Renungan...

Followers

nuffnang

Sunday, January 30, 2011

Rahsia Tahi Lalat...

Ahad 30 Jan 2011

Salam Ahad untuk semua....kita rilek minda n tarik nafas dalam-dalam...tenangkan fikiran...ingatkan perkara-perkara positif.....jauhi unsur2 yang merosakkan hati dan ketenangan jiwa....

posting kali ni.....Rahsia Tahi Lalat...saje cuba alihkan perhatian pada soal2 di sekolah yg tidak pernah habis dan menyesakkan dada....ni copy n paste dr blog sesorang yang hanya membicarakan tentang cinta....tapi artikel ni kira oklah....baca sekadar hiburan tidak mempercayai seratus peratus...anggap sebagai halwa mata je....wassalam..

Tanda Firasat Tahi Lalat
Bibir atas kanan Banyak rezeki, pandai
Bibir atas kiri Ramai kawan, baik hati
Bibir bawah kanan Disegani orang, ramai yang suka
Bibir bawah kiri Pandai bicara, tak mudah kalah
Leher kanan Cerdas, jujur, berani menderita
Leher kiri Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan
Leher di tengah Tercapai cita-cita
Biji mata kanan Suka serong dan pembohong
Biji mata kiri Pembohong tetapi baik hati
Hujung mata kanan Baik hati, sopan santun, cerdas
Hujung mata kiri Baik budi, murah rezeki
Punggung kanan Agak mengalami kesulitan
Punggung kiri Malas dan suka duduk
Betis kanan Suka berhibur, boros
Betis kiri Rajin, tidak suka menganggur
Lutut kanan Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha
Lutut kiri Kurang kuat berusaha
Kepala sebelah kanan Terkabul cita-cita
Kepala sebelah kiri Sering menemui kesusahan
Kepala sebelah belakang Jujur, sabar dan tekun
Kening kanan Cerdas dan cekap
Kening kiri Cerdas dan sopan santun
Tengah kening Keras hati dan berani segala hal
Hujung mulut kanan Kecil rezeki, tak mudah kalah
Hujung mulut kiri Suka berpoya-poya
Ketiak kanan Dapat menyimpan rahsia
Ketiak kiri Jujur, banyak yang cinta
Pergelangan kaki kanan Suka keluar rumah
Pergelangan kaki kiri Kehendak kuat
Batang hidung Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
Pada hidung Banyak rezeki
Dagu bawah kanan Jujur dan baik hati
Dagu bawah kiri Bijaksana, dan berbudi luhur
Kemaluan kanan atau kiri Baik, suka senggama
Di kepala kemaluan (lelaki) Bakal beristeri dua
Tumit kanan Jujur dan banyak kawan
Tumit kiri Baik budi
Alis kanan Suka menolong dan baik hati
Alis kiri Ramai yang suka
Pangkal peha kanan Kemahuan kuat
Pangkal peha kiri Suka kerja apa pun
Telapak kaki kanan Tak mudah mengeluh
Jari kaki kanan Suka menolong
Jari kaki kiri Berbudi, suka berbuat baik
Bahu kanan Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan
Bahu kiri Suka kerja keras, banyak tanggungjawab
Buah dada kanan Baik hati, pendiam, simpan rahsia
Buah dada kiri Ramai kawan, setia pada pasangan
Lengan kanan Setia dan taat pada atasan
Lengan kiri Menepati janji dan rajin
Pipi kanan Ramai teman
Tengah-tengah pipi kanan Ramai yang suka
Tengah-tengah pipi kri Ramai teman
Ubun-ubun Kurang jujur
Pusat Cerdas, tangkas, tekun
Pusat bahagian kanan Sejahtera dalam hidup
Pusat bahagian kiri Beroleh kemuliaan
Pinggang kanan Sayang pada pasangan hidup
Pinggang kiri Disayang pasangan hidup
Dada kanan Dapat mengatasi masalah
Dada kiri Berani, jujur dan sabar
Telapak kaki kanan Tidak mudah mengeluh
Telapak kaki kiri Baik budi pekertinya
Siku tangan kanan Kuat ingin memiliki kejayaan
Siku tangan kiri Baik hati, suka menolong
Jari tangan kanan Serba beroleh keuntungan
Jari tangan kiri Serba baik bekerja
Jari telapak tangan kanan Banyak rezeki tetapi boros
Jari telapak tangan kiri Banyak rezeki dan cermat
Pergelangan tangan kanan Boros, suka bersukaria
Pergelangan tangan kiri Dapat berpangkat
Perut bawah kanan Banyak rezeki, suka memberi maaf
Perut bawah kiri Baik hati, tenang hidupnya
Sudut mata kanan dalam Disayang suami atau isteri
Sudut mata kiri dalam Tidak mudah dilupakan pasangan
Sudut mata kanan luar Baik budi, ramai yang cinta
Pelipis kiri Murah rezeki, dapat jadi kaya
Pelipis kanan Serba berhasil dalam usaha
Kelopak mata kanan atas Baik hati, ramah, berjaya
Kelopak mata kiri atas Baik budi, ramai yang suka
Kelopak mata kanan bawah Agak malas
Kelopak mata kiri bawah Agak bodoh, kurang bijaksana



Wednesday, January 26, 2011

Busuknya hati ....



Rabu 26 Jan. 2011

Salam ceria untuk semua....lama tidak berposting di sini....awal2 tahun ni mmg banyak kerja yang mesti dibuat dan disiapkan....abis mesyuarat media kene.. buat minitnya pula....last2 sakli gb pulok suruh siapkan mini perpustakaan ....bertambah satu kerja lagi...yg peliknya kalau kita tidak bergerak...tidak ada org pun yg nok mula dulu kerja tu walaupun AJK sudah ada....terkadang terfikir juga nilah sikap manusia bila dah dapat ganjaran...kita lupa dan terlupa...

Bila banyak sgt kita tonjolkan diri....ada pulok yg busuk hati mengata di belakang...begitu begini...macam2 ayat yg dok patut didengar....kalu rasa nok tolong...tolonglah...kalau kita tidak mampu buat kita jangan masuk campur urusan org lain kalau bukan bidang kita.....

Sebab mata yg memandang tu banyak....yang mendengar tu lagilah ramai....yang memberitahu tu...lagilah... semuanya nok mencerita perilaku kita yang mulut lembik tu....kalau kita hebat sangat duduk di PPDlah jadi pegawai di sana....komen semua sekolah yang tidak betul....komen cikgu2 yg tidak pandai buat kerja...baru org respect....kalau takat duk di sekolah....mengajarlah sampai bebudak tu pandai....

Akhir kalam...malas nok layan cakap2 yg tidak berpijak di bumi nyata....kalau dilayan kita yg naik darah....stress dan menyalahkan diri sendiri....Hingga jumpa lagi wassalam....

Saturday, January 15, 2011

Keajiaban Kalimah Allah

Sabtu 15 Jan.2011


Melihat Keajaiban Kalimat Allah

ILUSI PENGLIHATAN - Lihat tiga titik hitam di tengah-tengah gambar kalimah Allah di atas selama 10 saat, kemudian lihat dinding/ruang kosong yang berhampiran dengan anda.

Tunggu 10 saat. Lihatlah keajaibannya. Subhanallah..rasa sangat kagum dengan ilusi mata kurniaanNya ini.

Tepat... sungguh indah sekali...

Thursday, January 13, 2011

Bertukarkah aku...???

Khamis 13 Jan.2011

Salam Khamis untuk semua pembaca blog ni....moga dilimpahi kesihatan dan kesejahteraan yang baik dalam mengharungi liku-liku kehidupan....meski ranjau n halangan sentiasa ada...tapi kita komited pada tugas n jawatan kita....harap2 semangat tahun baru still gitu sampai ke penghujungnya....dan kita rasa bangga dilahirkan sebagai seorang guru n mencintai jawatan kita tanpa mempersoalkan imbuhan yg diterima....keberkatan itu penting dalam segala hal jika kerja buat kita ikhlas,tulus,mulus n so on....

Berbalik pada posting kali ni....bertukarkah aku...???? satu soalan cepu emas yg sentiasa terawan-awangan....terkapai2... naik pening n sebak bila kerap soalan ni ditanya oleh rakan sekerja....sapelah kita untuk memberi satu kemestian dan kejituan dalam situasi sekarang.....apa yg diketahui berlaku lebihan guru n lambakan guru di sekolah...maka akan berlaku peralihan itu...sape yang terkene tempias itu????masih samar2 dan jawapan GB itulah hakikatnya....tengok dekat mane kekosongan itu...maka yg berdekatan diambilkira.....katanya...boleh diterima ke tidak kenyataan ni....

Apa yg pasti.....situasi itu akan berlaku...bila n di mana???jangan dipersoal..tunggu n tunggu...
Aduhai....jika kemungkinan itu berlaku alhamdulilah.....jika sebaliknya juga alhamdulilah....sbb di mana saja kita ditempatkan itulah yg terbaik dan ada hikmah disebalik tu...kerana yg terbaik itu tersirat pada pandangan mata kasar kita...Ok....hingga jumpa lagi di lain catatan...wassalam..

Friday, January 07, 2011

Penilaian Baru Ganti PTK

Jumaat 7 Jan.2011

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mencadangkan supaya sistem baru untuk menilai prestasi kerja penjawat awam kelak hanya membabitkan soal pergerakan gaji kakitangan dan bukannya untuk tujuan kenaikan pangkat.

nutp national union of teaching professionPresidennya, Hashim Adnan, berkata urusan kenaikan pangkat perlu diserahkan sepenuhnya kepada ketua jabatan yang membuat penilaian berdasarkan prestasi dan pengalaman.

Menurut beliau, cara begitu akan memberi peluang kepada guru terutamanya untuk naik pangkat selepas lama berkhidmat tanpa perlu memikirkan soal perlu lulus sebarang peperiksaan awam seperti sebelum ini.

"Ada guru yang sudah lama berkhidmat tetapi masih gagal dalam peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sebelum ini dan gagal menerima kenaikan pangkat selama bertahun-tahun," katanya di Kuala Lumpur, hari ini.

NONEOktober tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan bahawa peperiksaan PTK dimansuhkan bermula Jun tahun ini dan akan digantikan dengan penilaian lain yang lebih baik.

Hashim berkata, NUTP sudah diminta oleh kerajaan untuk turut memberikan pandangan dalam menetapkan sistem penilaian baru itu.

- Bernama

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...