Renungan...

Followers

nuffnang

Friday, September 30, 2011

Daftar di UPSI

Jumaat 30 Sept.2011

Salam Jumaat untuk semua...sekejap aje masa berlalu...baru rasanya bertemu Jumaat har ini bertemu Jumaat lagi....alpanya kita pada kepantasan waktu...bermakna umur kita semakin meningkat....

Posting kali ni....daftar di UPSI...biar pun udah seminggu berlalu....tapi baru berkesempatan meluahkan di sini....Udah senja begini baru tawaran itu menjelma....kita orang tidak pernah terlintas dan terfikir dalam usia begini...kembali menjadi student....sama naik dengan anak2 bujang...bila diberitahu berita gembira ni...masing2 perli pulak pada kita....mami buat master ke???hisss...kan belajar sungguh2 sampai buat master baru tahu....

Betapa kerajaan ingin melihat separuh cikgu2 di sekolah rendah berijazah...isi lebih kurang form pun dapat...kalau dulu mesti tanya prestasi guru utk 3 tahun kalau 90 ke atas baru dapat...ni peluang dibuka seluas2nya bagi guru2 menuntut ilmu...free lagi..rasa rugi kalau tidak menyahut cabaran itu....

Pertama kali menjejakkan kaki di upsi dalam sejarah hidup....bangga pun ada...rasa teruja n hiba menguasai seketika...ya lah kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya...UPSI yang tersergam indah yg banyak melahirkan pemikir dan graduan yang berkalibar...terima kasih pada Allah kerana menganugerahkan segala-galanya...

Bandar Tanjung Malim..bukannya besar sangat...pusing2 ke situ juga bertemu...menginap di Hotel Sahara In...punyalah payahnya untuk jumpa..info yg diberikan kurang berkesan... berpusing2 cari lokasinya...hotel ni kira ok lah...padan dengan harganya...semua bilik full...mane2 yg walk in memang malang nasib mereka...yg datang mendaftar lebih kurang 600 orang...mane nok dapat bilik..pendek kata kalau event macam ni kene tempah seminggu lebih awal...

Terima kasih juga pada hubby yang sanggup menemani dan memberi kata2 semangat untuk belajar....memandu dari jauh ke satu daerah yang belum pernah kami sampai...berpandukan pada papan tanda sampai juga ke destinasi walaupun tersesat beberapa kali....hinggakan untuk snap gambar pun terlupa....padatnya aktiviti pendaftaran....dan pada 7 okt. ni kelas pertama bermula...

Monday, September 26, 2011

Tempahan lagi...

Isnin 26 sept.2011


Salam penuh keceriaan untuk semua...moga pada tika ini kita dilimpahi rahmat dan hidayah yang melimpah ruah dari Allah SWT...dalam apa jua kerja buat kita mestilah berpaksikan pada kehendakNYA dan niat itu mesti bersih dan terarah dalam segala hal...

N3 kali ni macam biasa tempahan lagi...ni versi minggu sudah....disebabkan kesuntukan masa dan sibuknya kita maka baru sekarang N3 ni terserlah di sini...apa2 pun sekadar menambah koleksi tempahan serta ada yang minta diceritakan di sini tentang kek dan cupcakes ni....ni tempahan dari guru2 tahun 1 untuk jamuan hari raya peringkat sekolah yang diadakan hari Rabu lepas....majlis yang cukup meriah dan kira berjaya diadakan walaupun sambutannya sama aje setiap tahun tiada kelainan....apa yang penting semuanya berjalan mengikut jadual dan mencapai matlamatnya.....

Maka...terciptalah cupcakes ni dengan tema huruf abjad pada setiap cup...biasalah deko budak sekolah tidak akan lari dari dunianya.....kek tu...sumbangan peribadi untuk majlis tu....kek dwiwarna ni..cantik dilapis lagi cream cheese di dalamnya...rasanya masam2 manis....memang sedap sebab menggunakan bahan2 yang mahal.....bukan mengukit ni..sekadar perincikan kaedah buatannya...sape2 yg inginkan resepinya bolehlah beri komen di bawah...Insyaallah akan terbit resepinya.....

Monday, September 19, 2011

Lawatan Prasekolah...

Isnin 19 Sept 2011

Salam Isnin untuk semua....salam penuh keceriaan pada cikgu-cikgu UPSR dan bebudaknya sekali sebab selamat menduduki UPSR minggu lepas....moga semua guru dan murid berpuas hati dengan jawapan dan soalan yang keluar....manalah tahu semua dapat soalan bocor dan soalan itu memang bocor sungguh dan tepat jawapannya...maka bebudak ni dok payah fikir jawapan pun sekadar toreh je...grenti A semua subjek....soheh ke tidak tentang kenyataan di atas kita tidak tahu...dengar cakap2 dr cikgu dia org dan cikgu2 sekolah lain...apa2 pun kita tunggu result nanti pada bulan November semua pasti terjawab samaada suka atau duka.....

Ok Posting kali ni....lawatan bebudak pra sekolah ke Taman Rekreasi Dan Mini Zoo kemaman....punyalah excited bebudak ni memang dok payoh cite...ada yang dok lena tido...ada yang pagi2 dok payah kejut pun bangun sendiri semata-mata bimbang takut2 ditinggalkan...terkadang kita yang melihat pun rasa nok "suke" tengok gelagat dia orang....

Taman Rekreasi ni masih baru...dan kerja2 pembaikan dan pembesaran kawasan masih berjalan ketika kami sampai.....haiwan2 yang dipamerkan juga tidaklah banyak mane...sekadar mini zoo je...bebudak kecik2 ni tengok ni kira ok pada mereka...adalah sang harimau yang masa tiba keluarnya hanya seekor...dua ekor anak gajah ibu dan anaknya...sempatlah budak2 ni menyentuh dan melihat aksinya....ular sawa yg pemalas tidak bergerak2 pun ada... punyalah besarnya.

Yang paling ok bila sampai dekat akuarium ikan...nampaklah ikan naga sepasang....namanya memang naga...sebab besor....pelbagai spesis burung dan warna yang menarik sekali menarik bebudak ni....malang sungguh nasib simerak yang sombong ni langsung tidak mengembang ekornya...jadi tak nampak kecantikkan yang menjadi keegoonnya.....

Bila sebut budak2 ni....memang dia orang jenis yang dok rasa penat n lelah happy je...kita yang menjaganya naik semput nafas berkejar dengan dia orang....bimbang jugok...kot2 terlepas mane2 kanivor ni....besar pulok bahananya...bila ditanya mane raja hutan...katanya sang singa ni dikurantin selama 3 minggu...proses perubatan dan penyesuaian tempat....hampa gitu...

Apa2 pun lawatan ni kira berjayalah pada mereka...sebab dapat naik bas...dapat pergi ke MD di kerteh sambil menjamu selera di sana...sayang gambar tidak sempat diambil sebab masing2 terlalu lapar...jadi bila terhidangnya makanan...masing2 pun apa lagi bedal lah...tulah yang lupa segala-galanya....Ok tengok gambar2 yang sempat dirakamkan sebagai kenangan...

Friday, September 16, 2011

Mampukah aku????



Jumaat 16 Sept.2011

Salam Jumaat untuk semua....sekejap je masa berlalu...hari ni udah 16 syawal..kata bebudak ni...kita kena raya selama sebulan sebab kita puasa sebulan....aku cakap rayalah kamu tiada siapa yang menghalangnya selagi syawal tidak habis...maka berderet-deret diadakan rumah terbuka...harmoninya rakyat malaysia...dalam kegawatan ekonomi sekarang...pasal berbelanja kita memang hebat....banyak pahalanya mengajak orang makan di rumah kita..tapi awas jangan nak menunjuk-nunjuk...tiada keberkatannya....apa2 pun tepuk dada tanya iman...kita dalam golongan mane sebenarnya...

Opppps lupa...hari ni hari Malaysia untuk semua rakyat Malaysia. Hari Malaysia disambut pada 16 September untuk memperingati penubuhan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963 dengan penyertaan Sabah, Sarawak dan Singapura....dirayakan bersama-sama....persoalannya ada juga bijak pandai Malaysia yang digelar Prof...menyatakan Malaysia tidak dijajah...kalau begitu yang dari dulu kita diajar dan disuruh ingat tarikh2 penaklukan Malaysia oleh British dan kuasa2 asing tidak betullah...hissss....jangan kerana hendak menjaga periuk nasi kita sanggup menggadai prinsip dan maruah...menindakkan fakta...mencelarukan penaklukan kuasa asing ke atas tanah Melayu......pening-pening bila orang-orang politik cuba memutar belitkan sejarah negara....

Ok kita tinggalkan pasal sejarah sebab sejarah itu sudah teermaktub dan tersurat...so jangan pandai2 mereka sejarah baru.....sebenarnya posting kali ni....mampukah aku????? ...susah nak jawap persoalan itu dalam usia senja ni...ya lah bila ditawarkan menyambung pelajaran di UPSI terkedu kita dibuatnya....mengisi borang sekadar online....cuma klik je pada borang tanda setuju udah submit ke kementeriaan bahawa permohonan kita udah diproses...senang dan jimat masa...dalam masa 3 minggu je kita dah tahu permohonan kita sudah berjaya dan diminta mendaftar pada 24 sept ni di Kampus UPSI....rasa bangga, terkejut,berbagai2 soalan bermain di kepala...semuanya menjurus kearah mampukan aku menghabiskan 4 tahun menjadi student kembali....hadir kelas.toturial dgn pensyarah....buat assigment balik...berdebat....brain stoming lagi....sesuatu yang baru nampaknya....

Mungkin rezeki kita dapat sambung belajar free...kerajaan tanggung sepenuhnya pembiayaan...kalau dulu tiap2 tahun minta tapi dok dpt2....ada hikmah di sebalik ini...kita tidak tahu perancangan Allah Taala pada kita....apa firasat di sebalik tu...redha saja...anggap memang sudah menjadi rezeki kita walaupun dalam kamus hidup ni...udah tertutup hasrat ingin sambung belajar.....frust pun ada....apa2 pun kita redah aje....buat yang terbaik...buktikan pada anak2 anda mampu mengubah masa depan dan kerjaya anda di masa depan....InsyaAllah...

Saturday, September 10, 2011

Tempahan Cupcakes....


Sabtu 10 Sept. 2011

Salam Sabtu untuk semua...masa untuk meluahkan sesuatu di sini...ya..lah cuaca yang tidak menentu sekarang...tiap2 petang hujan akan mencurah selebat-lebatnya macam musim tengkujuh pulak...ada beberapa daerah dilanda ribut dan angin yang kencang sehingga menerbangkan atap2 rumah....terkedu kita bila melihat kejadian yang menakutkan...tu baru sedikit ujian Allah pada kita baru hati tidak putus2 berzikir mohon perlindungan semoga bala yang diturunkan tidak berpanjangan....selama ni kita jarang diuji...kita alpa padaNYA...lupa segala-galanya...

Ok posting kali ni...tempahan cupcakes lagi....kata empunya diri buatkan untuknya sebanyak 100 biji simple deko dan sedap dimakan....sepetang duk mengadap cupcakes ni...lenguh seluruh badan...proses membuat n membakar senang je...nok menghiasnya....ambil masa dan kesabaran...walaupun simple still nampak cantik dan menggoda....kalau dah hobi tu menghias....banyak mana2 pun menghias tiada masalah sebab kita memang suka..penat lelah sekali pun kira ok lagi....jangan dipaksa buat kerja yang kita tidak suka..memang lintang pukanglah jawabnya...

Apa2 pun lihatlah gambar yang sempat dirakamkan......

Thursday, September 08, 2011

Bercelaru...



Khamis 8 Sept.2011

Salam Khamis untuk semua....moga2 dikurniakan kesihatan yang baik dan berpanjangan...dan selamat menyambut raya 6 pada yang berpuasa enam....selagi bulan syawal masih bersisa ni bolehlah cuba berpuasa untuk mendapat fadilat puasa 6...

Posting kali ni...lepas raya ni memang mood kurang memberangsanglah...rasa malas,stress, kurang bersemangat mengajar, macam2 lagi perasaan yang kurang enak...selagi puasa ni tidak melepasi tarikh yang ditinggalkan...selagi itu mood sentiasa berkecamuk....suasana macam bulan puasa je.....cuaca yang tidak menentu sekarang....hujan dengan kilat sekali seakan menyetujui selera perasaan ni....

Tugas yang pertama...mengisi borang untuk bertukar sekolah sudah siap dipanjangkan ke Guru Besar...borang kenaikan pangkat juga sudah dibereskan.....nampaknya segala-galanya sudah selesai..soal dapat ke tidak kemudian kira...isi tetap isi borang tu...selagi borang itu tidak diserahkan pada guru besar...jangan duk jaja cerita konon dia salah seorang yang akan bertukar...dan ada khabar angin bertiup akan turun PPD Dungun ke sekolah kerana sekolah yang paling ramai mengisi borang tukar.....tentu something wrong somewhere.....apa2 pun kita tunggu tarikh tutup ni 30 sept siapa yang mengotakan janjinya.....

Semestinya mood raya masih menguasai suasana dengan ketidakhadiran murid-murid ke sekolah yang menyemarakkan keadaan....kesediaan murid-murid untuk belajar juga tidak 100% lebih2 cikgu yang mengajar turut merasai tempiasnya....apa2 pun mensyuarat Perayaan sekolah kelmarin cukup panas...rupanya ada juga orang lebih kuah dari sudu....ok kita cite balik lepas pada ni kasi suspen skit....hingga bertemu lagi di lain catatan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...