Renungan...

Followers

nuffnang

Tuesday, March 23, 2010

Aktiviti-aktiviti masa cuti.....

Selasa 23 Mac 2010

Salam.....bertamu kembali setelah seminggu cuti sekolah.....rasanya cepat masa berlalu.....udah buka kembali...apa yang dirancang banyak yang terleka...lain yg dirancang lain jadinya.....kita merancang Allah yang menentukan......Yalah dengan kenduri kahwinnya yang bertimpa-timpa dan tidak kurang berita kematian yang bertalu2 yalah sapelah kita untuk menangguhkan kematian kerana kematian itu pasti terjadi selagi kita bernyawa hanya masa dan keadaannya saja yang menentukan ajal kita.....oleh itu bertaubatlah kita banyakkan amal soleh dan memaafkan segala kesalahan yang dilakukan oleh kita samada disedari atau tidak...janji Allah Sentiasa betul tanpa perlu diragui.....

Seminggu menghabiskan masa cuti yang berkualiti dengan pelbagai aktiviti kekeluargaan baik yang peribadi atau memenuhi jemputan undangan dari rakan mahupun sedara mara semuanya menjadi tuntutan yang perlu dilaksanakan....hari pertama cuti mengikuti rombongan akad nikah roslan dan ain di Kampung Durian Guling dekat sempadan Kuala Berang.....jauhnya jodoh diorg.....bila ditanya kat mane jumpanya...katanya jumpa di tepi jalan aje....byk kelentong pulak dia majlis yg meriah dengan tema warna merah hati.....satu keluarga pakai baju merah hati memenuhi hasrat pengantin......

Hari Ahad diadakan jamuan menyambut menantu bagi pihak lelaki di Dungun....Dua hari berulang alik menolong apa yang patut anak sedara bongsulah katakan...mesti ok punya dengan tema biru lembut....semua memenuhi agenda pengantin ...yalah sekali dalam seumur hidup melaram sakan....masa nilah nak tunjuk segala-galanya....mesti yang terbaik punya .....majlis berlangsung dalam suasana mesra alam...majlis dalam taman......

Si Azyan sibuk dengan praktikalnya.....yalah ingin mobile baru katanya untuk berulang alik dari sekolah ke rumah sewanya......anak-anak sekarang nak ke sekolah naik kereta sendiri.....kita dulu jalan kaki...last sekali tumpang orang....byk pahit dari manisnya...tapi itu semua kenangan dan mendewasakan kita.....dan baru kita kenal siapa kawan kita yang sebenarnya.....anak2 zaman sekarang beruntung semua yang dikehendaknya dituruti yalah.....pasal ibu bapa kita mampu...kita dulu berangan-angan untuk mendapatkan sesuatu nasib tak baik mmg tak dapat pun...itupun kalau ada duit sendiri.....apa yg si azyan hendak dapat........honda city lagi dah mmg rezeki dia.....bila udah dapat kerja nanti bayar balik pinjaman tu.....

Balik ke Dungun hari sabtu.....alahai kertas soalan tidak bertanda lagi hari Ahad semua hendak markah...kelam kabut dibuatnya...si azeem demam dua hari tidak hadir ke sekolah....kesian sampai kurus kering budak tu terlibat dengan aktivti org dewasa...anyway semuanya selesai.....menjalani semua rutin yg sentiasa sama dari hari ke hari......















Kereta baru Sha....cantik n bergaya

Tuesday, March 09, 2010

Sekadar tanggapan....

Selasa 9 Mac 2010

Sesekali kita menduga perasaan dan hati seseorang banyak kelebihannya.....yalah mencungkil tanggapan, pepsepsi tentang sesuatu perkara agar kita tahu apa yang sebenarnya tersirat di sudut hati paling kecilnya.....dan kita tahu sejauh mana tanggapan pandangan serta buah fikiran itu lahir dari keikhlasan atau sekadar menjawab pertanyaan dari orang yang bertanya......setidak-tidaknya kita tahu jalan keluar dalam menyelesai sesuatu kemelut jika itu terjadi pada kita....

Ayat pertama yang aku tanya pada hubby.....jika sekiranya ada seorang perempuan meluahkan rasa hatinya dan ingin menjadi surinya sedang dia sudah mengetahui yg hubby sudah beristeri apa jawapan yang pasti dijawab.....terkedu dia bila mendengar soalan yang dirasakan tak terpikir dek akalnya.....senyap suasana sebentar cuba mencari kekuatan dan keberaniaan pada soalan semacam menjerat pendiriannya dalam isu ini.....terdetik di hati wajarkah persoalan itu dibangkitkan dalam usia yang menganjak senja ni......

Katanya kena lihat situasinya dulu cantikkan perempuan itu, bekerjaya ke tidak mampu menarik hatinya atau mampu berkongsi kasih sayang serta memenuhi keinginannya......diam seketika.....kataku lagi...semua syarat2 itu mmg ada pada perempuan itu.....katanya lagi saya tiada ibu bapa untuk memberi restu terpaksa minta dengan isteri saya.....dan jika perempuan itu datang dan ingin meminang apa tindakan mami pulak katanya....kata saya datanglah dan saya akan memberi syarat-syaratnya.......apa syaratnya balasnya balik....

  1. setiap bulan hampir separuh gaji saya habis digunakan untuk keluarga dan membantunya-sanggupkah kamu.
  2. setiap bulan saya berkejar ke bank untuk melangsaikan semua bil dan ansuran kereta-sanggupkah kamu.
  3. Hampir setiap hari saya berkejar ke kedai untuk membeli barang keperluan-sanggupkan kamu.
  4. Hampir setiap anak yang saya kandung saya berkejar membuat pemeriksaan sendirian-sanggupkah kamu.
  5. Segala keperluan peribadi saya saya urusakan sendiri tanpa dibantu-sanggupkah kamu.
  6. Segala keperluannya dari sekecil-kecilnya dan sebesarnya saya yang uruskan-sanggupkah kamu.
  7. Menjalankan urusan kerja pergi balik saya uruskan sendiri-sanggupkah kamu.
  8. Segala urusan rumah tangga saya laksanakan tanpa banyak soal -sanggupkah kamu
  9. dan banyak lagi.....semuanya saya yang uruskan....sanggupkah kamu
Kalau semua kerja yang saya sebutkan di atas, anda sanggup laksanakan...silakan saya dengan rela hati dan tanpa curigai merelakan demi memenuhi segala tuntutannya.....adakah kewajaran itu lahir dengan kerelaan atau sekadar membalas dendam demi mempertahan sebuah keegoaan atau sekadar penyedap bicara tetapi di hati sangsi serta tidak sanggup menghadapi situasi sebenar hendak seribu daya tak hendak seribu cara....apa yang pasti tanya kata hati...

Friday, March 05, 2010

Debaran SPM...

Jumaat 5 Mac 2010

Entri kali ini berkisar pd keputusan SPM si Azmir tu....dapat tahu beritanye on the way balik dari Kuantan...result akan keluar pd Khamis 11 Mac.....ni biar betul bebudak tu belun lagi balik dari PLKN result dah nok keluar...macamane ni....sape yg akan ambil result dia....mulalah bersms dengan anakanda menwar-warkan berita yang baru diterima....masing2 bertanya soalan yg sama....sbb apa keputusan tu keluar sebelum bebudak tu balik......maka bertaburanlah andaian yg dibuat diserta juga maki hamun pd kementerian yg tidak tahu masalah pd ibubapa......

Kalau macam ni kena buat surat kebenaran untuk pulang awal......perbincangan dgn my hubby dia pun sokong....aku bab2 buat surat ni mmg major tahu aje apa yg nok ditulis dan dikelentongkan....apa tidaknye....dah nak selamatkan keadaan kena fikir jln penyelesaiannya supaya semua benda berjalan spt yang dirancangkan......

Sempat hantar sms pd aizat(anak angkat baru, lelaki lagi.......) dan berbincang bagaimana keadaannya .....dan aku pelawa aizat tu bermalam di rumah....saje..nok belajar puding baru...katanya puding ARISA sedap namanye dan katanya lagi puding ni cantik dan sedap di makan......Hai dok sabar rasa untuk mencuba resepi baru.....Alah si aizat ni walaupun lelaki ttp pandai masak...semua puding dia tahu buat....sbb mak saudaranya mmg kaki masak.....aku org yang paling gembira bila ada org pandai masak terutama pasal buat kuih.....sbb hobi aku suka buat kuih....tanyalah pada sape2 pun diaorg akan mengiakannya...

Melalut pasal puding pulak.....nantilah bila si Aizat tu datang.....adalah gambar puding tu kat sini....janji....ok pasal siazmir tu .....hantarlah sms pd dia....saje....tahu mane dpt handset,,,tapi sekadar ingin memberitahunye sahaja....La...dok sampai setengah jam dia balas message menyatakan dia balik awal pasal exam nilah.....la rupa2nya dia org dah tahu katanya ada taklimat khas pasal nok kabo pasal ni.....ari rabu saya balik mami....kata dia dgn ceria.....

Sempat bergurau tak rasa apa2 ke result nok keluar...katanya masa PMR dulu dia berminpi Deris Jusoh umum nama dia dapat 8A dalam satu majlis......seramai2 org dalam dunia ni deris jusoh yg dia mimpi......mungkin balik kan dia akan mimpi man said pulok.....dok payoh mimpi sape2 pun.....janji 8A juga dalam tangan....tak gitu.....harapan tu biar tinggi melanggit.....

Pasal anak-anak nak tahu result ibu bapa yg jd tak keruan....dia org aku tengok rilex aje.....kita ni berdebar tak tentu aroh.....serba dok kena...yalah nak menentukan masa depan dia orang bimbang sesangat kita.....anyway biarlah harapan itu menjadi kenyataan.....samada bagi pihaknya atau kita yg sentiasa mendoakan yg terbaik untuk mereka di samping mendoakan moga tidak tinggal solat dan jd anak yang sentiasa berbaik sangka dengan ibu bapa kerana redha ibu bapa itu penting dalam kita menjalani hidup yang fana ni.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...