk....aura cantik itu tentu akan terserlah dengan sendirinya....apa-apa pun tepuk dada tanya iman kita berada di golongan mane sebenarnya.....

Tuesday, October 25, 2011

Time Rajin...

Selasa 25 Oktober 2011

Salam Selasa untuk semua warga pendidik.....rasanya bila time rajin ni...semua kerja kita hendak buat...kerja yang terbengkalai pun akan siap bila time rajin...tapi...nok dapat mood rajin ni bukannya senang....kalau dalam seminggu tu adalah masa terlebih rajin....selebihnya banyak santai n rilek aje...malas nok serabut kepala.....

N3 kali ni...time rajin...maka nilah hasilnya sebiji kek yang dicolourkan pink macam kek pengantin pulak....si penempah sebenarnya hendakkan kek hari jadi....buntu duk mikir tema untuk alam kanak-kanak...susah sikit...nak mendeko kartun dan sewaktu dengannya....kalau tema kahwin n tunang senang untuk mendeko....apa-apa pun bebudak...makan ajelah bukannya dia orang faham pun pasal tema2 ni...yang terlebih bertema ni orang dewasa...sebab akal udah panjang....yang tabiknya si Azi tu dok mencara pun...katanya janji kek sedap deko2 tu tidak penting sangat....cayang Azi sebab tidak cerewat.....

Apa-apa pun lihatlah foto2 yang sempat dirakamkan...kek ni sebenarnya Kek mentega vevet...betul ke ejaannya....sudah di tukar bahan dan cara-cara membuatnya...apa yang pasti biar kek menjadi sudah dan bila masuk ke mulut yummyyy....

Monday, October 24, 2011

Mari suka-suka...



Isnin 24 Okt.2011

Salam Isnin untuk semua...moga dipanjangkan usia n dimurahkan rezeki....apa-apa kerja buat kita biarlah ikhlas...ada niat untuk tolong orang...mane yang terlebih rezeki tu...pakat2 sedekah pada yang memerlukan...mana-mana ada artikal...pakat2lah share dengan kekawan...mungkin idea dan pendapat kita ni boleh dikongsi bersama....moga2 dunia penulisan kita bertambah berkat....insyaAllah...

posting kali ini Mari suka-suka...belek-belek blog Rebublic of Moggolia....mungkin ampunya tanah ni ada tanah jajahan di sana...terjumpalah cerita ni....bolehlah tumpang sekaki....maaf ya tuan tanah hamba menceroboh tadi tapi permission sudah diminta untuk copy n paste di halaman rumah ambe.....

HARTA PUSAKA NENEK
Setelah sekian lama di perantauan akhirnya Rahmat pulang ke kampung untuk berjumpa dengan neneknya.

Nenek : “Rahmat, nenek sudah tidak kuat lagi, nenek minta kamu sambung mengusahakan kebun nenek…”

Rahmat : “Jangan cakap macam tu, nek…” (dalam hati, tak sia-sia aku balik kampung… dapat pulak harta pusaka nenek).

Nenek : “Segala isi perkebunan, ternakan, villa, traktor untuk kamu. Tolong jaga baik-baik, jangan lupa disiram tiap hari tanaman nenek.”

Rahmat : “Baik nek, nenek jangan bimbang tentang hal itu… Tapi dimana kebun nenek? Rahmat tidak pernah tahu?”

Nenek : “Di Facebook nenek, FARMVILLE, nanti nenek bagi tau passwordnya.”

Rahmat : “?????” ;


Cerita ke 2


KELUHAN

Keluhan seorang SUAMI:

Subuh, mandi nak pergi kerja.
Pagi, naik kereta pergi kerja.
Tengahari, tak payah kerja.
Petang, balik kerja.
Maghrib, tak ada kerja.
Malam, tanya bini bole kerja.
Bangun pagi, penat malam tadi kerja.
Tak sudah-sudah dengan kerja.

Keluhan seorang ISTERI:

Subuh basuh kain.
Pagi sidai kain.
Tengahari angkat kain.
Petang lipat kain.
Maghrib susun kain.
Malam BUKA KAIN.
Bangun pagi, hilang kain.
Tak sudah-sudah dengan kain....





Sunday, October 16, 2011

Hari Keluarga...


Ahad 16 Okt. 2011

Salam keceriaan untuk semua pembaca...maaf lama tidak bertandang dan meluahkan sesuatu di sini....semenjak jadi student ni...aktiviti berblog dan berfacebook hampir lumpuh disebabkan mencari bahan untuk buat assigment...orang tua belajar gitu le...kena slow n steady dok perlu gaduh-gaduh......

N3 kali ini hari keluarga yang dianjurkan oleh SK Seri Paka...kebetulan hubby mengajar di situ maka kita tumpang sekaki....ni lanjutan dari sekolah kita yang mulai dulu...kata orang berjangkit ke seri paka....berjaya diadakan di De Rhu Resort di Balok Pahang pada Jumaat n Sabtu.

Pertama kali menjejakkan kaki di sini...suasananya cukup harmoni,aman,tenang damai berdekatan dengan pantai...dikelilingi pokok-pokok ru yang sejuk.....rasa tenang sekertika...mana yang hendak kurangkan tension dan yang baru habis berbalah dengan hubby baik datang sini...soheh jiwa kita kembali normal....

Hotel yang lengkap dengan kemudahan.....yang paling teruja bila melihat kolam renangnya yang menganjur panjang dan banyak...pendek kata mana yang malu untuk berenang disebabkan benjolan di sana sini datanglah ke sini sebab kolam renang dia terlindung dan dilindungi....anda akan berenang sepuas2nya kerana tiada yang siapa yang akan mengganggu anda....bilik penginapan pun luas dan ok.....kalau datang dengan family sesuatu percutian yang menyeronokkan....eh..eh...eh bukan hendak promote...sekadar mengiakan perkara yang betul.

Tapi yang cukup malang......sajian di restorannya cincai aje...rasanya tidak berbaloi duit yang dihabiskan untuk dinner...sekadar makanan yang tiada kelainan macam kita makan hari2...menu yang disajikan kurang membersangkan.....tiada pilihan sebenarnya.....rasanya pihak hotel lebih prihatin pada masalah akan datang supaya para pengunjung yang berkunjung ke sini akan membawa pulang semua kenangan indah2 yang terdapat di sini.....

Apa kata kita lihat gambar2 yang sempat dirakam dengan h/set yang kantoi ini.

Sunday, October 09, 2011

Tutorial Pertama..

Ahad 9 Okt.2011

Salam ceria untuk semua....lama tidak bertandang dan bersembang di sini sejak seminggu ni...aktiviti yang cukup padat serta kemalasan tahap gaban menguasai seluruh minda n tenaga...menyebabkan segala-gala sunyi sepi.....

Posting kali kali ni tutorial pertama semenjak digelar mahasistua(kata cikgu2 muda di sek.) mentang2 diorg sudah grade....tu cabaran sebenarnya...usia bukan penghalang untuk menuntut ilmu...apa yang penting semangat,kesungguhan,cekal...tahan diuji dalam apa jua situasi yang selebihnya sabar menghadapi segala dugaan dan rintangan....sebab belajar ni tidak akan habis wapaupun usia tua...carilah ilmu walaupun ke negeri china sekali pun...jika kudrat masih ada..tidak terbatas ilmu dunia....lebih2 lagi ilmu berhubung akhirat lagi2lah dituntut untuk diterokainya...

kelas yang bermula pada jam 8 pagi sehingga 5 petang cukup memenatkan selama 2 hari.....attend kelas tidak wajib...dan tidak diambil markah pun....kalau rasa nak datang...datanglah dengan berlapang dada....kutiplah seberapa banyak input yang diberikan oleh tutor....semuanya menjurus kearah mencapai target dalam pengajian....sebenarnya tutorial ni banyak membantu pada kita yang kurang tahu apa2 bagaimana hendak membuat assigment yang baik...apa yang patut ada...dan bagaimana untuk mencari bahan...seterusnya mengedit bahan tersebut....

Bila disebut bab assigment ni...ish--ish...cukup banyak sekali hampir 12 assigment yang patut disiapkan.....forum lagi...jawab kuiz yang dionline....pendek kata portal upsi sentiasa kene dilogin untuk melihat pengumuman yang terbaharu....kalau cikgu2 yang kurang mahir menggunakan komputer memang bermasalahlah...tu pun kelas yang pertama ramai lagi yang tidak tahu membuka pendrive....save maklumat.....buka email apatah lagi untuk send email.....

Seramai 26 orang aje cikgu di Terengganu ni yang ditawarkan kursus ni.....kerana menepati syarat kursus..tu pun dah ada dua orang yang tarik diri bila kuliah pertama dijalankan...atas alasan tidak dapat ikut...kata orang belajar ni tiada yang mudah....ketahanan mental itu penting..apa pun kita redah je ikut apa arahan yang diberikan.....tak tahu tanya pada orang yang mahir...malas bertanya memang kita tidak bersungguh untuk mempertingkatkan kerjaya kita...InsyaAllah niat yang baik pasti ada kelebihan dan kesenangan di kemudian hari....Wassalam....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...