Renungan...

Followers

nuffnang

Friday, June 26, 2009

Renung dan ambil iktibar.....

10 Laluan menuju ke akhirat..


10 laluan yg dilalui oleh manusia sehingga akhirat

Hisablah diri kita sama ada kita dapat melepasi 10 imigresen untuk
bertemu Allah...

10 Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh
Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat:

Bagaimana memudahkannya?


LALUAN MENUJU KE KUBUR
a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air
kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL
a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu'min
c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala

LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR
a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati

LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN
a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanafaat
b. Sucikan perkataan dan pakaian
c. Bersyukur dengan yang sedikit
d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN
a. Jauhkan perkataan yang sia-sia
b. Pendekkan cita-cita dunia
c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH
d. Banyakkan sedekah dan khairat

LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM
a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala
b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa
c. Berpegang teguh dengan hukum syara'
d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk

LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA
a. Banyakkan membaca al-Quran
b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu
c. Tinggalkan perkara yang maksiat
d. Jauhkan segala yang haram

LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA
a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh
b. Kasihi orang yang soleh
c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH
d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD
a. Kasihilah Nabi ALLAH
b. Kasihilah Rasulluah
c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH
d. Banyakkan selawat Nabi S.a.w.

LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH
a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH
b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH
c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH
d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya.

Sunday, June 21, 2009

Luahan rasa seorang bergelar BAPA...

Anak-anak pengikat kasih sayang pasangan ibu bapa. Ibu bapa tidak pernah mengeluh dan mengadu pada anak-anak tentang saki baki usia yang terpaksa dilalui untuk membesarkan mereka sehingga mampu menantang bulan dan mentari semata-mata memberi kesenangan kepada anak-anak.

Selama 50 tahun perkahwinan, kami dikurniakan 7 orang anak. 4 lelaki dan 3 orang perempuan semuanya diberi didikan yang cukup sempurna samada untuk kebaikan di dunia dan di akhirat. segala jerih payah,penat lelah tidak terhitung dek terlalu gembira kerana semua anak-anak dapat membina kehidupan yang sempurna disamping keluarga masing-masing membawa haluan dan mengejar impian mungkin tidak kesampaian pada mereka. Kami terpisah atas landasan kesibukan masing-masing dan tidak ada secalit rasa mesra sama sekali pada aku kerana aku seperti seorang ayah yang inginkan anak-anak sentiasa berdampingan dengan aku.

Sudah 3 tahun aku keseorangan. Selama aku ditimba musibah tidak dapat menguruskan diri sendiri,anak-anak mengambil tugas menyediakan segala keperluan. aku ibarat patung bernyawa hanya mampu tersenyum dan ingatanku sekali sekala tersasar dari alam nyata. Maka bermula episod baru dalam kamus hidupku. Dengan jadual yang ditetapkan setiap minggu terpaksalah aku diusung dari rumah ke rumah untuk menghabiskan sisa-sisa hidup yang berbaki ini. Rupa-rupanya berbagai perangai dan kelakuan yang dapat aku saksikan setiap kali pertukaran jadual itu berlaku. Mengalir air mata ini takkala anak-anak meninggikan suara, mengasari aku seolah-olah kehadiran aku di rumah mereka hanya bebanan. Mungkin di hati mereka sentiasa mendoakan semoga nyawaku diambil cepat-cepat.

Oh tuhan...sungguh besar kekuasaanmu....air mata ini tumpah lagi tatkala anak-anak membahagikan harta benda aku tanpa persetujuan aku.Aku masih hidup lagi tetapi mereka berebut-rebut hartaku atas alasan kerana teruk menjaga aku. Aku dipaksa dan terpaksa kerana kudratku semakin lemah.Fikiranku bercelaru. Betulkan tindakan mereka begitu. Anak-anak tidak bertegur sapa kerana ada di kalangan mereka yang tidak amanah, membolotnya untuk diri sendiri dan tidak membahagikan sama rata kepada adik beradik yang lain. Aku seperti kain buruk tidak punya apa-apa untuk meneruskan kehidupan.

Kepada anak-anak ingatlah hidup ini hanya pinjaman.Tidak terlintaskah di benak mereka betapa bersusah payah aku bekerja mengumpul harta dan membesarkan mereka dengan tulang empat kerat ini,Tidak pernah tergerak dan terlintas di hati bahawa begini kesudahan hidup aku dibuang anak demi harta. Ingatlah wahai anak-anakku setiap perbuatan dan perlakuan yang telah engkau buat padaku akan berulang pada anak-anakmu jua…kerna doa orang ditimpa musibah makbul di sisiNYA.


More SORRY graphics

Selamat Hari Bapa

Bertalu-talu aku menerima sms dengan kata-kata memuji si bapa...yang peliknya macamlah kita ni bapa....aku ingat dia orang tersalah posting kut.....ada sms berbaur lucah...pada pendapat peribadilah....mungkin ada kaitan dengan aku...kut...di bawah ini aku papar kembali....kau org boleh tafsir sendiri.....macam nile bunyinya
Pengumuman hari bapa
semua bapa layak tuntut rebet dari isteri anda bermula pada malam tadi
jam 10 malam. Kepada bapa yang memiliki isteri berusia 18 hingga 25 thn
boleh tuntut 3 kali,30 hingga 45 thn 2 kali
45 tahun ke atas 1 kali
MENOPAUSE TIDAK LAYAK MENUNTUT
Pandai-pandai bapa membawa diri
tak lupa diucapkan s
Selamat Hari Bapa....
More GREETING graphics

Monday, June 15, 2009

Perjuangan Belum selesai....

Berkunjung lagi ke alam maya ni.....minggu pertama di sekolah...cepatnya masa berlalu....2 minggu cuti terasa 2 hari aje cuti....macam2 peristiwa yang berlaku.....paling hangat dan mendebarkan menghadiri kenduri kahwin yang dibuat serentak.....cemas aku....mana tidaknya undangan mesti ditunaikan...wajib.....terpaksa memenuhi juga.....last2 sekali jupe tuan rumah aje tanpa menjamah hidangan yg disajikan.....punyalah murahnya rezeki yang Allah bagi kat kita.....kenduri sekarang ni grand2 dengan


More WEDDING graphics





hiasannya......masa kita dulu buat al cowboy aje...pakai sapu aje....yang aku naik hairan tu....si isteri di sarawak....si suami di Kemaman...hai macamana boleh kauorg kahwin ni tak dok nikmat kahwin langsung.....aku pulok yang teruja pasal hal ni......pasal sekolah baru buka satu hal.....banyaknya kerja.....mana nok kira markah.....mana nok buat analisa.....mana nak isi dalam repord card......nok ngajor lagi....pendek kata semuanya nak...nak...nak......pening aku.....satu artikel yg aku baca ramai cikgu dan cikgi sakit jiwa.....pasal apa.....itu.......kau kena tanya dia orang.....yg pasti kerja cikgu ni macam tulah...semua nok buat.....kena pulok guru besar yg dok faham masalah cikgu.....kata dia aje yg betul....ini yang buat aku bengang.......

Wednesday, June 10, 2009

Alkisahnya.....

Teruja bila aku baca kisah kerabat Sultan Brunei ni....duit melimpah-limpah disalahgunakan.....Kita di Malaysia ni yang dikatakan bumi mewah(golongan tertentu aje) ni ramai lagi yang duk kais pagi makan pagi...kais petang makan petang.....nok dapat sesuap nasi....inilah tanda-tanda kejatuhan kerajaan Brunei...


Ini pula cerita pakcik dia atau adik Bongsu Sultan Brunei—->
Alkisah…bolkiah….

Jefribolkiah_1
1. Sebelum disaman oleh Kerajaan Negeri Brunei, Putera Jefri Bolkiah (adik bongsu Sultan Brunei ) berbelanja purata RM1.7 juta sehari.

2. Putera Jefri kini menghadapi saman dari pelbagai pihak termasuk bekas Ratu Cantik California kerana mendakwa diperlakukan seperti hamba seks.

3. Turut menyaman beliau ialah bekas bodyguard isterinya & syarikat minyak wangi.

4. Dalam tempoh 10 tahun, Jefri telah membelanjakan B$2.7 bilion (RM6.2 bilion) utk kemewahan beliau.

5. Jefri memiliki kapal layar, kapal mewah, jet peribadi (termasuk Airbus A300 bernilai RM300 juta).

6. Jefri meminati kereta, beliau mempunyai 2,000 kereta, mostly kereta mewah dan kereta lumba.

7. Kapal layarnya, Bolkiah I dan Tits yang di dalamnya terdapat dua bot kecil, Nipple I dan Nipple II berharga RM138 juta.

8. Jefri memiliki koleksi lukisan mewah termasuk lukisan Renoir berjudul Jeunes Filles Au Piano (Perawan Di Sisi Piano) yg dibeli dengan harga 50 juta pound sterling (RM314 juta).

9. Perangai boros Jefri menjadi ikutan anaknya, Putera Hakeem. Hakeem membeli enam buah kereta Formula 1 milik pasukan terkenal McLaren yg berharga 650,000 pound sterling (RM4 juta) sebuah.

10. Selama enam hari sebanyak 10,000 barangan daripada pemegang mangkuk tandas bersalut emas, perkakas dapur,meja, peralatan gymnasium, helikopter dan simulator pesawat jet dilelong.

11. Jalan Pantai di Jerudong, Brunei di mana tempat lelongan diadakan penuh sesak dgn ribuan kenderaan orang ramai yang ingin menyertai lelongan tersebut.

12. Semasa lelongan seorang ahli perniagaan dari Indonesia berjaya membeli marmar berkualiti tinggi milik Jefri pd harga B$4 juta (RM9.12 juta).

13. Kira-kira 7,000 tan marmar yang cukup untuk membina sebuah lagi Taj Mahal dan masih ada lebihan untuk sebuah istana, dilelong pada hari terakhir.

14. Beberapa barangan lain terpaksa dijual dlm tender berasingan kerana harganya yg terlalu mahal. Antaranya ialah simulator kereta lumba Formula1, simulator Airbus A340 dan helikopter penggempur Commanche.

15. Walau apapun yang menimpa dirinya dan syarikat milik beliau, Jefri sebenarnya akan terus berada dalam golongan mewah.

16. Ketua Hakim Brunei telah membenarkan beliau menerima wang saraan sebanyak B$500,000 ( RM1.14 juta) setiap bulan.

17. Bagi orang yang telah sebati dengan kemewahan, jumlah tersebut tidak mencukupi untuk Jefri menyara empat orang isteri dan 17 anak beliau.




Rehat Minda

Aku sememang minat dan teruja bila mendengar lagu-lagu si Rossa ni......dia punya suara ada umpp....terutamanya lagu ini....kau orang bolehlah karoke bersama-sama....lepas tu baru boleh komen.....



Monday, June 08, 2009

Sekeping kad........



Salam...ketemu lagi....baru tadi aku terima sekeping kad hari lahir.....satu2nya puteri dalam keluarga kami...dia aje yang kreatif sering melayang kad pada ibunya....orang perempuan ni dia elert sikit pasal mengingati tarikh penting....kalu sang lelaki sekadar ucapan dan sms aje....itu terlebih bagi dia orang...anyway thanks pada sha banyak2......

Friday, June 05, 2009

Tatapan Jiwa.....

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA



  • Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

    1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

    2. Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

    3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

    4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan,pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia.

    5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi..** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

    6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

    7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

    8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

    9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

    Kesimpulan
    Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain....andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya. Wallahualam"

Wednesday, June 03, 2009

Jalan Menuju keimanan yang sempurna.......



Semasa melayari intenet aku terjumpalah....posting ni....kukira amat berguna untuk dihayati dan diamalkan semoga apa yang memberikan kebaikan akan menjadi wadah sepanjang usia kita...insyaAllah



01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;

02. Sabar apabila mendapat kesulitan;

03. Tawakal apabila mempunyai rencana/program;

04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;

05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;

06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;

07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;

08. Jangan usik dengan kekayaan orang;

09. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang;

10. Jangan sombong kalau memperoleh kesuksessan;

11.. Jangan tamak kepada harta;

12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;

13. Jangan hancur karena kezaliman;

14. Jangan goyah kerana fitnah;

15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi
kemampuan diri.

16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;

17... Jangan sakiti ayah dan ibu;

18. Jangan usir orang yang meminta-minta;

19. Jangan sakiti anak yatim;

20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;

21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;

22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid);

23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu;

24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah
di masjid;

25. Biasakan shalat malam;

26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah;

27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;

28. Sayangi dan santuni fakir miskin;

29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;

30. Jangan marah berlebih-lebihan;

31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;

32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah
karena Allah;

33. Berlatihlah konsentrasi pikiran;

34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah
maaf apabila karena sesuatu sebab tidak
! ; dapat dipenuhi;

35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan
iblis/syaitan;

36. Jangan percaya ramalan manusia;

37. Jangan terlampau takut miskin;

38. Hormatilah setiap orang;

39. Jangan terlampau takut kepada manusia;

cuti...cuti.....bermula


yahooo.....cuti sekolah udah bermula....rasanya saat yang paling tenang dan tenteram...kelas tambahan udah habis.....anyway masa untuk keluarga.....and hubby yang tersayang....kemas rumah...masak-masak...apa-apa aje yang difikirkan sesuai....masa mengoreksi diri sendiri....membetulkan apa yang patut...untuk anak-anak....masa membawa mereka bercuti....ke mana ya....ni yang pening ni....ongkosnya semakin menipis...

Selamat hari Lahir ke..........

Berposting lagi......kali ini usia aku menjangkau di ambang senja....masa cepat beredar...baru semalam rasanya mengecapi hidup awalan 30an....tapi sekarang menghampiri 50an.... aku seperti dulu...dulunya...menghitung hari...mengulit kenangan....sesekali memintal pelangi di mata.....cuba menokah arus dalam menyanyam kehidupan....banggakah aku....meninggi dirikah aku...cuba mengurai sekelumit resah yang bersarang dalam diri....pentingkan dirike aku ini.....ni perkara-perkara yang seirng menghantui diri sendiri.....apa pandangan kau orang tentang diri aku sepanjang engkau orang bersahabat dengan aku.....aku sebenar cuba menegakkan kebenaran....memilih kata hati sebagai panduan hidup.....cuba memberi sesuatu yang sempurna dalam sesuatu perkara bukan cuba menonjol diri sendiri....inginkan kesempurnaan dalam kerja...ingin yang terbaik.....cuba menjadi sepohon insan yang baik...yang tidak berbuah hasad dengki...melihat sesuatu perkara dengan positif...tetapi ada....suara-suara yang cuba menindakkannya......duhai...wajarkan aku mendiamkan diri....mengangguk tanda setuju sedang jiwa aku mencemuh....patutkah begitu...atau menjadi aku seperti dulu.....menokah arus mencari keserasian dalam
segala hal....

More BIRTHDAY graphics



.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...