Renungan...

Followers

nuffnang

Saturday, April 24, 2010

Gemuk vs Kurus

Sabtu 24 April 2010

Salam.....bertemu kembali setelah penat di padang.....yalah menjadi pengadil bola jaring peringkat daerah lama tidak bermain n berlari... naik semput kita...bebudak ni main laju...maklumlah budak remaja dan stamina byk lg kitayang cepat penat berkejar di padang...umur dah senja begini...bukan masa remaja stamina masih kuat n gagah lagi....tulah macam tidak ada orang muda2 yang dipanggil untuk menjadi pengadil....yang aku lihat di padang semua set2 veteran aje yng masih erkinja2 di tengah padang.....tabik spring aku pada dia orang...dengan badan dia orang yang boleh tahan.....dan ada penonton kata pengadil tu mengandung jadi pengadil macam takdok org lain.....begang n malu si geng aku seorg...siap maki2 lagi pada dia org dah yang muda2 lembik dan tidak komited nilah jadinya....

Bertetapan posting kali ini gemuk vs kurus....entri yang seronok untuk ditulis....bila jumpa dengan member2 lama...terkejut beruk dia orang melihatku yang katanya semakin bulat dan tembam...ya ke...rasanya ni masuk bulan ke 2 aku tidak menjamah nasi...kunun2 untuk pastikan taklah nampak gemuk n bulat....tapi nampaknya setakat ni kurang menjadi lagi....dah tidak bersenam tentu tidak turun berat beratnya..alkisahnya rasanye udah sampai masanya terpaksa minum JUsMATE 5...BETUL KE BERKESAN.....


Banding dua gambar ni...tentu yang kurus nampak hebat..kan...kan...kan apa saje yang digayakan nampak kene dan menjadi....dan kalau disuruh pilih pun tentu sikurus yang menjadi pilihan...memamg naluri manusia hendakkan yang cantik n mulus saje untuk dipadankan....tak gitu


Apa yang penting cita-cita ke arah untuk menguruskan badan ada dalam agenda n sentiasa bermain2 di bibir....bila lihat gambarku aduhai....setubuh betul tak ada potongan langsung jauh aku dari fatma yang kukenali dulu..semuanya berubah....mungkin peningkatan umur serta terkumpulnya lemak dan kurang bersenam menjadi punca berlakunya obesiti....nilah fobia yang menjana fikiran dan minda setiap kali berposing di depan cermin .....bila berpakaian nampak sangat saiz badan yang besar dengan buncitnya perutku....

Dan aku bermonolog lagi membayangkan masa2 muda belia dulu...rasanya tidak terlambat untuk mengubahnya kembali janji berdisiplin dan tahu apa kehendak badan serta cuba mengatasinya tanpa rasa jemu....kita tahu apa yang perlu untuk badan kita...bila hubby setiap kali melihat asyik mengomen aje....nilah yang tidak syoknya katanya lelaki tak apa berbdan besar janji duit penuh dalam poket....betul ke....balik2 si perempuan jugak yang kene mentain....bagi aku si wanita gemuk tak apa janji harta banyak...tak gitu

nilah aku masa muda belia...kurus

Foto masa bertunang...kurus

Masa akad nikah....kan...kurus...


Gambar sekarang...sihat...

Saturday, April 17, 2010

SKFSR-Merentas Desa...

Sabtu 17 April 2010

Salam.....Bertamu kembali....posting kali ini berkisar merentas desa(rasanya tak rentas mane pun) apa tidak ya....berlari untuk memenuhi takwim sekolah aje.....pengajarannya tiada apa yang tersirat.....acara yang kurang meriah serta hambar mane silapnya......ramai bebudak yang tidak datang ke sekolah.....rasanya udah dipromte tetapi budak 2 ni mati semangat untuk berlawan....duduk di rumah lagi sedap.....

jadinya.....berrlari sekadar berlari aje....mungkin hadiah kurang menarik .....rasa2 kalau diberi hamper ramai yang akan masuk bahagian.....ni bagi medal yg digantung tidak berbaloi....org kampung dia org tidak nilai medal tu...kalau bagi hamper rasanya bersungguh sikit.....ibu bapa dok nampak batang hidung pun.....masing2 dok tahu acara sekolah kurang mendapat sambutan dari pihak ibu bapa.....patutnya join skali dgn PIBG biar meriah sikit mintak sponsor....kalau sekadar memenuhi takwim baik jgn buat......

Perancangan yang teliti dan menyeluruh perlu dibuat agar apa2 projek yang akan dibuat meriah dan mendapat sambutan kalau sekadar melepaskan batuk di tangga aje baik jangan dilaksanakan......adakan acara guru sekali.....merentas padang atau bangunan tentu gamat jadinya.....kurang bajet tangguh dulu.....nilah kadang2 kita banyak membuang masa budak2 untuk belajar.....Paling aku tabik adanya ambulans yg sentiasa bergerak mengikut budak2 tu berlari...dengar kabarnya adalah 2 tiga orang yg merasa naik ambulans.....pengsan dan sesak nafas....byk gambar yg kurang menjadi dgn anglenya yg kurang menarik.....nilah gambar yg rasanya ok sikit

duk tunggu budak melintas...risau

cikgu yati...kang jatuh dlm longkang tu..

Antara yg kurang stamina tunggu peronda...


Azeem...tunggu masa berlari....ceria gitu...

Bersama geng2.....

Menunggu dipanggil nama....


Azeem terima hadiah....

Monday, April 12, 2010

Sejenak di Negeri Kedah

Isnin 12 April 2010

Salam......bertandang kembali mengulit tinta dan pena mencoretkan sesuatu setelah sekian lama menyepi atas kekangan masa dan kerja yang berlambak-lambak....Justeru mendapat tahu anak saudara yang terbabit dalam kemalangan menyesakkan fikiran memikirkan keadaan dirinya yang koma hampir 5 hari...terkejut dan terkedu bila menerima perkabaran itu...yalah dengan situasi sekarang kadar kemalangan yang sentiasa meningkat.....malang tidak berbau kita beringat orang lain yg cuai...betullah udah tersurat tapi perkara itu boleh dielakkan jika pengguna jalan raya mematuhi peraturannya.....

Apa yang pasti...anak-anak remaja sekarang menjadikan jalan raya sebagai medan mempamerkan aksi2 yang tidak patut dipertonton semata-mata memenuhi naluri dan sifat ingin menjadi jagooan di jalanan......nyawa belakang kira kerana katanya kematian itu pasti.....cantik punya bahasa yang diorang guna......

Berbalik pada Si Izzudin ni laluan yg digunakan pada malam kejadian itu sudah menjadi hafalan dalam fikirannya kerana dia tahu dimana ada ada lubang,batu serta keadaan jalan rayanya....yalah bila sikap pengguna itu tidak berwaspada kita yang menjadi mangsa menjadikan persimpangan sebagai tempat berhenti tetapi tidak berhenti lalu bertembunglah dia orang dengor cerita yang langgarnya hanya patah tangan seorang cina....si Izuddin ini melibatkan pendarahan dalam otak tulah yang menyebabkan dia koma dan tidak dapat mengingati apa yang berlaku terpaksa recall berulang kali untuk dapatkan kepastian apa yang dicakapnya.....

Menurut doktor...keadaannya mungkin mengambil masa selama sebulan untuk dipulihkan sepenuhnya itu pun segala syarat dipatuhi kalau tidak akan melemahkan pemikirannya jika tidak rangsangkan sebaik mungkin...yalah perkara yang hendak berlaku terpaksa dilalui walaupun siibu bergenang air mata melihat keadaannya.....makanan tidak boleh di makan hanya disalurkan susu melalui hidungnya sahaja.....bila tersedar aje dia mula merabut segala wayar yang terlekat pada badannya.....pendekkata udah seminggu kakak ku bercuti semata-mata memastikan perkara itu tidak berulang.....

Planing asal kami akan tinggal di kedah selama dua hari.....aku mula bercuti dengan hubby pada hari khamis....tut..tut dapat tahu hari Sabtu terpaksa ganti sekolah sempena cuti raya....semua program yg dirancang terpaksa diubah last minit....hanya kami berempat aje yang pergi.....perjalanan yang jauh mengambil masa 8 jam melalui lebuh raya Gerik amat memenatkan dengan jalannya yang bengkang-bengkok...tulah sebabnya Kakak yang berada di sana akan pulang ke Dungun pada hari raya aje....itu pun terpaksa bergilir dengan hubby memandu kereta...yalah dia ni cepat mengantuk bila perjalanan jauh.....kami bertolak pada pukul 5.30 pagi dan sampai di Hopital Sultan Abdul Halim jam 1.30 Tengah hari.....Hospital yang cantik dengan landskapnya serta mempunyai peralatan yang canggih......yalah hospital baru.....

Bercakap pasal Hospital Sultan Abdul Halim ni aku teruja melihat sampai dan melihat persekitaran yang cukup menarik dengan ruang legar dan ruang menunggunya yang selesa...yang paling menarik kafenya ala hotel....bersih selesa dan bercirikan mesra pengguna menggamit suasana yang santai dan bersahaja....tak lupa bebeapa keping gambar sempat dirakamkan sebagai bukti mengiakan keterangan ini.....dan kami menjamu selera di sini dan memuji servisnya standard hotel.....Esoknya sarapan juga di sini sebelum mengucapkan selamat jalan pada kakak dan HSAH....sempat hubby berseloroh lain kali kalau bertandanglah ke kedah kafe ini akan dijadikan tempat untuk menjamu selera.....

Pada Izuddin...Allah amat penyayang dan pangasih kerana masih memanjanglan usia kita dan selepas pada ni sentiasa ingatkanNYA dan mengucapkan syukur bahawa kita mampu menghirup udara lagi di muka bumi ini...jadilah peristiwa ini sebagai pengajaran kerana Allah hendak menguji kita sejauh mana kesabaran dan keimanan kita bila berlaku musibah begini.....bila kita diuji kaum keluarga kita juga diuji dengan menjaga kita sebaik mungkin.....siapa yang menjaga kita...tentulah ibu kita yang tidak pernah mengeluh walaupun terpaksa berjaga setiap malam supaya kita cepat sembuh.....Oleh itu ingatlah jasa beliau......

pelbagai kuih-muih yang dipamerkan

Suasana santai dan bersih

roti bakar juga ada dijual....

Yummy..aiskerim...

Izuddin.....

Bergambar di kaunter pertanyaan

kakak,ibu tercinta adik n penulis

landskrap yang cantik

hubby....bergaya

Tuesday, April 06, 2010

Azeem di prassekolah

Selasa 6 April 2010

Salam.....pembuka bicara setelah sekian lama menyepi dengan byknya tugasan baik yg peribadi atau tugasan sekolah meruntun seribu kelapangan masa.....maka masa semakin cepat berlalu....hari bertukar hari jam bertukar waktu...dan kita masih bergini mengulit pelangi di mata dan sesekali menganyam keluh yg berpanjangan.....

Bombastik kata-kata penyedap halwa telinga....sebetulnya posting kali ini ingin menceritakan karenah Azeem sibongsu ni(betul ke bongsu) ke sekolah...setelah kian lamanya si kakak dan abang mintak diambil gambar waktu persekolahannya.....udah 3 bulan baru berkesempatan mengambil photonya waktu belajar...punyalah bebudak tu bila kita nok ambil gambar senuanya excited...yalah bebudaklah katakan....macam2 ragam fiil perangai yg ditunjukkan...ingatkan nok ambil byklah sikit gambarnya...tapi dok tahan dengan bebudak ni..pah ke baju kita ditariknya untuk melihat gambar mereka.....

Si Azeem ni bila nok gi sekolah proses pertama ajak mandi...punyalah byk ragamnya...pagi2 buta duk dengar dikirnya aje.....kalu ingatkan tidak sabar hari2 kene tempeleng budak ni....sabor bebanyak...apa yg disebut takboh mandi.tak mahu gosok gigi....tak boh gi sekolah...macam2 kita kena mengiakan kalu tidak sakit telinga kita diulang perkara yg sama bila kita kata ok baru senyap...bagi susu sebotol baru diam....semua perkara positif tidak mahu dibuat....sudah terlihat sikap ingin menegak pendapatnya walaupun salah...tulah yg buat semua org dalam rumah ni naik pening....

Ada sekali dia menangis tidak mahu pergi ke kesekolah....sampai dalam kereta....last sekali kita berhenti kat tong sampah..cakap kat dia mari nok buang dalam tong sampah...senyap sekejap baru dia tahu ibu dia pun garang sesangat....pah pada peristiwa tu bila kita sebut tong sampah senyaplah dia....budak2 ni kena ajar begitu baru dia faham kita ni nok marah kat dia....kalau dipujuk baik dok makan saman...wat do no aje....kita yg terkurang sabarnya....doklah sampai buang budak tu dalam sungai....masih waras lagi...

Begitulah rutin si Azeem bila hari sekolah....tiap pagi mesti nyanyi lagu 5 hari sekolah dua hari cuti...tu lagu yg dihafalnya setiap kali balik dari sekolah...bila kita kata macam tu faham rupanya dia....Byk perubahan selepas pada 3 bulan bersekolah...dia jadi matang dan faham apa yg kita cakap....dan setiap ajaran cikgu2nya diikuti...terima kasih pada semua cikgu yg mengajarnya terutama cikgu kelasnya cikgu dibah dan cikgu su yg tidak jemu2 melayani kerenah Azeem...pada cikgu su aku tabik spring sbb apa....pandai memujuk Azeem bila dia buat perangai...dan si Azeem bila dengan cikgu Su died to the leg....punyalah cikgu su pandai ambil hati si Azeem ni.....

Tapi jangan salah pada dia orang....sbb baru masuk alam 5 tahun...baru mengenali alam persekolahan...kita hendakkan dia pandai macam budak 7 tahun...alam diorang byk main2 lagi...dengan bawa mainan ke sekolah....jadi jga mendewasakan mereka sebelum masuk tempohnya...biarlah dia dengan kerenah kerana itu memang ragam dan situasi dia org di kala usia begini....anggaplah segala ragam dan perangai sebagai hiburan kepada kita semua kerana proses yg sama berlaku pada kita dulu2nya.


geng2 Azeem yang sentiasa ceria...


Bersama dengan Ustazah Noliza....senyum memanjang....




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...